Ha egy repülőgép a repülés közben elveszíti a belső oxigénkészletét, az nagyon könnyen vezethet a fedélzeten tartózkodó összes ember öntudatlan állapotba kerüléséhez, és ezzel végső soron a repülőgép lezuhanásához. Ilyen repülő koporsóvá vált 2005-ben a ciprusi Helios Airlines 522-es járata ami a ciprusi Larnaca repülőteréről tartott Prágába, 115 utassal és 6 fős személyzettel a fedélzetén.
Az 522-es járaton is oxigénhiány lépett fel, és miután mindenki elveszítette az eszméletét, a gép a robotpilóta vezetésével addig repült, amíg Athén mellett ki nem fogyott az üzemanyaga és le nem zuhant. A boncolás megállapította, hogy a fedélzetén tartózkodók valószínűleg életben voltak a becsapódáskor.
„Ezeknek a hibáknak a kezelése azonnali cselekvést igényel” - tette közzé az FAA a kiadott irányelvében.
Alapvetően úgy tűnik, hogy a Boeingnek szerencséje van. A frissen kiderült kapcsolóhibát ugyanis még tavaly szeptemberben jelentette egy meg nem nevezett légitársaság, konkrétan arról számoltak be, hogy a tesztek során három különböző altípusnál is előfordult a meghibásodás, katasztrófa azonban nem következett be azóta.
A jelentett típusok között volt a 737 MAX is, amivel a Boeingnek már volt egy óriási, az egész vállalatcsoportot megrengető botránya, miután két gép is lezuhant és 2019 márciusában a fedélzeti számítógép szoftverének hibája miatt, és a világon mindenütt a földre parancsolták a MAX-okat, melyek csak a tavalyi évtől kezdhettek fokozatosan újra üzembe állni.
A 737 MAX előéletének ismeretében némiképp érthetetlen módon, tavaly a Boeing először úgy döntött, hogy a dolog nem jelent biztonsági kockázatot. Decemberre aztán az FAA bevonásával megváltozott a véleményük, további vizsgálatokat és elemzéseket követően.
A Boeing most úgynevezett légialkalmassági direktívát adott ki, ami kötelező erejű ajánlást tartalmaz. "A biztonság a legfontosabb számunkra, és teljes mértékben támogatjuk az FAA irányelveit" - írta a Boeing.
(Forrás: NYTimes Kép: Boeing)