Egyre nehezebb repülni a Marson, és az Ingenuity ezért megpróbál valamit, amit még tesztelés közben sem tett

2021 / 09 / 25 / Felkai Ádám
Egyre nehezebb repülni a Marson, és az Ingenuity ezért megpróbál valamit, amit még tesztelés közben sem tett
A NASA rengeteget tanult arról az elmúlt hónapokban, hogy milyen repülni a Marson. Azonban egyre nehezebb a dolga az Ingenuity-nek, és ezért hamarosan valami olyat kell kipróbálni a drónhelikopterrel, amit még soha, még teszt körülmények közt sem a Földön.

Az űrügynökség vezető helikopterpilótája, Håvard Grip egy cikkben foglalta össze, hogy miért egyre nehezebb repülni a Marson, és miért kényszerülnek kipróbálni valamit, amit még tesztelés közben sem. Lényeg a lényeg, az ok nagyjából az, hogy az Ingenuity tartósabbnak bizonyult, mint képzelték. Az elmúlt időszakban a NASA nagyon sokat tanult arról, miként lehet repülni egy rotoros szerkezettel a Mars felett, kitapasztalták az Ingenuity erősségeit és gyengéit is, és az előbbieket megpróbálták kiaknázni, míg az utóbbiakat megpróbálták minél inkább kizárni a képletből. Ennek köszönhető, hogy az elmúlt időszakban egyre könnyebb volt az apró szerkezettel sikeres missziókat végrehajtani.

Sajnos azonban akad egy körülmény, ami a repülést egyre nehezebbé teszi: ez pedig a légkör sűrűsége. A Mars légköre eleve jóval kevésbé sűrű, mint a Földé, azonban ez a helyzet az elkövetkező időszakban csak romlani fog a szezonális változások miatt. A drónhelikopter sikeressége és az évszakok váltakozása pedig együtt jelent nehézséget. Az Ingenuity tervezéskor és tesztelésekor ugyanis azt az első öt küldetést tartották szem előtt a mérnökök, melyeket a gép már rég teljesített, sőt már ennek dupláján is jócskán túljutott. Magyarán a gépet olyan körülményekre készítették fel, melyben a légkör sűrűsége a Földi tengerszint felett mért légköri sűrűség 1,2-1,5 százaléka. Az Ingenuity viszont fél éve üzemel, és a most beálló új évszakban a Jezero-kráterben ez a sűrűség tovább csökken, ami a Földi nagyjából 1 százalékát jelenti.

A különbség tehát első pillantásra nem eget rengető, ahhoz viszont épp elég, hogy kihasson a marsi helikopter röpképességére – ilyen légköri sűrűség mellett ugyanis a gép felhajtóereje, amely korábban elegendő volt, most az áteséshez közeli határsávon fog mozogni. Az átesés egyébként arra a jelenségre utal, amikor a szárnyakon (ebben az esetben a rotorlapátokon) megszűnik a szabályos áramlás, és emiatt helyi turbulencia és áramlásleválás alakul ki. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy hiába növelik a rotorlapátok támadási szögét, az Ingenuity nem fog magasabbra emelkedni.

Akad azonban egy módszer, mellyel a probléma orvosolható: ennek lényege pedig, hogy a rotoroknak még annál is gyorsabban kell forogniuk, mint eddig. Mint azt a vezetőpilóta hozzáteszi: olyan gyorsan, amit még nem csak az Ingenuity-vel, de egyetlen teszthelikopterrel sem próbált a NASA itt a Földön. Ennek következtében a két következő teszt a marskutatás szempontjából kevesebb izgalmat tartogat majd, viszont akiket érdekel a repülés egy távoli planétán, annak lesz miért drukkolnia. Első fázisban ugyanis a percenkénti fordulatszámot (RPM) emelik 2800-ra az eddigi 2537-ről, de a gép ekkor nem hagyja el a talajt. Ezt követi az Ingenuity szám szerint 14. repülése, ahol a rotort 2700 RPM-mel pörgetik – ez a repülés nagyon rövid lesz: a helikopter 5 méteres magasságba emelkedik, oldalirányú mozgást végez, majd pedig visszaereszkedik a talajra.

A percenkénti fordulatszám növelése azonban több nehézséggel is jár majd: például 2800 RPM mellett a rotorlapátok éle 0,8 Mach sebességgel ütközik a levegővel – ami tehát a marsi hangsebesség (ez a Földi hangsebesség kb. háromnegyede) 80 százaléka. Előfordulhat magasabb ütközési sebesség mellett az is, hogy az aerodinamikai ellenállás annyira megnövekszik, ami már akadályozza a repülést. Az Ingenuity esetén a rotorok elvileg több Mach-kel is elboldogulnak, de ez is olyasmi, amit a Földön még sosem teszteltek. Egy másik gond a gép szerkezetét érintő rezonancia – meg kell bizonyosodni arról, hogy ez a fordulatszám nem kelt olyan rezonanciát, ami károsítaná a gép szerkezetét és a különböző alrendszereit, így a navigációhoz szükséges szenzorokat. Ám olyan tényezők is szóba jönnek, mint a gép elektronikája, amelynek több energiát kell most szolgáltatnia, mint korábban.

Az Ingenuity tehát mérföldkőhöz érkezett: míg az eddigi repülésekre alaposan felkészítették a Földön, most ismeretlen utat kénytelen bejárni, éppen, mint a nagy felfedezők. Reméljük, sikerrel jár majd!

(Kép: Flickr/Mentes Astronomicas)

További cikkek a témában:

A marshelikopter már nem csak repül, de a marsi élet kutatásába is aktívan besegít Az Ingenuity jócskán túlteljesítette az előzetes elvárásokat, ezzel pedig a kutatóknak is rendkívüli módon megkönnyíti a dolgát.

A marshelikopter már nem csak repül, de a marsi élet kutatásába is aktívan besegít Az Ingenuity jócskán túlteljesítette az előzetes elvárásokat, ezzel pedig a kutatóknak is rendkívüli módon megkönnyíti a dolgát.

A Perseverance elkezdi tudományos tevékenységét a Marson – mutatjuk a terveket A Jezero-kráter déli részén fog ősi mikrobák nyomai után kutatni.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.