A francia Navya cég által gyártott két autonóm busz hétköznaponként közlekedik majd az irodai órák alatt egy fix 1,8 km-es útvonalon, amely főképp egy ipari és tudományos parkot szolgál ki.
A Navya buszai nagy teljesítményű érzékelőkre alapozott architektúrát használnak, mely lehetővé teszi a járművek számára, hogy valós időben lokalizálják a helyzetüket, elemezzék és kölcsönhatásba lépjenek a környezetükkel.
A transzferek maximális sebessége 20 km / óra, és nyolc utast képesek szállítani a szükséges közösségi-távolságtartás szabályainak betartásával. A buszok töltése öt órát vesz igénybe, és a járművek akár hét órán keresztül is képesek üzemelni egyetlen töltéssel, az időjárási körülményektől függően. A szolgáltatást a Keolis közlekedési társaság üzemelteti majd.
Az új járatokat rácsatlakoztatják a meglévő busz-útvonalakra, és a felhasználók a megszokott közlekedéstervező, utazássegítő applikációik segítségével vagy a város weboldalán nyomon követhetik a menetrendet. A járművekben állandó emberi biztonsági sofőr is jelen.
A teszt alá vett buszjáratok projektje a “Következő generációs utazás közlekedés és tömegközlekedés” (Next Generation Travel and Transport) program része. A kormány finanszírozta kezdeményezés magában foglalja az S3 Megosztott busz-szolgáltatást (Shared Shuttle Services), ami egy RISE, Västtrafik és a Keolist által támogatott projekt. Az első önvezető autóbuszt eredetileg a Chalmers Műszaki Egyetem kampuszán tesztelték 2018-ban.
A Västtrafik már tavaly decembertől 150 elektromos buszt mutatott be, melyek 34 útvonalon Göteborgban, Mölndalban és Partille-ban több különböző területen közlekednek. A lépés Nyugat-Svédországot az északi régió legnagyobb szolgáltatójává tette elektromos buszok tekintetében, amit a szerencsés göteborgi lakosok már használatba is vettek.
A villamosítás nagy tavalyi beruházásai során kezdődött, amikor 60 elektromos buszt állítottak üzembe Boråsban, Ale-ben, Uddevallaban és Lidköpingben is elindították az első elektromos-hibrid kompot, az Elvyt. A Västtrafik célja, hogy a régió összes városi tömegközlekedése elektromos energiával működjön 2030-ig.
Az Elvy körülbelül 45 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztással rendelkezik, mint a dízelüzemű kompok, ami hozzávetőlegesen mínusz 30 százalékkal járul hozzá a szén-dioxid- és a nitrogén-oxid-kibocsátás csökkenéséhez. Ezenkívül csökken a részecskekibocsátás, ami hozzájárul a jobb minőségű helyi levegőhöz.
A komp akkumulátora körülbelül négy órán át üzemképes, majd üzem közben vagy a kikötőben feltölthető. Az Elvy november folyamán kezdte meg az útvonal üzemeltetését, és ha a komp a várakozásoknak megfelelően teljesít, akkor a vonal másik két kompját is felszerelik majd villamos energia meghajtással.
"Szigorú környezetvédelmi célokat fogalmaztunk meg és tűztünk ki, és az elkövetkező években sok új elektromos buszt telepítünk Göteborgba és a régió többi részébe is. Nagy kihívás, de ez azt jelenti majd, hogy fenntarthatóbb, jobb lesz itt élni."
"Ez egy történelmileg nagy beruházás. A Göteborgban, Mölndalban és Partille-ban élő emberek észreveszik majd, hogy a buszokból kevesebb zaj és károsanyag-kibocsátás érkezik"
- mondta Hanna Björk, a Västtrafik fenntarthatósági vezetője. Jelenleg zajlik az új buszok előkészítése, 13 különböző helyen építenek új töltőállomásokat, és 3 telephelyet építenek át az új villamosított forgalom kezelésére. A buszok gyártója a Volvo, és ezeket a Västtrafik partnercége, a Transdev üzemelteti. Mindhárom vállalat az ElectriCity együttműködés része.
"Nagy örömünkre szolgál, hogy továbbfejleszthettük a Västtrafikkal meglévő évtizedes együttműködést, és új mobilitási megoldást kínálhatunk a göteborgi lakosoknak és látogatóknak ezzel az innovatív, fenntartható, rugalmas közlekedési móddal" - mondta el Bernard Tabary, a International Keolis Group vezérigazgatója.
(Forrás: Sustainable-Bus Kép: Navya)