Komoly fejfájást okoz az USA-nak, hogy az egyik F-35-ös vadászgépük leszállás közben beleesett a tengerbe

2022 / 02 / 01 / Bobák Áron
Komoly fejfájást okoz az USA-nak, hogy az egyik F-35-ös vadászgépük leszállás közben beleesett a tengerbe
Ha nem halásszák ki, akkor Kína vagy Oroszország minden bizonnyal megteszi, amivel hozzájuthatnak a jelenlegi amerikai csúcstechnika titkaihoz.

Január 24-én az amerikai hadsereg csendes-óceáni flottája éppen a Dél-kínai tengeren tartott hadgyakorlatot, amikor az egyik F-35C vadászgép a USS Carl Vinson repülőgép-hordozóra való leszállás közben szerencsétlen módon belezuhant a tengerbe. A US Navy által kiadott szűkszavú közleményből kiderül, hogy a balesetben a pilótán kívül hét tengerész sérült meg, és bár az F-35-ös pilótáját sikerült kimenteni, maga a gép jelenleg már a tenger fenekén pihen.

Ez több szempontból is problémát jelent az amerikaiaknak. Az F-35C Lightning II az egyik legdrágább haditechnikai eszköz, amelynek ára meghaladja a száztízmillió dollárt, vagyis egy darab nagyjából annyiba kerül, mint Magyarország teljes, 2022-es honvédelmi kiadásainak a 4%-a. A Lockheed Martin által kifejlesztett ötödik generációs vadászbombázónak ez a legújabb verziója, amelyet mindössze 2019-ben rendszeresítettek, és kifejezetten a haditengerészet igényei szerint alakították át: a gép megerősített futóműveket és nagyobb szárnyakat kapott, emellett a hatótávolsága is valamivel nagyobb, mint a korábbi változatoknak.

A most lezuhant gépről egy fotó is előkerült a Twitteren, aminek a hitelességét az amerikai hadsereg is megerősítette.

Az Egyesült Államok 2001-ben kezdte meg az új típusú vadászgép fejlesztését, amelynek első változatát, az F35A-t végül 2015-ben kezdték el használni. A vadászgép fejlesztése tehát közel 15 évet vett igénybe, 2017-es adatok szerint pedig a program teljes költsége meghaladta a 400 milliárd dollárt, azaz a 126 ezer milliárd forintot. Érthető, ha az amerikaiak nem szeretnék, hogy a rendkívül értékes gép titkai illetéktelenek kezébe kerüljenek, márpedig több mint valószínű, hogy ha az F-35-öst a tenger mélyén hagynák, akkor Kína vagy Oroszország megpróbálná kihalászni, hogy alaposan kielemezzék a gép felépítését.

Oroszországnak erre egész biztosan megvan a kapacitása, hiszen a hírről beszámoló Popular Mechanics szerint korábban már egy MiG-29-et és egy Szu-33 vadászgépet is sikeresen kihalásztak a Földközi-tengerből, ugyanazokból az okokból, amiért most az amerikaiak is a helyszínre küldik a mentőegységeket. Az USA-nak sem ez lesz az első ilyen akciója, hiszen éppen tavaly novemberben az olasz haditengerészettel közösen már sikerült visszaszerezniük egy elveszett vadászgépet, miután a brit légierő egyik F-35B típusú vadászgépe a Földközi-tengerbe zuhant.

(Borítókép: Egy F-35C vadászgép landol 2021. december 30-án a USS Carl Vinson repülőgép-hordozó fedélzetén, Fotó: MCSN Leon Vonguyen/U.S. Navy)

Ismét felmerült, hogy rakétaelhárító-rendszerrel szereljék fel a polgári repülőgépeket A polgári utas- és teherszállító gépek rakétaelhárító-rendszerrel való felszerelése évtizedek óta napirenden van, most a FedEx kérelme kapcsán került elő újra a téma.


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.