Az elektromos motoroknál nem a minél gyorsabb újratöltés, hanem az akkucsere lesz a jövő útja

2021 / 03 / 01 / Rácz Tamás
Az elektromos motoroknál nem a minél gyorsabb újratöltés, hanem az akkucsere lesz a jövő útja
A cserélhető akkus megoldás az elektromos autóknál nem aratott sikert, de az elektromos motorkerékpároknál még lehet belőle valami.

Nem sokon múlt, hogy az elektromos autózás gyakorlata egészen máshogyan nézzen ki, mint ahogy ma kinéz. A villanyautózás hajnalán (ami körülbelül 8-10 éve volt) még több gyártó is úgy gondolta, hogy az egész autó töltőre dugása helyett praktikusabb lenne csak a  lemerült akkut kicserélni egy feltöltöttre. Az utazók így azonnal mehetnének is tovább, a kocsinak nem kellene várakoznia, nem kellene drágán nagyon-nagyon sok helyre töltőket telepíteni. A kocsiknak sem kellene nagy és nehéz, nagy kapacitású akkumulátort cipelniük, hiszen elég lenne egy kisebb, rövidebb hatótávú akkuval közlekedniük, amit pillanatok alatt frissre válthatnának, akár a ma meglévő benzinkúthálózat akkutöltő- és automatizált akkucserélő pontokkal felturbózott infrastruktúrájában.


A Tesla levédette és kidolgozta az akkucserélő állomások ötletét, műszaki és elszámolási megoldásait. A vevők viszont nem lelkesedtek a dologért, az akkucserés elektromos mobilitásból nem lett semmi

A mobilitási megoldás elvben nagyon logikus és praktikus, a gyakorlatban viszont mégse lett belőle semmi, nem sikerült életképes üzleti modellé fejleszteni a műszakilag kifogástalan elméletet. A Renault a még gyorsan cserélhető akkusra tervezett Fluence ZE után a Zoénál már nem foglalkozott az elemcserés autók gondolatával. A Tesla pedig, bár kezdetben annyira komolyan vette az akkucserés projektet, hogy még a pénzügyi elszámolási rendszert is kifejlesztette az újabb illetve elhasználtabb állapotú akkuk folyamatos cseréihez a felhasználók között, nemrég adta fel végképp a koncepciót és az új Model Y-ban az akkumulátortömb már az autó testének elválaszthatatlan részét képezi.


Tavaly pedig már büszkén mutatta be Elon Musk az új, a kocsi testével egybeépített akkumulátortömb koncepcióját

A motorkerékpárok villamosításában viszont még van esély a csereakkus megoldás elterjedésére. A kétkerekűeknél sokkal fontosabb a minél kisebb tömeg, mint az autóknál, így nagy, nehéz akku helyett sokkal kívánatosabb egy kicsi és cserélhető egység használata. És persze van még egy nagyon fontos dolog, ami segíthet a logikusabb, okosabb, hatékonyabb technológia piacképessé válásában: a motorkerékpár-gyártók, úgy tűnik, hajlandók összefogni és közösen kifejleszteni egy szabványos megoldást a cserélhető motor-akkumulátorok gyártására, töltésére, használatára.

Az ötlet nem új, ezt a videót még 2016-ban töltötte fel a YT-ra a tajvani Gogoro saját robogó-akkucserélő állomásának prototípusáról:

Most viszont a nagyok is úgy döntöttek, az akkucserének fontos szerepe lehet a motorozás jövőjében. A Honda, a KTM, a Piaggio és a Yamaha motorkerékpárokhoz és könnyű elektromos járművekhez szánt cserélhető akkumulátorok szabványosításának érdekében konzorciumot alakít. A szándéknyilatkozatot a cégek vezetői már aláírták az új technológia kifejlesztésére.


Elektromos Vespa a konnektorba dugva: jobb lenne, ha az órákon át való töltést kiválthatná egy gyors akkucsere. Ezt így gondolja nem csak a Vespa gyártója, a Piaggio, hanem a KTM, a Honda és a Yamaha is

Az új konzorcium elsődleges feladata, hogy meghatározza a szabványos, cserélhető akkumulátor technikai jellemzőit, ezzel is megkönnyítve az elektromos mopedek, motorkerékpárok, triciklik és quadok használatát. A társulás alapítói a befektetőkkel valamint a nemzeti, a nemzetközi és az európai szabványügyi hatóságokkal is szoros együttműködésben dolgoznak, így hatékony kezdeményezői lehetnek a különféle globális szabványok meghatározásának.

A konzorcium 2021 májusában kezdi meg tevékenységét, tagjai pedig a többi piaci szereplőt is igyekeznek bevonni a folyamatba.

Ez is érdekelhet:

2024-ben érkezhet az Apple önvezető autója A Reuters információi szerint gőzerővel folyik az Apple Car fejlesztése, ami teljesen önvezető lesz, az újfajta akkumulátortechnológiának köszönhetően pedig sokkal hosszabb távokat tud majd megtenni egy feltöltéssel, mint a mai elektromos autók.

Elon Musk szerint a jövőre érkező Tesla Roadster képes lesz lebegni a föld felett A Tesla tulajdonosa néhány éve már belebegtette, hogy a SpaceX-től kölcsönvett technológiával egy különleges hajtóművel szerelné fel a jövőre érkező sportkocsit, de úgy tűnik, azóta jelentősen továbbgondolta az ötletet.

Ezek a villanyautó-gyártók Kína Teslái Nio, Li Autó, Xpeng. Hallottál már róluk? Na ugye. Pedig mind a Teslához hasonlóan fényes, új csillagok.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.