Az Egyesült Államok Haditengerészetének jövőjét az egyre inkább automatizált rendszerek és emberi irányítás nélkül is működőképes járművek használata jellemzi majd Michael Martin Gilday admirális szerint. A tengernagy indította útjára tavaly októberben a Project Overmatch programot, amely többek között az emberi irányítással kezelt és anélküli platformok kapcsolatának szorosabbra fűzését tűzte ki célul, amire a jövőben nagy szükség lehet, mivel az autonóm rendszerek nem csak kiegészíthetik és segíthetik a tengerészet munkáját, hanem, bizonyos esetekben, akár a hibák számát is csökkenthetik, amelyek gyakran emberi figyelmetlenség miatt következnek be.
A Maritime Journal adatai szerint, a tengeren bekövetkező balesetek rendkívül nagy százalékának, becslések szerint 75-96%-nak háttérben valamilyen emberi hiba húzódik meg, igaz, hogy ezek az adatok általában a tengeri járműforgalomra vonatkoznak, nem a hadászati célú felhasználásokra, de a problémák automatizált rendszerek általi kiküszöbölése a Haditengerészet munkájában is segíthet.
A Pentagon stratégiai részlege (Strategic Capabilities Office, SCO) 2017-ben vásárolt fel két autonóm felszíni vízi járművet (USV), pontosabban két hajót alakítottak át abból a célból, hogy felmérjék az automatizáltan működő hajók használatának lehetőségeit, beleértve a fegyverek integrálását is a rendszerbe. A programnak, amely a Ghost Fleet Overlord nevet kapta, első látványos demonstrációját 2020 szeptemberében és októberében vezényelték le, ekkor az első hajó, a Ranger, nagyrészt emberi irányítás nélkül tette meg több mint másfél hónapig tartó, 4700 tengeri mérföldes útját Alabamából a Panama csatornán át kaliforniai célállomásáig.
Ez volt az első alkalom, hogy egy személyzet nélküli (unmanned) hajó kelt át a csatornán,
bár hozzá kell tenni, hogy az út nagyjából 97%-a zajlott irányítás nélkül, az átkelés alatti idő 10%-ában és a kikötőbe való behajózáskor a navigáció feladatát átvették a hajótól az emberek. A sikeres teszt után a Szellemflotta újabb tagja, a Nomad is útnak indult és szintén a legénység segítségével, de gond nélkül hajózott keresztül a Panama csatornán május 18-án, miután egy éven át működött "önvezető" üzemmódban a déli partok közelében. A hajókat a későbbiekben, várhatóan jövő januárban a Haditengerészet veszi át az SCO-tól, hogy tovább teszteljék a felhasználási lehetőségeiket, amelyeket szeretnének kiterjeszteni a fegyverek alkalmazására is, de a Defense News elmondása szerint a törvényhozók egyelőre nem támogatták ezt az ötletet a halálos fegyvereket hordozó és kezelő USV-k esetleges megbízhatatlanságára hivatkozva.
Azonban, még ha egyelőre a hajókról működtetett fegyverek autonóm irányításának ötlete nem is örvend teljes körű népszerűségnek, a személyzet nélküli járművek fejlesztése tovább zajlik és egy rakétakilövési próbára is sor került szeptember 3-án. Ekkor a Ranger fedélzetéről egy SM-6 rakétát lőttek ki egy moduláris indítóállásról az SCO és a Haditengerészet közös akciójában, az eseményről pedig a Twitteren tettek közzé egy rövid felvételt.
See the game-changing, cross-domain, cross-service concepts the Strategic Capabilities Office and @USNavy are rapidly developing: an SM-6 launched from a modular launcher off of USV Ranger. Such innovation drives the future of joint capabilities. #DoDInnovates pic.twitter.com/yCG57lFcNW
— Department of Defense ?? (@DeptofDefense) September 3, 2021
Gilday szerint ez és a korábbi tesztek rávilágítottak, hogy a hajók működőképesek és a megbízhatóságukkal sincs probléma, ezért a közeljövőben, akár már pár év múlva megegyezhetnek a program kibővítéséről. Ha azonban nem csak a hajók, hanem a fegyverek irányítását is egyre nagyobb mértékben számítógépes programokra bízzák, az a jelenlegi rendszer teljes újratervezését igényli, így a Project Overmatch célja, az ember-gép kapcsolat fejlesztése nagy szerepet kaphat az elkövetkező időkben.
Addig pedig, hogy a teljes automatizáció megtörténjen, és a gépek teljes bizonyossággal, minden körülmények között értsék a parancsnokok küldetéssel kapcsolatos szándékait, sok próbán kell még átesnie a rendszernek, egyelőre a fegyveres műveletek alatt mindenképpen megtartják az emberi felügyeletet és a humán irányítást.
(Forbes Fotó: Department of Defense)
További cikkek a témában:
Először támadhatott emberre drón önállóan, külső irányító nélkül
Egy ENSZ-jelentés szerint az sem zárható ki, hogy mostanra túl vagyunk azon, hogy gép önállóan gyilkoljon embert vagy akár embereket.
Az államok véleménye az önállóan ölni képes gyilkos robotokról
Nem egészen megnyugtató, ahogy az országok az autonóm gyilkolászásra képes robotokról vélekednek.
Beszédképtelenné teszi az embereket az amerikai hadsereg új találmánya
Bár ha azt mondjuk, hogy "nem halálos fegyverek", a többségnek valószínűleg a vízágyú vagy a könnygáz ugrik be elsőre, a technológia mára jócskán meghaladta ezeket az eszközöket.