Ahogyan arról márciusban a Rakétán is beszámoltunk, az Európai Unióban is egyre komolyabban veszik az elektronikai hulladék visszaszorítását - a kontinensen csak az e-szemét 40%-át hasznosítjuk újra. Az Európai Bizottság célja, hogy a 2050-re kitűzött európai karbonsemlegességhez az is hozzájáruljon, hogy tovább tudjuk használni, és egyszerűbben tudjuk újrahasznosítani a telefonjainkat, tabletjeinket, laptopjainkat. A Bizottság javaslatait most megszavazta a Parlament, így úgy tűnik,
látványos változások jöhetnek a területen, akár már jövőre.
A Bizottság feladata most, ahogyan arról a kütyüket szétszedő és a javíthatóságukat értékelő iFixit beszámolt, hogy kidolgozzon egy kötelező címkézési rendszert, amely "egyszerűen, érthetően és azonnal láthatóan" adja a tudtunkra, hogy a telefon, tablet vagy számítógép, amit nézegetünk, milyen élettartamra számíthat és hogyan, mennyire javítható. Hasonlóan, mint az élelmiszereknél, amelyeken látjuk, hogy mennyi szénhidrátot, cukrot vagy sót tartalmaznak. Emellett arra is számíthatunk a The Verge szerint, hogy előírják, a független szervizek is hozzá kell, hogy férjenek majd a javításokhoz szükséges eszközökhöz, illetve a javítási útmutatók is publikusak lesznek.
Franciaországban már januárban érkeznek a javíthatósági indexek, amelyeket az iFixit szakembereivel közösen dolgoztak ki. A franciák egy tízes skálán láthatják majd, hogy ha elromlik az eszköz, ők maguk meg tudják-e javítani, vagy még a szakemberek is csak a legközelebbi kukáig viszik majd el. Ausztriában emellett még a szervizszolgáltatások után fizetendő adót is csökkentik.
Az Egyesült Államokban szavazás is volt a kérdésről, bár ott nem a kütyük, hanem az autók miatt. Az elnökválasztás napján Massachusets államban arról is kikérték a polgárok véleményét, hogy törvény írja-e elő, hogy egy autót minél szélesebb körben kell szervizelhetővé tenni. Azzal ugyanis, hogy a kocsijaink egyre több adatot rögzítenek, majd adnak tovább a gyártónak, elképzelhetőnek tűnt, hogy a teljes szervizelési folyamatot automatizálják és leszűkítik: a Fordom észleli, hogy gond van, szól a cégnek, a cég megkeresi a legközelebbi márkaszervizt, lefoglalja az időpontot, és már mehetek is. Kényelmes? Persze. Olcsó és jó? Nem biztos. A javaslatot ellenző vállalatok azt mondták, hogy ha az autó adataihoz mások, például független szervizek is hozzáférhetnek, azzal veszélybe kerül a sofőrök privát szférája - még ijesztgetős kampányt is indítottak, amelyben egy nőt egy félelmetes alak támad meg egy parkolóban. Az igennel szavazásra buzdítók ezzel szemben azzal érveltek, hogy ha már az ember megvette az autóját, hadd döntse el maga, hogy hol és milyen adatok birtokában javíttatná meg.
A massachusetsiek háromnegyede igennel szavazott a kérdésről, ahogyan az Európai Parlamentben is négyszer annyi képviselő szavazott igennel, mint nemmel, amikor a javíthatósághoz fűződő jogokról kellett dönteniük.
(Fotó: Marco Verch/CC By 2.0, Joel Rohland/Unsplash)