A Leonardo vállalat a 2Excell-lel és az Egyesült Királyság Védelmi Minisztériumával közösen sikeresen zárta le az Excalibur kísérleti repülőgép (Flight Test Aircraft, FTA) átalakításának első ütemét. Mindez azért fontos, mert enélkül elképzelhetetlen az ország következő generációs harci repülési képességeinek a fejlesztése – amely középpontjában a Future Combat Air System (FCAS) és a Global Combat Air Program (GCAP) áll – számol be róla az Interesting Engineering.
Az eredetileg kereskedelmi forgalomban használt Boeing 757-es alapokra épülő Excaliburt egy fejlett “repülő laboratóriummá” alakítják át. Az átalakítás kezdeti szakaszában a gép új oldalsó és hátsó kiegészítő elemeket kapott, amelyek megváltoztatják a repülőgép alakját. Ezek a külső módosítások a későbbiekben helyet biztosítanak a fejlett integrált érzékelőknek, a nem kinetikus hatások (ISANKE) rendszerének és az integrált kommunikációs rendszereknek (ICS). A Leonardo szerint ezek a nemzetközi partnerekkel közösen fejlesztett rendszerek kiemelten fontos lépést jelentenek a Tempest vadászgéphez és a kapcsolódó FCAS-elemekhez tervezett technológiák – így a pilóta nélküli légi járművek, a korszerű adatkezelés és a jelen technológia élvonalát képviselő fegyverrendszerek – megvalósítása felé vezető úton.
Az első fázis sikeresen és a tervek szerint zárult le. Az Excaliburon végrehajtott módosításokat már a repülési stabilitás szempontjából is tesztelték, a következő fázisban pedig a mérnökök a Qinetiq wiltshire-i, Boscombe Down-i létesítményében egy vadászgép-típusú orrkúpot is felszerelnek, amely fejlett, radartechnológiára épülő szenzoros demonstrációkat tesz majd lehetővé. Amint ez megtörténik, a repülőgépen integrálják az ISANKE és ICS technológiai demonstrátorokat is, amelyek aztán további kiértékelésre kerülnek.
„Az Excalibur várhatóan az elkövetkező években már az új ISANKE és ICS technológiákkal felszerelve repül majd” –
erősíti meg a Leonardo sajtóközleménye. Ez a légi tesztkörnyezet lehetővé teszi a technológiai megoldások gyors finomhangolását, a kockázatok mérséklését és a fejlesztés felgyorsítását, amik azért fontosak, mert csak így garantálható, hogy a GCAP amúgy igen ambiciózus ütemterve tartható lehessen. A hatodik generációs amerikai NGAD fejlesztése például nem csak csúszik, de ideiglenesen leállításra került.
A Leonardo 2012 óta kiemelt szerepet tölt be az Egyesült Királyság FCAS-programjában, és a következő generációs harci repülőt fejlesztő Team Tempest alapító tagja a Védelmi Minisztérium, a BAE Systems, a Rolls-Royce és az MBDA UK mellett. Az Excalibur demonstrátoron végzett kezdeti tesztek egyébként már segítik a végső tervezési folyamatot. A Tempest tehát a hatodik generációs vadászgépek közé tartozik majd, ebben a cikkben pedig arról írtunk, hogy mit tud majd egy hetedik generációs.
(Kép: az Excalibur, forrás: Leonardo)