Fényeslitke egy alig 2400 lélekszámú település Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, nagyjából 17 kilométerre az ukrán-magyar-szlovák hármashatártól. A Kisvárda és Záhony között fekvő település hamarosan rendkívül fontos szerepet kaphat a magyarországi, sőt, az egész európai teherforgalomban, ugyanis itt épül fel az az intermodális kombiterminál, amely szó szerint a Nyugatot fogja összekötni a Kelettel: a jövő év elejére elkészülő East-West Gate elsődleges funkciója, hogy átrakodják az ide beérkező vasúti szállítmányokat, amire azért van szükség, mert míg Európában 1435 milliméteres nyomtávú vasúti síneket használnak, addig Oroszországban és számos más ázsiai országban az 1520 milliméteres nyomtáv terjedt el.
"Magyarország felkerült a globális logisztikai térképre" - mondta Tálosi János, az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója a helyszínen tartott beszédében, amelyben hangsúlyozta: az új terminál az európai vasúti logisztika meghatározó eleme lesz, amelynek fontos szerep jut a régió fejlődésében, Magyarország számára pedig lehetőséget teremt, hogy az Ázsia és Európa közötti kontinentális teherforgalom meghatározó szereplőjévé váljon.
Az idén januárban megkezdett építkezés eredményeként 2022 elejére egy 85 hektáros terminál fog elkészülni a településtől alig néhány száz méterre, ami nem csak intermodális csomópontként, de logisztikai központként is funkcionál majd, hiszen a terminál mellett félmillió négyzetméternyi raktár valamint összeszerelő- és gyártóüzem épül majd fel. A fényeslitkei terminál így mind a területét tekintve, mind pedig kapacitásában a legnagyobb ilyen létesítmény lesz Európában, amely évente akár egymillió darab húszlábas konténert is tud majd kezelni. Az ilyen jellegű fejlesztésekre az előrejelzések szerint jelentős igény is mutatkozik, hiszen a Magyarországra beérkező vasúti szállítmányok mintegy 90%-át fuvarozó Rail Cargo Hungaria a tavalyi év végén már arról számolt be, hogy 2019-hez képest csaknem tízszeresére növekedett a Záhonyon keresztül Magyarországra érkező kínai konténervonatok száma.
Az East-West Gate azonban nem csak a legnagyobb, de készítői szerint egyben a legmodernebb ilyen beruházás is lesz a kontinensen, ahol - Európában elsőként - a Vodafone és a Huawei által kiépített privát 5G-hálózat segítségével szervezik majd a terminál működését. A terminál üzemeltetését egy teljes egészében magyar fejlesztésű szoftver, a MaxWhere segítségével fogják megoldani, amelynek működésébe a helyszíni bemutatón kaptunk betekintést. A dr. Baranyi Péter, és dr. Galambos Péter által kifejlesztett szoftver képes valós időben, három dimenzióban modellezni, hogy mi történik a terminálon, így nem csak a konténerek, járművek mozgása és tartalma követhető velük nyomon, de az operátorok a darukat is kényelmesen, a távolból tudják irányítani a használatával. A MaxWhere standján kérdésünkre elmondták, hogy az egy éve alapított cég a logisztikai szoftver mellett számos további szolgáltatást is nyújt, többek között virtuális bemutatótermek, konferenciák, edukációs platformok is megvalósíthatóak a MaxWhere szolgáltatásával, de az intermodális csomóponton használt szoftver egyértelműen a cég eddigi legkomplexebb vállalkozása.
Az East-West Gate nem csak az ötödik generációs telekommunikációs rendszerek használatában lesz előremutató, hiszen ahogy azt az erről kiadott sajtóközlemény is hangsúlyozza, a terminál tervezésénél az EU vasúti és klímastratégiájával összhangban nagy hangsúlyt fektettek a fenntarthatóságra is. Ennek eredményeként a létesítmény energiaellátását többek között egy nagy teljesítményű napelempark és hőszivattyúrendszer biztosítja majd, a terminál területén pedig kizárólag elektromos termináltraktorokat és e-autókat fognak használni.
A fényeslitkei terminál emellett közvetett módon is szolgálja majd a klímaváltozás elleni küzdelmet, hiszen az ehhez hasonló intermodális csomópontok létrehozásával lehetővé válik, hogy a kelet-nyugati áruforgalom jóval nagyobb része valósuljon meg vasúti áruszállítással, ami jóval alacsonyabb kibocsátással jár, mint a közúti fuvarozás. Az Our World in Data 2016-os adatai szerint a világ teljes szén-dioxid kibocsátásának nagyjából az 5%-ért a közúti fuvarozás a felelős, miközben a teljes vasúti forgalom mindössze 0,4%-ban járul hozzá a globális CO2-kibocsátáshoz. A vasúti áruszállítás fejlesztésének van egy másik komoly hozadéka is: ahogy arról korábban írtunk, a fuvarozócégek az Egyesült Államok mellett Európában is rendkívül súlyos sofőrhiánnyal küszködnek, ami az előrejelzések szerint a következő években egyre súlyosbodni fog, a vasúti szállítmányozás fejlődése pedig ezt a problémát is enyhítheti, hiszen egy tehervonat egyszerre jóval több árut képes szállítani, mint egy kamion.
Az East-West Gate összesen harmincmilliárd forintos beruházás keretében valósul meg, amelyet korábbi hírek szerint hárommilliárd forinttal támogat a magyar állam. Az intermodális csomópontot építő részvénytársaságban 2019 óta 50-50%-os tulajdonrésze van Tálosi cégének, a Trusty Business Management Zrt.-nek, valamint a Greennovatív Energetikai Fejlesztő Kft.-nek, amelynek tulajdonosa az a Rahimkulov Ruszlan, aki a Forbes legutóbbi összeállítása szerint jelenleg Magyarország nyolcadik leggazdagabb embere. A fényeslitkei beruházás várhatóan nem az egyetlen lesz a térségben, ugyanis a kormány jelenlegi, egyelőre még kidolgozás alatt álló tervei szerint Záhonyban a jövőben egy százmilliárd forintos beruházás keretében bővítik a már eddig is meglévő átrakodó állomást, amely a magyar állam támogatásával, a China Railway Signal & Communication és a MÁV-REC Kft. együttműködésében valósulhat meg, a kínai "Egy Övezet, Egy Út" program részeként.
(Fotó: Bobák Áron/Rakéta.hu)