Elkészült a csillagszületés eddigi legnagyobb felbontású 3D szimulációja

2021 / 05 / 25 / Perei Dóra
Elkészült a csillagszületés eddigi legnagyobb felbontású 3D szimulációja
Az amerikai Northwestern Egyetem kutatócsapata megalkotta az eddigi legrealisztikusabb háromdimenziós csillagformálódási szimulációt: a projektben a magyar származású Guszejnov Dávid is részt vett, aki jelenleg az Austini Texasi Egyetem munkatársa.

A STARFORGE-ról (Star Formation in Gaseous Environments) szóló tanulmányt ScitechDaily idézi, amely szerint a mostani az első számítógépes keretrendszer, amely egy egész gázfelhőt szimulál. A STARFORGE bemutatja az objektum kialakulását, evolúcióját, illetve annak dinamikáját:

A kutatók reményei szerint a modell segítségével jobban megérthetik a csillagok kialakulásának, formálódásának folyamatát. Az első 'heuréka-pillanat' már meg is történt, a STARFORGE által ugyanis rájöttek, hogy az égitestek kialakulását kísérő nagy sebességű gázsugarak jelentősen befolyásolják a születendő csillag tömegét.

Michael Grudić, az amerikai Northwestern Egyetem fizikusa közleményükben azt írja, hogy bár a tudósok évtizedek óta szimulálják a csillagformálódást, a STARFORGE azonban egy hatalmas technológiai fejlődésnek számít, mivel a korábbi szimulációk többnyire csak a gázfelhő egy kis részét ábrázolják.

A STARFORGE-ba a szakértők számos fizikai folyamatot betápláltak, köztük a gázdinamikai jelenségeket, a gravitációt és a hő alakulását.

Grudić szerint a rendszerrel már most többet tudnak a csillagok kialakulásáról, mint korábban bármikor. Ha pedig megértik a folyamatot, a folyamatot, a galaxisok, sőt az univerzum létrejöttét is alaposabban megismerik.

(Fotó: ScitechDaily)

A kínai marsjáró is elküldte az első fotókat a Mars felszínéről A Csuzsung szombaton hajtott végre sikeres leszállást a Marson, most pedig a kínai űrügynökség közzétette az első fotókat, amiket a marsjáró a bolygó felszínén készített.

Ismeretlen Földközeli szupernóva robbanásra bukkantak ami egy ismert kihalási esemény okozója lehetett A Föld közelében körülbelül 2,5 millió évvel ezelőtt történt szupernóva robbanás nyomait a Müncheni egyetem kutatói fedezték fel. A novát minden valószínűség szerint kihalási esemény is követte.

Hallgasd meg a Vénusz hangját! A NASA közzétette, mit hallott a Vénusz légkörén átutazó űrszondájuk.

Még meg sem jelent, de máris komoly konkurenciát kapott az OpenAI csodaszámba menő videógenerátora
A Kuaishou nevű cég generatív mesterséges intelligenciája a Sorához hasonló minőségű videókat készít a beírt parancsok alapján, ráadásul korlátozottan már a nagyközönség számára is elérhető - igaz, egyelőre csak Kínában.