A Virgin Hyperloop két munkatársa lett az első, akik élesben is kipróbálhatták az új technológiát, bár a tervezett 800 vagy akár 1200 km/h-s sebesség helyett a teszten a kapszula még mindössze csak 160 km/h-s sebességre gyorsult a Las Vegas mellett felépített, ötszáz méter hosszú tesztpályán.
Sara Luchiannak, a cég utasélményért felelős igazgatójának és Josh Giegelnek, a Hyperloop One társalapítójának így is nem mindennapi élményben lehetett része, hiszen a kapszula mindössze hat másodperc alatt gyorsult 160 km/h feletti sebességre, így az utasokra háromszor akkora nehézségi erő hatott, mint egy repülőgép utasaira a felszálláskor. Nem véletlenül mondta Giegel a teszt után, hogy olyan érzés volt, mint egy sportkocsiban utazni, amit Lucian azzal egészített ki, hogy "sokkal simább volt, mint amire számított".
Ez nem is meglepő, mert bár a Hyperloopra jobb híján a vonat vagy vasút megnevezést szokták használni, Elon Musk találmányának mindössze annyi köze van egy hagyományos vonathoz, hogy ez is kötött pályán közlekedik. A SpaceX alapítója és a Tesla tulajdonosa 2012-ben állt elő a szupervonat ötletével, ami egy légritkított csőben, a mágneses lebegtetést kiaknázva elképesztő, akár 1200 km/h feletti sebességre képes gyorsulni, így töredékére rövidíti az utazási időt. A Virgin Hyperloopnak ennél egyelőre visszafogottabb tervei vannak, a céljuk, hogy elérjék a 800 km/h-t, de már ezzel a tempóval is felére rövidítenék az utazási időt Los Angeles és San Francisco között, ami repülővel nagyjából másfél órába telik.
A Virgin Hyperloop számos más ponton is változtatott Musk eredeti tervein, aki más ötleteivel ellentétben nem maga látott hozzá a Hyperloop megvalósításához, hanem szabadon elérhetővé tette a terveket, hogy azt más cégek megvalósíthassák. Kezdetben két vállalat kezdett kísérletezni a technológiával, a Hyperloop Transportation Technologies, akik többek között Budapestre is elhoznák a szupervasutat, valamint a Virgin Hyperloop elődje, a Hyperloop Technologies. Azóta számos más cég is elkezdett érdeklődni a technológia iránt, a Wikipedia jelenleg már nyolc vállalatot sorol fel, akik érdekeltek a fejlesztésekben, és ebben még nincs benne az a rengeteg startup, egyetemi csapat és más fejlesztők, akik a Hyperloop egyes elemeivel, például a kabinok hajtási rendszerével foglalkoznak.
A cég a mostani teszthez a saját tervezésű, XP-2 kabinjának a kétszemélyesre redukált változatát használta, de a végleges kabinban 28 ember fog egyszerre elférni. A kabinok közül egyszerre több is útnak indulhat, akár a vonatkocsik, a mesterséges intelligencia pedig folyamatosan monitorozni fogja, hogy éppen mire van igény, így a fix időpontban közlekedő vonatokhoz képest a Hyperloopot sokkal hatékonyabban lehet majd üzemeltetni.
Giegel szerint a mostani teszt egy nagyon fontos lépcsőfok volt a fejlesztésekben, hiszen a Hyperlooppal kapcsolatban a leggyakrabban felmerülő kérdés, hogy eléggé biztonságos-e, amire nyilvánvalóan az emberekkel elvégzett teszt a legmegnyugtatóbb válasz. Nem véletlen, hogy a teszt után a cég vezérigazgatója, Jay Walder sem fukarkodott a jelzőkkel, és azt is megkockáztatta, hogy a Hyperloop "meg fogja változtatni a világot". Ő már csak tudja, miről beszél, hiszen korábban a New York-i és a londoni közlekedési vállalat vezetője is volt, ő vezette be többek között az elektronikus kártyát (Oyster card) és a londoni olimpia elnyerésében is elévülhetetlen érdemeket szerzett.
A Hyperloop ötletétől nincs mindenki annyira elájulva, mint Walder, és bár a kifogások egy része szépen-lassan elkopik, ahogyan a fejlesztések haladnak előre, azért így is szép számmal akadnak jogos aggodalmak. Juan Matute, a Kaliforniai Egyetem Közlekedési Tanulmányok karának elnökhelyettese például azt pedzegette a The New York Times-nak, hogy a Hyperloop-vonalak kiépítése egy igazi rémálom lehet. Mivel a Hyperloopnak nyílegyenesen kell haladnia, a nagy sebesség miatt pedig csak hatalmas ívben tud kanyarodni, így a pálya vonalvezetése meglehetősen kötött, vagyis egészen biztos, hogy a cégek komoly nehézségekbe fognak ütközni, mire sikerül megszerezniük az építkezéshez szükséges összes földterületet.
A technológia alkalmazására számtalan terv van, a Virgin Hyperloop például többek között Indiába és Szaúd-Arábiába is tervez vonalat, meg persze az Egyesült Államokba is, ahol első körben Chicagót kötnék össze az ohiói Columbusszal és a pennsylvaniai Pittsburgh-gel. A Közép-Ohiói Tervezési Bizottság ezzel kapcsolatban úgy számol, hogy
a Hyperloop-vonal harminc év alatt mintegy 1,9 milliárd autóval és teherautóval megtett utat válthatna ki,
aminek hatására 2,4 millió tonnával kevesebb szén-dioxid kerülne a levegőbe, és 300 milliárd dollárnyi bevételt jelentene a gazdaságnak.
A Virgin Hyperloop nemrég azt is bejelentette, hogy 500 millió dollárból egy új tesztközpontot fognak létesíteni Észak-Virginiában, ahol egy hitelesítésre is alkalmas pályát is felépítenek. Az építkezés 2022-ben kezdődik, és a cég várakozásai szerint 2025-re meg is kaphatják a szükséges engedélyeket, így akár már az évtized vége előtt megnyílhat az első nyilvános Hyperloop-vonal.
(The New York Times, Cnet, Fotó: Virgin Hyperloop)