Fura helyzet a Wingé, hiszen az Alphabet, vagyis a Google anyavállalata nem érdekelt közvetlenül a kiskereskedelemben, a drónos házhozszállítási szolgáltatásukkal mégis sikerült beelőzniük azt az Amazont, ami Prime Air néven már 2016 óta tervezi a saját szolgáltatását. A Wing - akkor még a Google szárnyai alatt - ennél négy évvel korábban, 2012-ben indult, és tavaly áprilisban el is indították az első kereskedelmi szolgáltatásukat az ausztráliai Canberrában. Azóta a Wing több más városban is elérhetővé vált, az ausztráliai Logan (Brisbane egyik elővárosa) mellett Helsinkiben és az Egyesült Államokban található Christianburgben is aktívak.
A Wingről tudni kell, hogy nem a saját termékeit árulja, hanem egy klasszikus házhozszállító-szolgáltatáshoz hasonlóan más boltok, éttermek, vállalatok termékeit szállítják ki rövidebb, néhány kilométeres körzetben. James Burgess, a cég vezérigazgatója elmondta, hogy a járvány kifejezetten élénkítő hatással volt a piacra, a lezárások és korlátozások miatt számtalan cég kereste meg őket azzal, hogy kipróbálnák a drónos házhoz szállítást. Ausztráliában például már könyvtári könyveket is szállítanak ki ezzel a módszerrel. A legmeglepőbb fordulat viszont a kávékiszállítás népszerűsége volt, amiről eleinte a Wingnél is azt gondolták, hogy a drónos szállítás nem igazán lesz működőképes, ma viszont ez a legnépszerűbb termék, amit rendelnek tőlük.
Ennek az oka, hogy a drónos szállítás kisebb távolságokon borzasztóan gyors tud lenni, a rendeléstől számítva mindössze néhány perc alatt ott van a termék a rendelő ajtajánál. A Wing speciálisan erre a célra fejlesztett, nagyrészt hungarocellből készült drónokkal dolgozik, amik nem is igazán emlékeztetnek a hagyományos drónokra, és nagyjából 11 km/h-s sebességgel tudnak repülni. Amikor a rendelés megérkezik, a vásárló az okostelefonjára kap erről értesítést, ezután pedig nincs más dolga, mint kisétálni az ajtó elé, és leakasztani az árut a magasban lebegő drónról.
Bár konkrét árakat nem mondott, de Burgess szerint a drónok használata jelentősen csökkentheti a szállítási árakat, és ami ennél is fontosabb, hogy rengeteg olyan vállalkozás számára nyithatja meg a kiszállítás lehetőségét, amiknek nincs saját kiépített infrastruktúrájuk. Burgess elmondta, hogy az ilyen szállítási mód nem hordoz magában különösebb veszélyeket, hiszen a drónokat egy kifejezetten erre kifejlesztett légiforgalmi navigációs szoftver vezérli, így az ütközések veszélye gyakorlatilag nulla. A vezérigazgató szerint a drónos szállítás előtt nagy jövő áll, aminek a legnagyobb akadályát jelenleg a szabályozásban látja. Szerinte ez kicsit a "mi volt előbb, a tyúk vagy a tojás" esete, hiszen ahhoz, hogy a drónos szállítás széles körben is engedélyt kapjon, előbb bizonyítaniuk kell, hogy jól működő és biztonságos szolgáltatásról van szó, ahhoz viszont, hogy ezt bizonyítani tudják, muszáj lenne minél szélesebb körben alkalmazni a technológiát.
Egészen más jellegű kihívásokkal néz szembe a Zipline, akik elsőként Ruandában indítottak be egy drónos csomagküldő szolgálatot. Keller Rinaudo, a cég vezérigazgatója elmondta, hogy mára mintegy ötszáz kórházzal és egészségügyi központtal állnak kapcsolatban a közép-afrikai országban, amiknek különböző orvosi kellékeket, többek között vért és gyógyszereket is szállítanak, fogamzásgátlótól kezdve a rákgyógyszerig. A Zipline már a második elosztóközpontot állítja fel az országban, amely egyenként nagyjából húszezer négyzetkilométeres területet tud kiszolgálni, így ma már Ruanda bármelyik pontjára 15-30 perc alatt el tudják juttatni a szükséges szállítmányokat.
