Egy új törvényre reagálva a Meta hamarosan eltünteti a híreket az Facebookról és az Instagramról a kanadai felhasználóknak

2023 / 06 / 26 / Bobák Áron
Egy új törvényre reagálva a Meta hamarosan eltünteti a híreket az Facebookról és az Instagramról a kanadai felhasználóknak
Az online hírekre vonatkozó törvény értelmében a Google-nek és a Facebooknak részesedést kéne fizetnie a kiadóknak a platformjaikon megjelenő tartalmak után, a Meta szerint viszont ez kivitelezhetetlen.

Ahogy arról a BBC beszámolt, a kanadai törvényhozás felsőháza, azaz a Szenátus által múlt csütörtökön elfogadott Online News Act (C-18) várhatóan fél éven belül lép hatályba, a törvény által érintett vállalatok viszont a jelek szerint már most drasztikus lépéseket fontolgatnak arra az esetre, ha a jogszabály a jelenlegi formájában törvényerőre emelkedik. Míg a Google egyelőre csak annyit közölt, hogy álláspontjuk szerint a szabályozás betarthatatlan, de együttműködnek a kanadai kormánnyal, addig a Facebook és az Instagram anyavállalata, a Meta kategorikusan kijelentette, hogy a törvény miatt a kanadai felhasználók számára többé nem fognak híreket megjeleníteni a platformjaikon.

"Az Online News Act egy alapjaiban hibás jogszabály, amely nem veszi figyelembe, hogyan működik a platformunk, az azt használó emberek preferenciáit, és hogy milyen értéket nyújtunk ezzel a kiadóknak" - írja a Meta június 22-én kiadott közleménye, amely szerint az oldal a felhasználók egy kisebb hányadánál tesztjelleggel már el is kezdték korlátozni a hírekhez való hozzáférést. A közlemény ugyanakkor azt nem részletezi, hogy milyen akadályai vannak a törvény betartásának, ami egy független elemzés szerint évente mintegy 329 millió kanadai dollárral, vagyis közel 85 milliárd forinttal gazdagíthatná a kiadókat. Ugyanígy nem adott érdemi választ a kérdésre a Meta szóvivője sem, aki márciusban a Reutersnek úgy nyilatkozott a törvénytervezettel kapcsolatban, hogy egy olyan jogszabályi keret, amely értelmében fizetniük kéne a mások által közzétett linkekért vagy tartalmakért "nem működőképes", a felhasználók pedig elsősorban amúgy sem emiatt használják a platformjaikat.

Eltűntek a hírek a Facebookról Ausztráliában Sőt, más országokban sem lehet ausztrál cikkeket látni vagy megosztani. Újabb kör a digitális média legfontosabb szkandermeccsében.

Ennél részletesebben fejtette ki az aggályait a Google, akik szerint a törvény alapvetően veszélyezteti az információk szabad áramlását az interneten, emellett pedig pont azokat a kiadókat nem fogja hatékonyan segíteni, amelyeknek a legnagyobb szükségük lenne rá. Richard Gringas, a Google News vezetője egy május elején tartott szenátusi meghallgatáson beszélt a törvény általuk kifogásolt pontjairól, amellyel szerinte a legnagyobb probléma, hogy a kanadai kormány az eddig is alkalmazott és jól bevált szerzői jogi megállapodások helyett közvetlenül az ingyenes linkekre rakna árcédulát. "Ha fizetnünk kell a kiadóknak pusztán azért, hogy hivatkozzunk az oldalukra, és így minden egyes kattintással pénzt veszítünk, akkor ésszerű, ha mi vagy más vállalkozások átgondoljuk, hogy folytassuk-e ezt a tevékenységet" - mondta Gringas, aki hangsúlyozta, hogy az elmúlt évben a Google keresője mintegy 3,6 milliárdszor hivatkozott kanadai híroldalakra, amellyel számításaik szerint közvetetten mintegy 250 millió dolláros bevetélt generáltak ezeknek az oldalaknak hirdetési bevételek és a fizetős tartalmakhoz való hozzáférések formájában. Gringas azt is hozzátette, hogy a Google már több mint száz kanadai hírszájttal kötött olyan megállapodást, amelynek keretében licencdíjat fizetnek a Google News Showcase-ben megjelenő tartalmaikért és pozitív példaként említette az Európai Unió szerzői jogi törvényét, amelynek keretében már több száz kiadóval - köztük magyar oldalakkal is - kötöttek megállapodást a kompenzációról. Érdemes megjegyezni, hogy a Google az európai szabályozással kapcsolatban hasonló aggályokat fogalmazott meg korábban, ám a 2021 júniusában életbe lépett törvényből végül a legproblémásabb részek kimaradtak, így például a linkek újraközléséért és nem kereskedelmi célú megosztásáért nem kell díjat fizetnie a platformoknak.

