s

Elkészült a csillagszületés eddigi legnagyobb felbontású 3D szimulációja

2021 / 05 / 25 / Perei Dóra
Elkészült a csillagszületés eddigi legnagyobb felbontású 3D szimulációja
Az amerikai Northwestern Egyetem kutatócsapata megalkotta az eddigi legrealisztikusabb háromdimenziós csillagformálódási szimulációt: a projektben a magyar származású Guszejnov Dávid is részt vett, aki jelenleg az Austini Texasi Egyetem munkatársa.

A STARFORGE-ról (Star Formation in Gaseous Environments) szóló tanulmányt ScitechDaily idézi, amely szerint a mostani az első számítógépes keretrendszer, amely egy egész gázfelhőt szimulál. A STARFORGE bemutatja az objektum kialakulását, evolúcióját, illetve annak dinamikáját:

A kutatók reményei szerint a modell segítségével jobban megérthetik a csillagok kialakulásának, formálódásának folyamatát. Az első 'heuréka-pillanat' már meg is történt, a STARFORGE által ugyanis rájöttek, hogy az égitestek kialakulását kísérő nagy sebességű gázsugarak jelentősen befolyásolják a születendő csillag tömegét.

Michael Grudić, az amerikai Northwestern Egyetem fizikusa közleményükben azt írja, hogy bár a tudósok évtizedek óta szimulálják a csillagformálódást, a STARFORGE azonban egy hatalmas technológiai fejlődésnek számít, mivel a korábbi szimulációk többnyire csak a gázfelhő egy kis részét ábrázolják.

A STARFORGE-ba a szakértők számos fizikai folyamatot betápláltak, köztük a gázdinamikai jelenségeket, a gravitációt és a hő alakulását.

Grudić szerint a rendszerrel már most többet tudnak a csillagok kialakulásáról, mint korábban bármikor. Ha pedig megértik a folyamatot, a folyamatot, a galaxisok, sőt az univerzum létrejöttét is alaposabban megismerik.

(Fotó: ScitechDaily)

A kínai marsjáró is elküldte az első fotókat a Mars felszínéről A Csuzsung szombaton hajtott végre sikeres leszállást a Marson, most pedig a kínai űrügynökség közzétette az első fotókat, amiket a marsjáró a bolygó felszínén készített.

Ismeretlen Földközeli szupernóva robbanásra bukkantak ami egy ismert kihalási esemény okozója lehetett A Föld közelében körülbelül 2,5 millió évvel ezelőtt történt szupernóva robbanás nyomait a Müncheni egyetem kutatói fedezték fel. A novát minden valószínűség szerint kihalási esemény is követte.

Hallgasd meg a Vénusz hangját! A NASA közzétette, mit hallott a Vénusz légkörén átutazó űrszondájuk.

Gombnyomásra rádióműsort csinál egy tankönyvből a Google NotebookLM programja
Leesett az állunk, amikor meghallgattuk a cég talán leghasznosabb mesterséges intelligenciáját.
Nincs menekvés a robotkutyák elől, a víz alatt is szembejöhet egy
Milyen érzés lehet, ha egy medence mélyén egy robotkutya sétál velünk szemben? Egy, talán kevésbé ismert lengyel robotgyártó víz alá küldte egyik fejlett modelljét, hogy kiderüljön.