Hat év telt el azóta, hogy Butler egy londoni kertben lévő pajtából kamu ötcsillagos éttermet varázsolt a Tripadvisoron, és erről részletesen beszámolt a Vice-on. Borotvahabbal, fehérítővel és hasonló hozzávalókkal étvágygerjesztő ételfotókat készített, bezsebelt pár kamuvéleményt, majd az étterem elindult egyre feljebb és feljebb a ranglistán. Hat hónappal később a brit főváros legjobbja lett. Mindez azért történt, hogy a szerző bebizonyítsa, hogy "ebben a dezinformációs környezetben, amikor a társadalom minden marhaságot hajlandó elhinni, talán lehetséges létrehozni egy teljesen kamu éttermet".
Most a Wired számolt be arról, hogy Butler új célpontja a világ talán legismertebb e-kereskedelmi vállalata, az Amazon lett. Amellett ugyanis, hogy a cég drónos kiszállítással próbálkozik, és úttörője a raktárak robotizálásának, folyamatosan kapja a kritikákat azért, mert nem bánik tisztességesen a munkatársaival, kizsigereli a futárait és a raktárosait. Az egyik legriasztóbb ilyen történet az volt, amikor idén májusban a sofőrök pert indítottak a cég ellen, mondván palackokba kell vizelniük, hogy tartani tudják a rendkívül szigorú határidőket a munkanapjuk folyamán.
Butler ezért beállt dolgozni egy brit disztribúciós központjukba, ahol rejtett kamerával rögzítette, amint a dolgozók láb- és hátfájásra, veszélyes munkakörnyezetre és állandó megfigyelésre panaszkodnak, miközben a vállalat folyamatosan próbálja megakadályozni a szakszervezetek alakítását - igaz, ezeket a cég szóvivője kategorikusan cáfolta a Wired kérdéseire válaszolva. Amikor új kollegái felismerték a dokumentumfilmest, akkor a sofőrök megosztották vele, hogy nem elég, hogy palackokba kell vizelniük, a vizeletet nem vihetik vissza az autójukban a raktárba, mert megbüntetik őket. Így hát az út szélén hagyják az üvegeket. Butler úgy döntött, hogy összegyűjti, majd
Release, azaz "eresztés" márkanév alatt energiaitalként forgalomba hozza azokat az Amazonon.
Nem volt élelmiszerügyi ellenőrzés, nem volt próbarendelés, sőt, a cég még fel is hívta, hogy esetleg a termék teljes webáruházi ügyintézését átvállalnák. Butler eleinte jót mosolygott az egészen, ám saját bevallása szerint megijedt, amikor valódi emberek kezdték el megrendelni a Release-t, ám azt végül csak közeli ismerősöknek, tesztvásárlásként adta postára. Ha ez nem lenne elég, a férfi még az unokahúgait is rávette, hogy rendeljenek veszélyes termékeket az oldalról, és ez néhány esetben, törvényi előírások ide vagy oda, sikerült is nekik. Még ha ezek ritka, kikarikírozott esetek is, arra biztosan rámutatnak, hogy a világ egyik legértékesebb, közel másfélbillió dollár értékű vállalatának is van hova fejlődnie.
(Borítókép: Jakub Porzycki/NurPhoto via Getty Images)