Csaknem 14 éve, hogy Henrik Fisker a 2008-as Detroiti Autószalonon bemutatta a Fisker Karmát, ami ugyan az üzleti sikert soha nem hozta meg a tervezőinek, ugyanakkor széles körben az egyik legjobb luxussportautónak tartották. A jellegzetes megjelenésű plug-in hibridből 2011 és 2012 között mindössze nagyságrendileg kétezer darabot gyártottak, de ennyi is elég volt hozzá, hogy a cég beírja magát az autózás nagy könyvébe, mielőtt 2013-ban csődbe mentek volna.
Henrik Fisker viszont nem adta fel, és 2016-ban új céget alapított Fisker Inc. néven, ami a héten rendezett Los Angeles-i Autószalonon végre bemutatta az első sorozatgyártásba kerülő modelljét, a Fisker Oceant. A szerdán leleplezett SUV-ot nem csak a jól csengő név miatt övezte különleges figyelem, hiszen a Fisker a koncept verziót már a 2020 januárjában megrendezett, Las Vegas-i Consumer Electronics Show-n megmutatta, ez - és az azóta kiszivárgott hírek - alapján pedig már lehetett sejteni, hogy a korábban BMW-ket és Aston Martinokat is tervező, dán-amerikai dizájner nem akármilyen autóval fog visszatérni.
A szaksajtó első reakciói alapján a jövő év novemberében gyártásba kerülő Fisker Ocean nem is okozott csalódást, hiszen amellett, hogy az alapváltozat kifejezetten barátságos árcédulával kerül majd boltokba, az autó számos izgalmas megoldást is felsorakoztat, amit más autóknál még nem, vagy csak elvétve láthattunk.
A Fisker Ocean három verzióban lesz kapható, amelyek elsősorban a hatótávjukban és a teljesítményükben különböznek egymástól. Az Ocean Sport névre keresztelt alapváltozat esetében a gyártó 402 kilométeres hatótávolságot ígér, a 96 km/h-s (azaz hatvanmérföldes) sebességet pedig várhatóan 6,9 másodperc alatt fogja elérni a 275 lóerős elektromos motorral felszerelt, elsőkerékhajtású autó. Bár ezek az adatok jócskán elmaradnak a legolcsóbb Tesla Model 3 képességeitől is, azonban a Fisker Ocean alapára mindössze 37 500 dollár lesz, ami azt jelenti, hogy az USA-ban is létező, villanyautókra igényelhető állami kedvezménnyel (ott ezt adóvisszatérítés formájában oldják meg) az autó indulóára forintra átszámolva tízmillió alatt lesz.
A két drágább modell, az Ocean Ultra és az Ocean Extreme már összkerékhajtással érkeznek és a hatótávjuk is jóval nagyobb lesz, 547 valamint 563 kilométer. Az 540 és 550 lóerős villanymotorral felszerelt autók közül az olcsóbb, 50 ezer dolláros Ultra 3,9, a 69 ezer dollárba kerülő Extreme pedig 3,6 másodperc alatt fogja elérni a 96 km/h-s sebességet.
Ahogy manapság egyre több autó, úgy a Fisker Ocean is extraként elérhető napelemes tetőt kapott, amely a gyártó szerint ideális körülmények között akár 3200 kilométernyi extra hatótávot is biztosíthat a kocsinak évente. Ez csaknem a kétszerese annak, amit a szintén napelemes tetővel felszerelt Toyota bZ4X ígér, és a Hyundai Ioniq 5-re is jócskán ráver. A Fisker ezen túlmenően is nagy hangsúlyt fektetett a fenntarthatóságra az Ocean tervezése és gyártása során: az autó kárpitja például újrahasznosított halászhálókból és műanyagpalackokból készül, a gyártást pedig az osztrák Magna Steyr szén-dioxid-kibocsátásmentes gyárában fogják megkezdeni jövőre. A Magna Steyr egyébként nem csak a gyártásban működik együtt a Fiskerrel, de ők adták az autóhoz a platformot is, amit aztán a Fisker jelentősen átdolgozott.
Az Ocean a fentieken túl is rendelkezik néhány érdekes funkcióval, ezek közül az egyik, hogy a nagy felbontású, 17,1 colos képátlójú központi érintőkijelző 90 fokkal elfordítható, így álló helyzetben kényelmesebben lehet rajta filmeket, sorozatokat nézni. A "Hollywood Mode" mellett az Ocean kapott egy "California Mode" funckiót is, ami egy gombnyomásra húzza le az összes ablakot valamint a napfénytetőt, a "Doggie Power Windows" funkcióval pedig a leghátsó, kis ablakokat lehet leereszteni, hogy a hátul utazó kutyák ki tudják rajtuk dugni a fejüket.
Az Extreme változathoz és a limitált szériában érkező Ocean One-hoz emellett extraként kérhető lesz a Fisker Intelligent Pilot névre keresztelt vezetéssegítő rendszere is, ami 360 fokos kamerák segítségével teszi biztonságosabbá a vezetést, és többek között adaptív sebességtartó automatikával, forgalmi dugó asszisztenssel és sávtartó asszisztenssel is rendelkezik. Minden modellnél elérhető lesz emellett a fordított töltés lehetősége is, vagyis áramszünet esetén az autó akkumulátoráról is üzemeltethető az otthoni elektromos hálózat.
A Cnet értesülései szerint a Fisker a Tesla által kitaposott utat járva arra készül, hogy az Oceant a kereskedések kihagyásával közvetlenül a vásárlóknak értékesítsék, ugyanakkor egyelőre még nem lehet tudni, hogy az érvényben lévő jogszabályok ezt lehetővé teszik-e.
(Cnet, Business Insider, Fotó: Mario Tama/Getty Images)