A Kanadában most elfogadott törvény a jogalkotót szándékai szerint azt tenné lehetővé, hogy a médiavállalatok eredményesebben tudjanak tárgyalni az őket megillető kompenzációról az olyan "közvetítőkkel", amelyeknek a platformjain megjelennek a kiadó által elállított tartalmak - ilyen például a Google keresője vagy a Facebook hírfolyama. A jogszabály csak azokra a platformokra vonatkozik, amelyeknél "szignifikáns különbség mutatkozik" a két oldal alkupozíciójának tekintetében, de bizonyos esetekben ezek a cégek is kaphatnak felmentést a törvény hatálya alól, például ha már kötöttek külön megállapodást a kiadóval a kompenzációról. A törvény lehetővé teszi, hogy a jogosultsági körbe tartozó médiavállalatok szervezett keretek között tárgyalásokat kezdeményezzenek a közvetítőkkel, ha pedig a tárgyalások nem járnak eredménnyel, akkor egy független bizottság állapítsa meg azt a "végső ajánlatot", amelyet a közvetítőnek ki kell fizetnie a kiadó tartalmainak használatáért. A törvény támogatói szerint erre azért van szükség, mert a médiavállalatok hirdetési bevételei az elmúlt évtizedben jelentősen visszaestek, ezek a pénzek pedig jelentős részben a Google-höz és a Metához vándoroltak. Egy független elemzés szerint a törvénynek köszönhetően a médiavállalatok mintegy 329 millió kanadai dolláros bevételhez juthatnak majd évente, a törvény kritikusai ugyanakkor arra figyelemztetnek, hogy ennek a pénznek a jelentős része nem a különösen kiszolgáltatott nyomtatott és online híroldalakhoz, hanem a nagy műsorszolgáltatókhoz fog kerülni, ráadásul a jogszabály visszaélésekre is lehetőséget ad.

Emlékezetes, hogy 2021-ben az ausztrál parlament is elfogadott egy, a kanadaihoz hasonló törvényt, amelyen végül azért is kellett az utolsó pillanatban változtatni, mert a Facebook tiltakozásképpen néhány napra teljesen eltüntette a híreket az ausztrál felhasználók hírfolyamából. A törvény a megalkotói szerint ennek ellenére sikeres lett, és már az első évben mintegy 200 millió ausztrál dollárt hozott a kiadóvállalatoknak.

(Borítókép: Fabian Sommer/picture alliance via Getty Images)


Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Idén megnyílik az első humanoidgyár, ahol évente tízezer emberszerű robotot állíthatnak elő
Idén megnyílik az első humanoidgyár, ahol évente tízezer emberszerű robotot állíthatnak elő
A Digit robotot gyártó Agility Robotics tavaly kezdte építeni a gyárat, ahol emberek és robotok együtt készítik el a humanoidokat.
Ez a drón 250 méterről leolvassa egy autó rendszámát, és önállóan repül teljes sötétségben is
Ez a drón 250 méterről leolvassa egy autó rendszámát, és önállóan repül teljes sötétségben is
Az eszköz teljes sötétségben is képes az önálló repülésre, az akadályok elkerülésére, 5 kilométeres távolságból is beazonosít egy autót, 250 méterről pedig akár a rendszámot is leolvassa.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.