A Rammaxx drónokat gyártó cég az autonóm légi eszközök egy speciális típusára, az úgynevezett RAD-okra (rapid ascent drone, gyors emelkedésű drón) szakosodott, ezekkel váltja ki a tűzijátékot LED-es fényfestéssel, amit a drónrajok rajzolnak az égre. A RAD felépítése a rövid ideig tartó, de az átlagosnál sokkal gyorsabb, akár 150 km/h-ás emelkedésre és elsősorban a vertikális repülésre van optimalizálva, ez pedig Dan Lubrich, a cég vezérigazgatója szerint lehetővé teszi, hogy ilyen típusú, nagyobb méretű drónok összekapcsolásával egy egész rakétát a magasba lehessen emelni, bár nem túl magasra, körülbelül 5000 méter magasságig.
Az eszközök ekkor nem rajban működnének, hanem egy központi egység vezérelné őket egy szuperdrónt alkotva, ez kiküszöbölné az eltérő emelkedési sebességből származó billegést. Ehhez a jelenlegi verzióknál sokkal méretesebb, nyolc motoros/rotoros (egy rotor 7 méter átmérőjű), 2400 lóerős drónokra lenne szükség, melyek a szimulációk szerint egyenként 6000 kg hasznos terhet tudnának 500 km/h-val 5000 méterig szállítani. Az nem derül ki a Rammaxx leírásából, hogy maga a rakéta mérete és súlya mekkora lenne, és hány drón összekapcsolásával lenne megvalósítható a levegőbe emelkedés, bár a rakéta átlagosnál kisebb súlyával kellene számolni, mivel ennél a fajta indításnál sokkal kevesebb üzemanyagra és kisebb méretű első fokozatra lenne szükség, sőt, a cég szerint így akár (majdnem teljesen mértékben) eliminálni is lehetne az első fokozatot.
A jelenlegi modellekkel elvégzett tesztek sikeresek voltak, de kérdés, hogy valóban lehetne-e ilyen erőteljes RAD-okat építeni, mindenesetre az ötlet, hogy az autonóm eszközöket akár légi járművek indításra is fel lehet használni, már máshol is felbukkant. Az Aveum is fejleszti a világ legnagyobb drónjaként aposztrofált járművét, amely 18 000 méter magasságba szállítaná a műholdakat pályára állító rakétákat, de ez a koncepció annyiban eltér a Rammaxx megoldásától, hogy a Ravn X nem vertikálisan, hanem kifutópályáról indulna, valamint nem elektromos meghajtású.
Egy kevésbé extrém kivitelezésű ötlet pedig ex-spacex-es mérnököké, akik a Talynnál dolgoznak olyan két fokozatú eVTOL/repülőgép kombón, amelynek az első része csak az elektromos személyszállító gép felszállását és a megfelelő sebesség elérését segítené.
(Forrás: PETApixel Fotó: Rammaxx)
További cikkek a témában:
Vért és kávét is rendelhetünk már drónos szállítással, ha a megfelelő helyen lakunk
Ausztráliában és Finnországban viszont a drónos szállítás már ma is a hétköznapok része, Afrikában pedig az egészségügyet sikerült megreformálni a drónoknak köszönhetően.
A Falcon 9 működési elvén alapul az a drón, melyet ex-SpaceX-es szakértők fejlesztettek
A légi jármű két fokozatban valósítja meg a felszállást, az első modul dolga végeztével visszatér a starthelyre. Így a második fokozat nem cipeli magával a rotorjait útközben. A tervek iránt már a Haditengerészet is érdeklődik.
Először tankolt meg drón a levegőben egy vadászrepülőt
A vezető nélküli eszköz egy F/A 18 Super Hornet gép utántöltésével demonstrálta, hogy a drónok is alkalmasak a tanker szerepére és képesek jól működő formációban repülni a másik géppel a tankolás idejére.