Nem sokon múlt, hogy az elektromos autózás gyakorlata egészen máshogyan nézzen ki, mint ahogy ma kinéz. A villanyautózás hajnalán (ami körülbelül 8-10 éve volt) még több gyártó is úgy gondolta, hogy az egész autó töltőre dugása helyett praktikusabb lenne csak a lemerült akkut kicserélni egy feltöltöttre. Az utazók így azonnal mehetnének is tovább, a kocsinak nem kellene várakoznia, nem kellene drágán nagyon-nagyon sok helyre töltőket telepíteni. A kocsiknak sem kellene nagy és nehéz, nagy kapacitású akkumulátort cipelniük, hiszen elég lenne egy kisebb, rövidebb hatótávú akkuval közlekedniük, amit pillanatok alatt frissre válthatnának, akár a ma meglévő benzinkúthálózat akkutöltő- és automatizált akkucserélő pontokkal felturbózott infrastruktúrájában.
A mobilitási megoldás elvben nagyon logikus és praktikus, a gyakorlatban viszont mégse lett belőle semmi, nem sikerült életképes üzleti modellé fejleszteni a műszakilag kifogástalan elméletet. A Renault a még gyorsan cserélhető akkusra tervezett Fluence ZE után a Zoénál már nem foglalkozott az elemcserés autók gondolatával. A Tesla pedig, bár kezdetben annyira komolyan vette az akkucserés projektet, hogy még a pénzügyi elszámolási rendszert is kifejlesztette az újabb illetve elhasználtabb állapotú akkuk folyamatos cseréihez a felhasználók között, nemrég adta fel végképp a koncepciót és az új Model Y-ban az akkumulátortömb már az autó testének elválaszthatatlan részét képezi.
A motorkerékpárok villamosításában viszont még van esély a csereakkus megoldás elterjedésére. A kétkerekűeknél sokkal fontosabb a minél kisebb tömeg, mint az autóknál, így nagy, nehéz akku helyett sokkal kívánatosabb egy kicsi és cserélhető egység használata. És persze van még egy nagyon fontos dolog, ami segíthet a logikusabb, okosabb, hatékonyabb technológia piacképessé válásában: a motorkerékpár-gyártók, úgy tűnik, hajlandók összefogni és közösen kifejleszteni egy szabványos megoldást a cserélhető motor-akkumulátorok gyártására, töltésére, használatára.
Az ötlet nem új, ezt a videót még 2016-ban töltötte fel a YT-ra a tajvani Gogoro saját robogó-akkucserélő állomásának prototípusáról:
Most viszont a nagyok is úgy döntöttek, az akkucserének fontos szerepe lehet a motorozás jövőjében. A Honda, a KTM, a Piaggio és a Yamaha motorkerékpárokhoz és könnyű elektromos járművekhez szánt cserélhető akkumulátorok szabványosításának érdekében konzorciumot alakít. A szándéknyilatkozatot a cégek vezetői már aláírták az új technológia kifejlesztésére.
Az új konzorcium elsődleges feladata, hogy meghatározza a szabványos, cserélhető akkumulátor technikai jellemzőit, ezzel is megkönnyítve az elektromos mopedek, motorkerékpárok, triciklik és quadok használatát. A társulás alapítói a befektetőkkel valamint a nemzeti, a nemzetközi és az európai szabványügyi hatóságokkal is szoros együttműködésben dolgoznak, így hatékony kezdeményezői lehetnek a különféle globális szabványok meghatározásának.
A konzorcium 2021 májusában kezdi meg tevékenységét, tagjai pedig a többi piaci szereplőt is igyekeznek bevonni a folyamatba.