A Talyn Air céget 2019-ben alapította két, korábban a SpaceX Falcon 9 rakétáján, valamint a Dragonon és a Crew Dragonon dolgozó mérnök, Jamie Gull és Evan Mucasey. A los angeles-i székhelyű vállalat fő profilja a környezetbarát, fenntartható légi közlekedést lehetővé technológia fejlesztése, amit a hagyományokkal szakítva, teljesen új formában képzelnek el. Az általuk tervezett eVTOL (electric Vertical Take-off and Landing, vagyis elektromos, függőleges fel-, és leszállásra képes jármű) ugyanis nem hasonlít a többi cég, például a Lilium, Joby, Hyundai vagy EHang által készített drónokra, mivel nem egy, hanem két, egymástól elszeparálható részből áll.
Az ötletet a rakéták működése adta: az űrbe induló járművek is több fokozatból állnak, melyek, dolguk végeztével, leválnak a többi modulról, így nem jelentenek felesleges plusz terhet a teljes út során. A Talyn járművének első fele, a Lift, egy tíz rotoros eVTOL, ebből nyolc a függőleges, vagyis a helikopterekhez hasonlóan egy helyből történő felszállást teszi lehetővé (ezek a jármű tetején kapnak helyet), kettő pedig a farokrésznél található, ezek, a tíz elektromos motorral együtt biztosítják a meghajtást. Az eVTOL utasokat nem szállít, így egészen laposra lehetett tervezni. Vízszintes stabilizátor ugyan nincs a prototípusba tervezve, de erre nincs is nagy szükség, mivel a fő egység, amelyben az utasok ülnek, leválik róla és egyedül folytatja az útját.
A Cruise repülő az eVTOL segítségével száll fel és éri el a megfelelő sebességet, majd különválás után önállóan elszállítja az utasokat a célállomásra. A kisrepülő szintén elektromos, de csak egy motorja és egy hátsó propellerje van, azonban ez is elég ahhoz, hogy tartani tudja az út során a kezdeti sebességét, amely akár 330 km/h is lehet. Egy feltöltéssel öt utast, illetve maximálisan 454 kilogramm szállítmányt tud fuvarozni 563 kilométer távolságra.
A leszállást pedig igazán látványossá teszi, hogy nem egyedül fogja megoldani a repülő, hanem csatlakozik egy másik eVTOL-hoz, amely az állomás közelében várja, és segít a landolásban.
A "második fokozat", ha szükséges önállóan is tud landolni kifutópályán, mivel rendelkezik három kerékkel, de ez csak végszükség esetén alkalmazandó módszer, a drónos ereszkedés ugyanis sokkal praktikusabb zsúfolt nagyvárosi környezetben és lényegében bármilyen kis alapterületű állomáson kivitelezhető.
A kétfokozatú megoldás első ránézésre nem teszi egyszerűbbé a drónos közlekedést, már csak azért sem, mert így mindenképpen előre meghatározott útvonalon kell haladnia a járműnek, de van egy nagy előnye: a költséghatékonyabb repülés. A mérnökök szerint azért van szükség a különváló egységekre, mert a hagyományos drónok haladását lelassítja a sok rotor, amit az idő egy részében csak felesleges teherként cipelnek magukkal, ezzel növelve a légellenállást és a fogyasztást. Az utasszállító egység szerkezetét, amelyről egyelőre nem derült ki, hogy automatizált, vagy sofőr által irányított jármű lesz-e, így jobban lehet a saját feladatához optimalizálni.
"A jármű mindkét részét specifikusan arra a repülési szakaszra lehet optimalizálni (amely a feladatuk), ahelyett, hogy csak nagyjából jól működnének a teljes szakaszon."
- mondta Gull a Flight Globalnak.
A cég februárban indította el a honlapját és a prototípusok sem készültek még el, ezért a kétrészes drón egyelőre csak koncepció és látványtervek formájában létezik, de a mérnökök szerint akkor lehetne leginkább kihasználni a hatékonyságukat, ha egy nagyobb flotta részét képeznék. A cég kereskedelmi célra szánja a gépet, de az Amerikai Egyesült Államok Légierejével (USAF) és Haditengerészetével (USB) is tárgyalnak a technológiáról. A katonai akcióhoz ugyanis különösen jól jönne egy olyan eszköz, amely lehetővé tenné a gépeknek a függőleges landolást, mivel a légi járművek ellenséges környezetben fel-, és leszállás közben a legsebezhetőbbek. A Talyn ezért, a Haditengerészettel kötött szerződése értelmében, nem a teljes kétfokozatú drónt, hanem elsősorban az első rotoros egységet fejleszti, amelyet a már meglévő gépekkel tennének kompatibilissé.
Ahogy azt a Flight Global megemlíti, a DARPA már tervezett valami hasonlót a Gremlins programja keretében, bár az a projekt nem személyszállításra fókuszál, de szintén két lépésben megvalósított és drónokat is alkalmazó módszert alkalmaz. A Gremlinsek (magyarul manó, pontosabban gonosz manó) olyan kis méretű UAS járművek (Unmanned Air Systems, vezető nélküli légi rendszer), amelyeket egy nagyobb hordozóegység szállít a magasba a gyomrában, majd az ellenséges területtől még biztonságos távolságban kiengedi őket, és a valódi munkát ezek az automatizált kis eszközök végezik el. Később visszatérnek a szállítóeszközhöz, például egy C-130-as teherszállító repülőgéphez, amely begyűjti járműveket.
A DARPA szerint így akár húsz alkalommal is használni lehetne ugyanazokat a UAS-okat.
A Gremlins-el az egyetlen probléma, hogy eddig nem sikerült megvalósítani. Legutóbb október 28-án tartottak légi próbát Utah-ban, de a begyűjtés nem sikerült, a GAV-ra (Gremlins Air Vehicle) keresztelt X-61A félautomata eszközök végül ejtőernyővel ereszkedtek le a földre. Az ügynökség azonban továbbra is dolgozik a technológián, a Talyn Air feladata így elsősorban az lesz, hogy bizonyítsa, a légi járművek drónos szállítása és dokkolása lehetséges, repülés közben is.
Ez is érdekelhet:
A United Airlines már a közeljövőben légitaxikkal szállítja majd utasait a repterekre
A United Airlines nem kevesebb, mint 200 repülőtaxit venne, melyekkel már a következő öt év során szeretnék az utasaikat a repülőterekre szállítani.
Szuperszonikus katonai vadászrepülő-drónok az égen
A Kelley Aerospace nevű szingapúri székhelyű repülőgép-gyártó vállalat szuperszonikus sebesség elérésére alkalmas harci drónt fejlesztett.
Ma 10 éves az immár történelmi Falcon 9 űrrakéta
2010. június 4-én lőtték fel először a két rakétafokozatból álló Falcon 9-et tesztcéllal Floridából. Azóta a rakéta számtalan küldetésben vett részt, legutóbb most szombaton szállította a Crew Dragon kapszulát, amelynek fedélzetén immár asztronauták is tartózkodtak. A Falcon 9 az űrutazás példátlan sikertörténete és eleven legenda. Ugyanakkor elképzelhető, hogy meg vannak számlálva a napjai.