Elektromos motorcsónakot dobnak piacra a SpaceX volt mérnökei

2021 / 08 / 05 / Felkai Ádám
Elektromos motorcsónakot dobnak piacra a SpaceX volt mérnökei
A piac jelenleg kicsi, de előreláthatóan nagyot nőhet hála annak, hogy egyre többeknek lesz fontos a fenntartható, környezetbarát hajózás.

Az Arc elnevezésű startup egyik alapítója és vezérigazgatója, Mitch Lee, úgy nyilatkozott a Bloombergnek, hogy azért kezdett el érdeklődni az elektromos hajók iránt, mert egyrészt szereti a vízen tölteni az idejét, másrészt viszont a jelenlegi megoldások nehézkesek és ráadásul szörnyen környezetszennyezőek. Ezzel tehát össze is foglalható, hogy az elektromos motorcsónak kiknek ajánlott: olyan vízbolondoknak, akik nem szeretnek a hajóval túl sokat bíbelődni, és közben felelősséget éreznek a környezetért. Ha azonban megemlítjük az Arc által fejlesztett jármű árát, rögtön felfigyelhetünk egy újabb kitételre: nem árt, ha a potenciális vásárlók pénztárcája elég vastag. A hajók ugyanis jelenleg 300 ezer dollárért, vagyis nagyjából 90 millió forintért rendelhetőek elő (2021 végén szállítják le várhatóan), mely összegből azért már lehet lakást venni Pesten is – ahogy azt mondani szokták.

A cég honlapja szerint ezért az összegért a vásárló egy olyan vízi alkalmatosságot kap, amely nem csak környezetbarát, de ráadásul a kevesebb mozgó alkatrész miatt a karbantartása sem olyan nehézkes, mint a hagyományos motorcsónakoké, például ezeket a hajókat még a télre sem kell felkészíteni. Ráadásul halkak is. Az alumíniumból készült jármű, az Arc ONE 475 lóerős és 64 km/h csúcssebesség elérésére képes, és legfeljebb 10 személy fér el a fedélzetén. A 200 kWh-ás dupla akkumulátor 3-5 órányi hajókázást tesz lehetővé. A hajót annyiban nem túlzás vízen közlekedő űrtechnológiának nevezni, hogy a vállalatnál szinte mindenki a SpaceX-től igazolt át.

A társalapító Ryan Cook például a Falcon 9 rakétán is dolgozott, és a vezérigazgató elmondása alapján meglepően sok a találkozási felület az űrhajótervezés és a hajómérnöki tevékenység közt. A cég honlapja szerint például a hajózáshoz használt alumíniumot repülési gyártási technológiákkal kombinálták, és így született meg az a könnyű, de erős szerkezet, melynek köszönhetően az eszköz jelentős hatótávolsággal bír. Az Arc ONE igazi előnye a vetélytársak közt Mitch Lee elmondása alapján egyébként az akkumulátor, amelyet a cég saját maga gyárt, és túltesz a konkurencia jellemzően 125 kWh-ás erőforrásain, ami azért fontos, mert egy hajó megmozdításához jóval több energiára van szükség, mint mondjuk egy autó estén.

Az elektromos hajók piaca jelenleg egyébként nem túl nagy, ami egyes szakértők szerint azzal magyarázható, hogy a terület ilyen szempontú szabályozása a gépkocsik mögött kullog. Ugyanakkor talán arra sem árt kitérni (és ez okozhatja a prioritást a szabályozásban is), hogy az autó egyszerűen jóval elterjedtebb jármű, mint a hajó. Jelenleg egyébként 15 000 elektromos hajót adnak el évente, de az elemzők arra számítanak, hogy ez a szám az évtized végére akár 70 000 is lehet, miközben a piac értéke 1,4 milliárdra ugrik. Ehhez persze az áraknak is csökkenniük kellene. Az Arc részben épp ezért a Tesla példáját követi: az első körben felső-kategóriás terméket dob piacra kisebb darabszám mellett, majd a bevételeket kutatás-fejlesztésre költi, és így lassanként elérhetőbb áru modellekkel rukkol elő.

(Kép: arcboats.com)

További cikkek a témában:

A félig hajó - félig repülő kimérák, az ekranoplánok lehetnek a jövő kompjai Ezek a kompok kicsit máshogy fognak kinézni, mint amit megszoktunk, a víz felett repülnek majd. A Regent már építi a maga verzióját, ami 300 km/h-val repül majd alig egy-két méterre a vízfelszíntől, méghozzá elektromos meghajtással.

Nukleáris reaktor hajtja a tudósok számára tervezett szuperjachtot Rég elmúlt már az HMS Beagle ideje, a mai kor kutatói már a Titanicnál is hosszabb high-tech hajó fedélzetén utaznak, melyen egy kvantumszámítógép is helyet kap.

Mintha a Jetson család járműve lenne ez a vízen közlekedő űrkapszula A kis Jet Kapszula úgy néz ki, mintha egy sci-fiből lépett volna elő és még a környezetet is óvja, bár a pénztárcát már kevésbé.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Az “új Concorde” – így emelkedett levegőbe a következő generációs szuperszonikus kereskedelmi gép
Az XB-1 a Concorde óta az első nem katonai szuperszonikus repülő, amely visszahozhatja a szuperszonikus kereskedelmi repülés korszakát. A gép most először emelkedett a magasba, amiről videó is készült.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.