Az első légi Forma-1-en olyan manőverrel győztek, amire a hagyományos versenyeken nincs lehetőség

2022 / 10 / 14 / Bobák Zsófia
Az első légi Forma-1-en olyan manőverrel győztek, amire a hagyományos versenyeken nincs lehetőség
Történelmi győzelmet aratott a "repülő versenyautó" az első légi Forma-1-en.

Az ausztrál Alauda Aeronautics kitűzött célja, hogy a Forma-1-hez hasonló autóversenyeket eggyel magasabb szintre emelje, méghozzá szó szerint és megalapozza a légi járművekkel való versenyzés hagyományát, ami egyúttal a repülő autók, vagyis eVTOL-ok képességeinek demonstrálására és fejlesztésére is szolgál. A cég erre a célra fejlesztett Airspeeder eVTOL-ja valójában nem repülő autó, mivel nincsenek kerekei, bár hosszú orrésze miatt formájában valamelyest emlékeztet a talajon való versenyzéshez használt járművekre. Ahogy a Xpeng AeroHT X2 prototípusa sem nevezhető egyelőre valódi repülő autónak, úgy az Airspeeder sem mutat nagy eltérést a más cégek által fejlesztett egy helyből való fel-, és leszállásra alkalmas járművektől, de az Alauda elképzelései szerint a különleges légi megmérettetések teljes egészében a levegőben zajlanak majd, így a hibrid, autó/repülő kialakításra nincs is szükség.

Az első gyorsulási versenyt tavaly novemberben rendezték meg, ennek során a feladat mindössze annyi volt, hogy egyenes pályán repüljenek végig a résztvevők és a lehető legnagyobb sebességgel tegyék meg a távot. Az első valódi versenyre májusban került sor, bár az eseményt inkább párbajnak lehet elkönyvelni, mivel a győzelemért csak két versengő fél: Zephatali Walsh és Fabio Tischler szállt szembe egymással. A futam alatt számos olyan manővert hajtottak végre a riválisok, amilyet a földi pályákon is lehet látni: már az első körben három előzés során is átvették egymástól a vezetést, majd kiállásra is sor került, ami alatt ha nem is kereket, de akkumulátort cseréltek a drónokban a csapatok. A cég közleménye szerint a végső győzelmet azzal szerezte meg Walsh, hogy egészen közel, egy méterrel a másik jármű alatt reptette el az általa vezetett eVTOL-t, ami

"jól illusztrálja a dráma nagyságát, mikor a Forma-1-es autók fordulási képességével és a vertikális irányíthatóság harmadik dimenziójával rendelkező járművek szoros közelségben versenyeznek egymással." -

írja az Alauda a manőverrel kapcsolatban.

Volt azonban egy nagy különbség a tradicionális és légi Forma-1 között, mégpedig a járművek vezetőinek elhelyezkedése, az Airspeedereket ugyanis csak távolról irányították a sofőrök, a járművek az egy kilométeres pályán üresen repültek. A tervek szerint a futamok fokozatos fejlődés során nyerik majd el azt a formájukat, amelyet már valóban légi autóversenynek lehet nevezni, a következő lépésként több résztvevő bevonásával rendezik meg az eseményt, azután, néhány éven belül következhet a pilótákkal repülő Airspeederek próbatétele. A fejlesztések a versenyek izgalmasabbá tétele mellett az eVTOL-ok, vagy ahogyan a cég alapítója, Matthew Pearson nevezi őket, a repülő autók hatékonyságának növelését is szolgálják, olyan új megoldásokat eredményezve, amelyek a más célra használt eVTOL-ok és drónok építésében is hasznosnak bizonyulhatnak.

Ennek egyik példája az akkumulátorok tervezése az Mk3-ba, amelynek során az energiatároló egységet sokféle, egymásnak néha ellentmondó szempont figyelembevételével kellett megépíteni: egyrészt minél kisebb súlyú akkumulátorra volt szükség, hogy a versenyzők a lehető leggyorsabban tudjanak repülni, másrészt jelentős mennyiségű energiát kellett biztosítani a rengeteg manőver elvégzéséhez és a gyors tempó fenntartásához. Az akkumulátorok kialakításáért felelős Annie Mossman elmondása szerint a tervezés során az volt az elérendő cél, hogy 95%-kal emelje az akkumulátor teljesítményét, úgy, hogy közben a súly csak 50%-kal növekedjen, emiatt teljesen új struktúrát kellett kidolgoznia. Az akkumulátorok végül cserélhetőek lettek, egy beépített sínpár segítségével könnyedén ki lehet emelni a lemerült egységet és a helyére csúsztatni a következőt, így a "boxkiállások" alatt gyorsan elvégezhető a csere. A cserélhető akkumulátorok más elektromos járművek esetében is hatékony segítséget jelenthetnek a hosszú ideig tartó töltés helyettesítésére.

A versenyen az eVTOL-ok adatgyűjtési és irányítási képességein is múlik a siker, emiatt ezeket a rendszereket is úgy fejlesztik ki, hogy nagy sebesség mellett is megfelelően működjenek. A járművek lidarok, radarok és gépi tanulási algoritmusok alkalmazásával térképezik fel a környezetet, a pálya határait pedig olyan elektronikus védőrendszerrel jelölik ki, ami a földi versenyek útpadkáinak vagy a falaknak feleltethető meg - amennyiben egy jármű eléri a határt, a sebessége automatikusan csökken.

A baleseteket ütközésgátló rendszer előzi meg,

de ennek kialakítása szintén a verseny szempontjainak figyelembevételével készült, ami azt jelenti, hogy a járművek egymáshoz való egészen közeli repülését nem akadályozza. A pilótákat a megmérettetés előtt hónapokkal tréningezik arra, hogy hogyan lehet egy ilyen viszonylag nagy méretű (4 méteres) járművet biztonságosan és gyorsan irányítani, de a verseny során a csapattal és a járművel való kommunikáció is lényeges szerepet kap.

A májusban tartott első versenyről szóló felvételekből az Alauda egyelőre csak egy ízelítőt tett közzé, de hamarosan a teljes futamról szóló videót elérhetővé teszik a cég ígérte szerint.

(Fotó: Alauda Aeronautics)

Robotautóverseny már létezik, csak egyelőre borzasztóan unalmas Max Verstappennek egyelőre nem kell aggódnia, hogy a robotok elveszik a munkáját.


A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
A következő 25 év - mítoszok, jóslatok és a valóság
Európa legnagyobb jövőfesztiválja, a Brain Bar idén is megnyitja kapuit. A rendezvény a 21. század első negyedének elteltével arra a kérdésre keresi a választ: hogy fest majd az emberiség következő 25 éve. A diákok és pedagógusok számára ingyenes eseménynek szeptember 18-19-én a Magyar Zene Háza ad otthont.
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Ez Ferenc pápa utolsó ajándéka az embereknek
Egyik járművét fogják különleges célokra felhasználni.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.