Ez lesz a legkisebb radar, ami valaha az űrbe utazott

2022 / 11 / 01 / Bobák Zsófia
Ez lesz a legkisebb radar, ami valaha az űrbe utazott
A NASA által eltérített aszteroida belsejét miniatűr radar vizsgálja, az adatok segíthetnek a misszió eredményeinek pontosabb elemzésében és abban, hogy szükség esetén megismételjék az akciót.

A JuRa (Juventas Radar) egy olyan egyszerű felépítésű monosztatikus radar, amelynek 10*10 centiméteres dobozba integrált kis mérete ellenére nagy feladatot szánnak: ez fogja először megmérni a NASA DART missziójának során a pályájáról letérített aszteroida belső szerkezetét. A Dimorphos kisbolygót, ami a Didymosszal együtt egy kettős aszteroidarendszert alkot, a szeptemberi küldetés során sikerült a tervezett mértékben kimozdítani addigi keringési pályájáról és a teleszkópos megfigyelések tanúbizonysága alapján a DART szondával való ütközése jelentős nyomot hagyott a felszínén is, mivel a kialakuló por-, és törmelékfelhő látványos módon lövellt ki és nagy területen terjedt tovább a becsapódás utáni órákban.

Az, hogy a Dimorphos milyen módon változott az űrszondával való találkozása után és egyáltalán hogyan épül fel a belső szerkezete, a két év múlva induló Hera misszió során derül majd ki, aminek során az Európai Űrügynökség szondája megközelíti az aszteroidát és az általa szállított két tudományos műszer adatokat gyűjt az összetételéről és más jellemzőiről. A kisbolygóról a Földtől való távolsága és kis mérete miatt egyelőre nem lehet sokat tudni, de a JuRa radarral végzett megfigyelések a felszín alatti régió feltérképezésével betekintést nyújtanak az eddig ismeretlen mélységekbe. Az alacsony frekvenciájú radar az eddigi legkisebb ilyen jellegű berendezés, ami valaha az űrbe utazott és 15 méteres felbontásban fogja a kisbolygót vizsgálni.

A Juventas cubesatban szállított radar mellett a másik kisműhold, a Milani az ASPECT képalkotó eszközzel végez méréseket a Dimorphoson és a Didymoson is a látható és közeli-infravörös tartományban, hogy az ásványi összetételről és a DART által hátrahagyott kráterről további információkat biztosítson. Magát a cubesatokat az aszteroidákhoz eljuttató Hera űrszondát jelenleg az olaszországi Avio és a német OHB létesítményeiben szerelik össze, hogy a 2024-es indulásra készen álljon.

(Fotó: JuRa Team/UGA)

Most már biztos: képesek lennénk eltéríteni egy Föld felé tartó aszteroidát A NASA-nak annál is jobban sikerült letérítenie a Dimorphost a pályájáról, ahogy eredetileg tervezték.