A Vice magazin Motherboardján megdöbbentő riportot közölt Joseph Cox. Ugyan a Rakétán már beszámoltunk korábban olyan cégekről, amelyek áruba bocsátják, hogy az utánunk kémkedő alkalmazások szerint pontosan merre is járunk, a Ulysses Group még ehhez képest is hátborzongatóan sok és precíz adatot szeretne eladni az Egyesült Államok katonaságának, hírszerzésének. Igaz, a cikk szerint eddig még nem szereztek maguknak innen ügyfelet.
A háttérben szinte pontosan az történik, mint az okostelefonok megfigyelésénél: adott egy rendszer, ami sok és pontos adatot rögzít, ezeket az adatokat aztán megvásárolják vagy egyéb úton megszerzik olyan cégek, amelyek visszafejtik belőle egy-egy konkrét szereplő helyzetét. Csak ebben az esetben nem időjárás vagy zseblámpa alkalmazások naplózzák egy telefon GPS koordinátáit és egyéb adatait, hanem az autóink adnak tovább rendszerinformációkat, például a légzsák állapotát vagy a motor hőmérsékletét, a kocsi vagy az adott alkatrész gyártójának, a geolokációval együtt. A Motherboard cikkéből az is kiderül, hogy egy szakértő szerint az autó térképének készítője, a közlekedésinformációs szolgáltatója, de még a hi-fi rendszerének a gyártója is hozzáférhet a kocsi adataihoz. A Ulysses megvásárolja ezeket a telematikai adatbázisokat, hogy aztán "javítsa a hírszerzés képességeit és csökkentse az azokkal járó költségeket".
Arról, hogy egészen pontosan kiktől szerzik és hogyan adják tovább a tudásukat, a vállalat komikusan ügyetlen weboldala természetesen semmit sem árul el. Azt viszont a Motherboard birtokába jutott prezentációban láthatjuk, ahogy keleti szomszédainknál megjelenítik - állítólag - huszonöt millió autó helyzetét. Ráadásul úgy számolnak, hogy 2025-re minden új autóban lesz adatkapcsolat, vagyis megfigyelhetővé válik. A cég ígéreteire nem érdemes legyinteni: Cox azt is kiderítette, hogy a Ulysses korábban már dolgozott az Egyesült Államok Különleges Műveleti Parancsnokságának (U.S. Special Operations Command, SOCOM). Akkor Afrikában és Ázsiában vizsgálták, hogy Amerika versenytársai milyen befektetéseket hajtottak végre. A LinkedIn oldalukon is hirdetik, hogy a telematika alapú hírszerzés "az adat következő forradalma".
(Borítókép: Denys Nevozhai/Unsplash)