A pandémia egyik következménye, hogy világszerte megugrott az online rendelések száma, ezzel párhuzamosan a házhozszállítások iránti igény. A kiszállításokkal kapcsolatban pedig egy másik világjelenség, az elektromos mobilitásra való átállás is érezteti hatását. Az eredmény: jönnek az új kis, fehér furgonok, a klasszikus autógyártóktól és a semmiből felbukkanó startupoktól egyaránt.
Utóbbiakhoz tartozik a találó nevű Electric Last Mile, melynek terméke deklaráltan a logisztikai láncok utolsó kilométereinek tiszta, elektromos hajtással történő megtételéről szól. A michigani cég kommunikációjában kiemelt hangsúlyt kap járművük alacsony üzemeltetési költsége és a benzines furgonok szintjére belőtt vételára. Magán a kocsin is látszik, hogy nem a dizájn vagy az önmagáért való innováció múzsái vezették a tervezők kezét:
A 4,8 köbméteres rakterű furgon egy feltöltéssel 240 km megtételére képes, a lemerült akkumulátor állítólag két óra alatt újratölthető. A gyártó számításai szerint autójuk összességében 35%-os teljes fenntartási költségmegtakarítást (TCO) hozhat az üzemeltetőnek egy hagyományos benzines amerikai furgonhoz képest, a szervizköltség pedig az elektromos technika csekély karbantartási igényének köszönhetően 65%-kal kisebb.
A kocsi tervezett vételárát sikerült úgy kigazdálkodni, hogy megálljon 25 ezer dollárban (7,7 millió forint), ami nagyjából megfelel egy benzines furgon kinti árának. Persze ebben már benne van az USA kormánya által biztosított 7500 dolláros adókedvezmény is.
Ahogy a hasonló haszonjármű-fejlesztő startupok (köztük egy befektetési kutató-tanácsadó által nemrég csúf csalási vádakkal illetett Lordstown vagy a korábban megvádolt Nikola) az ELMS is befektetőket keres illetve hamarosan tőzsdére viszi értékpapírjait. Emellett ők is magas előrendelési számokkal próbálja meggyőzni a befektetőket: állítólag már 45 ezer előrendelésük van a kocsira. A józan, egyszerű felépítésű jármű illetve az üzemeltetési előnyökre koncentráló kommunikáció alapján viszont ez a szám reális lehet, illetve joggal várhatjuk, hogy ez a cég ténylegesen sokkal inkább az eladásokra, mint a tőzsdei manipulációra alapozza üzleti terveit. Az Electric Last Mile által felvázolt jövő látványában nem olyan izgalmas, mint más startupoké, viszont nagyon is reálisnak tűnik.