Ehhez a Zipline egy teljesen saját fejlesztésű drónt használ, ami fél másodperc alatt gyorsul fel száz km/h-ra, ledobja az árut a megjelölt helyen, majd visszatérve egy póznával állítják meg, mintha egy nagy csúzliba szállna bele. A Winghez hasonlóan a Zipline sem csak járműveket, hanem komplett infrastruktúrát fejleszt, amelybe beletartozik a repülés előtti biztonsági ellenőrzés, a kommunikáció, az adatrögzítés valamint a légiforgalmi szoftver is, aminek köszönhetően a légi irányítás valós időben tudja nyomon követni a drónok helyzetét, minimalizálva a balesetek esélyét. A hatékony működéshez emellett egy külön logisztikai szoftvert is fejlesztettek, amelynek eredményeképpen a drón a vonalkód alapján beazonosítja a csomagot, így automatikusan tudja, hova kell azt szállítania.
A Zipline az utóbbi időszakban Ghánában is elkezdett terjeszkedni, ahol már most is kétezer kórházzal és egészségügyi központtal van megállapodásuk, a szállítás pedig Rinaudo szerint annyira gyors, hogy a páciensek észre sem veszik, hogy az adott gyógyszer nem volt raktáron, hanem több száz kilométerről érkezett meg. A cég ezen kívül már az USA-ban is megkezdte a terjeszkedést, ahol egyelőre csak kizárólag házhoz szállítanak olyan betegeknek, akik előtte részt vettek egy online orvosi konzultáción. Ez Rinaudo szerint jóval nagyobb kihívás, hiszen az Egyesült Államokban egy sokkal komplikáltabb légtérben kell megszervezniük a logisztikát, de az eddigi tapasztalataik pozitívak.
A cég vezérigazgatója beszélt arról is, hogy a Zipline-nak komoly szerepe lehet a koronavírus elleni küzdelemben is, hiszen bár az oltóanyagok már a küszöbön vannak, ezeknek az elosztása nem minden esetben egyszerű feladat. A cégnek elsősorban a vidéki, távolabbi területek elérésében vehetik majd nagy hasznát, ami persze nem csak a vakcinák szállítására igaz, de általánosságban is. Rinaudo szerint ez a fajta azonnali szállítás hosszú távon egy sokkal igazságosabb egészségügyi rendszert eredményezhet, amely mindenki számára hozzáférést biztosít az egészségügyi ellátáshoz.
Burgess-hoz visszatérve, az interjút készítő Stephen Levy azt a kérdést is feltette neki, hogy nem fél-e tőle, hogy a drónjaikat lelövik. Erre a cégvezető azt válaszolta, hogy eddig többnyire pozitív visszajelzések érkeztek hozzájuk, de természetesen az embereknek vannak kérdéseik az új technológiával kapcsolatban, így fontos a világos kommunikáció, hogy megmutassák a technológia előnyeit. A Wired főszerkesztője minden bizonnyal arra utalt, hogy az elmúlt években több olyan eset is volt, amikor emberek drónokat lövöldöztek le különösebb ok nélkül, az egyre jobban elszaporodó drónok pedig sokakban kelthetnek ellenérzéseket.
Racionális szempontból persze nehéz megérteni, hogy az emberek miért elleneznék a csomagszállításnak ezt a módját, ami nem csak gyorsabb, mint a hagyományos házhoz szállítás, de környezetvédelmi szempontból is rendkívüli haszonnal kecsegtet. Az Our World in Data statisztikái szerint a világ teljes széndioxid-kibocsátásának nagyjából 15%-a származik közúti közlekedésből, és bár a rendelések kiszállítása ennek csak egy egészen apró hányadát teszi ki, a klímaváltozás megállítása érdekében minden lehetőséget meg kell ragadni, hogy csökkentsük a kibocsátás mennyiségét. Mivel a szállításhoz ma használt teherautókkal, autókkal és robogókkal ellentétben az elektromos drónok egyáltalán nem bocsátanak ki szén-dioxidot, így az elterjedésük a klímaválság elleni küzdelemhez is hozzájárulhatna.
(Fotó: Zipline, Wing)