Amikor a Solar Airship One – a tervek szerint 2026-ban – elkészül, azt bizonyítja majd, hogy hosszútávú légi közlekedés zéró kibocsátás mellett is lehetséges. Az igazsághoz tartozik azonban, hogy aki a léghajót választja közlekedési eszközül, annak eltart majd egy darabig, hogy elérje az úticélját, a pusztán megújuló energiával hajtott légi jármű ugyanis csupán 83 kilométer per órás sebességre lesz képes. A több francia városban működő Euro Airship nevű vállalat összesen 10 éven át tartó fejlesztése után, három év múlva emelkedhet a levegőbe a napelemes léghajó, amelyet – egy kis képzavarral élve – egyből a mélyvízbe dobnak majd.
A Solar Airship One a tervek szerint ugyanis 20 nap alatt fogja megkerülni a Földet, ezzel mintegy 40 ezer kilométert megtéve, károsanyag kibocsátása nélkül. A 151 méteres léghajó teljes felső felületét napfóliával borítják be, ami mintegy 4800 négyzetméternyi napelemet jelent. Míg napközben a léghajó elektromos meghajtását a napenergia biztosítja, az elektrolízissel előállított hidrogén segítségével a Solar Airship One-nak éjszaka sem szükséges megállnia.
Bár a léghajó várható átlagsebessége kevesebb mint tizede az átlagos fosszilis üzemanyagot használó utasszállító repülőgépeknek, amely tagadhatatlan hátrány, azonban a környezetbarát légi járműnek van néhány előnye is a hagyományos gépekkel szemben, például, hogy kis túlzással bárhol megállhat útközben, illetve kifutópályára sincs szüksége. Így lehetséges, hogy ez a technológia nem a légi utasszállítás jövőjét jelenti, sokan úgy vélik viszont, hogy a napenergia és hidrogén által hajtott léghajók ideálisak teherszállításra, ugyanis 8-10-szer nagyobb hasznos terhet képesek vinni, mint egy teherszállító repülőgép, negyedannyiért, és akár 10-szer nagyobb sebességgel, mint egy teherhajó.
A Solar Airship One által felhasznált energia megújuló, de egy kulcsfontosságú összetevője nem az. Merev vázát 15 különálló elemből építették meg, amelyek összesen 50 ezer köbméter héliumot tartalmaznak. Érdekesség, hogy a hélium az egyetlen olyan anyag a Földön, amely sehogy sem pótolható, mivel amikor a levegőbe kerül, egyenesen felemelkedik a légkörből, és kilökődik az űrbe.
Az Euro Airship csapatának tervei szerint a léghajó 2026-ban, az Egyenlítő mentén, 6000 méteres magasságban, szén-dioxid-kibocsátás nélkül indul majd világkörüli útra.
(Borítókép: Euro Airship)