Ezer kilométert tett meg töltés nélkül egy napelemes autó

2022 / 12 / 22 / Bobák Áron
Ezer kilométert tett meg töltés nélkül egy napelemes autó
Az elektromos autók piacán egyre több autógyártó igyekszik kiaknázni a napelemekben rejlő lehetőségeket, az ausztráliai Új-Dél-Wales-i Egyetem diákjai pedig most megmutatták, hogy ez a módszer egyáltalán nem csak arra lehet jó, hogy néhány kilométerrel meghosszabbítsák a járművek hatótávját.

A sydney-i oktatási intézményben két évvel ezelőtt kezdték el építeni a Sunswift 7 névre keresztelt kísérleti autót, amelynek külső burkolatát hat négyzetméternyi napelemmel szerelték fel, így menet közben képes megtermelni a hajtáshoz szükséges energiát. A tervezők számos különböző módszerrel maximalizálták az autó hatótávját, hiszen a mindössze 500 kilogrammos járműnek a légellenállási együtthatója és a gördülési ellenállása is kiemelkedő, emellett a motor és a hajtáslánc is teljesen egyedi tervezésű, így a Sunswift 7 mindössze 3,8 kWh energiát fogyaszt 100 kilométeren.

Hogy ez mire elég, azt nemrég a Wensleydale-ben található tesztpályán demonstrálták, ahol az autó ezer kilométert tett meg 11 óra és 52 perc alatt, ezzel megdöntve a tisztán napelemekkel működtetett autók eddigi távolsági rekordját. Figyelemre méltó, hogy a legfeljebb 100 km/h-s sebességre képes jármű ezt a távot a végsebességéhez közeli sebességgel volt képes abszolválni, hiszen az autó átlagsebessége 85 km/h volt az egyetem közleménye szerint.

Bár a hírről beszámoló Interesting Engineering szerint ez volt a leghosszabb táv, amit elektromos járművel valaha töltés nélkül megtettek, ez ebben a formában nem igaz, hiszen a Guinness Rekordok Könyve szerint ezt a rekordot az IT Asset Partners The Phoenix névre keresztelt járműve tartja, amely 2017-ben több mint 1600 kilométert tett meg egy töltéssel. A Sunswift 7 eredménye viszont ezzel együtt is kiemelkedő, főként ahhoz képest, hogy a sorozatgyártott autókhoz rendelhető napelemek ma még csak néhány tíz kilométerrel tudják meghosszabbítani a járművek hatótávját, de még a tisztán napelemes közlekedésre kitalált Lightyear 0 is csak nagyjából napi 70 kilométert tud megtenni ilyen módon. A Sunswift 7 teljesítményét persze igazságtalan is lenne ezekhez az autókhoz hasonlítani, hiszen a tervezők ebben az esetben mindent annak rendeltek alá, hogy maximalizálják az autó hatótávját, így a kocsiból az olyan alapfelszereltségnek számító dolgok is kimaradtak, mint a légzsák vagy a klíma.

(Fotó: UNSW, Richard Freeman)

Ezer kilométert tett meg egyetlen töltéssel a Mercedes koncepcióautója És száznegyven kilométernyi tartalék még maradt is az EQXX-ben.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Gyors és olcsó: hatalmas, felfújható űrállomásokat bocsátanak fel két éven belül
Gyors és olcsó: hatalmas, felfújható űrállomásokat bocsátanak fel két éven belül
A Max Space stadion méretű, de olcsón és könnyen telepíthető űrállomásokat ígér. A 2026-ban fellőtt első modult követően pedig ilyenekben élhetnek az emberek majd a Holdon, és aztán a Marson is.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.