Három különleges légi jármű, ami szakít a hagyományokkal

2024 / 03 / 20 / Bobák Zsófia
Három különleges légi jármű, ami szakít a hagyományokkal
Bár készítettek már repülő csészealj alakú és Voith Schneider Propellerekkel működő eVTOL-okat is, de még mindig lehet újat mutatni a járműkategória terén.

Skai

Az Alaka’i Technologies eVTOL-ja (helyből történő fel-, és leszállásra alkalmas, elektromos légi jármű) a legtöbb gyártó hasonló járművétől eltérően nem akkumulátorokkal, hanem hidrogénnel működik. A cég szerint a hidrogénes meghajtás előnye, hogy az üzemanyagcellák sokkal könnyebbek az akkumulátoroknál, így az eVTOL-nak nem kell akkora terhet cipelnie repülés közben, ami kis méretű légi járművek esetében nagy előnyt jelent. A hidrogén emellett hosszabb hatótávot tesz lehetővé. Bár az üzemanyagcellás megoldás drágább, de a cég arra számít, hogy az előnyök felülírják a hátrányokat és előbb-utóbb sikerül lejjebb vinniük az üzemeltetési költségeket, a jelenlegi, óránkénti 1100 dollárról 800 dollárra - mondta el Hugh Kelly, az Alaka’i marketingigazgatója az AIN-nak.

Az üzemanyagcellákkal az eVTOL-ok kevésbé függenek majd a töltőpontként is üzemelő vertiport-infrastruktúrától és a repülést zöld hidrogén használatával környezetbarát módon tudják megoldani. A Skai prototípusának tesztelése már megkezdődött és elindították a Szövetségi Légügyi Hivatal engedélyeztetési eljárását is, de egyelőre nem tűztek ki konkrét időpontot a járművek forgalmazásának kezdetére. A Skait első körben repülőterekről a városokba (és vissza) utasokat szállító eszközként alkalmazzák majd, később bővíthetik a működési körét és akár utazásmegosztó szolgáltatásként is szolgálatba léphet. Kelly az eVTOL-os utazás árazásával kapcsolatban nem titkolja, hogy jóval drágább lehet az utakon való közlekedésnél: becslései szerint legalább háromszor annyiba kerül majd a levegőben történő taxizás, mint az Uberrel való utazás.

eCopter

Egy másik cég, az osztrák FlyNow Aviation ezzel ellentétben az eVTOL-okat éppen egy mindenki által megfizethető közlekedési módnak látja, amellyel elkerülhetőek vagy csökkenthetőek lesznek a városi utazások által prezentált problémák: a zsúfolt utak, az autók általi légszennyezés, sőt, a tömegközlekedési eszközökön való utazás egészségügyi kockázatainak (például az influenzával való megfertőződésnek) veszélyei sem fenyegetik majd annyira az embereket. A gyártó viszonylag olcsó és hatékony légi eszköznek szánja a járművet, amelyeket eCoptereknek nevez: az eVTOL-ok ugyanis két propelleres koaxiális meghajtással rendelkeznek, emiatt különös alakú, kicsiny helikopterekre hasonlítanak. A járművek a hivatalos besorolás szerint is elektromos helikopternek számítanak a FlyNow leírása szerint.

Az eCopterekből terveznek egy-, és kétüléses, valamint hidrogénes változatot létrehozni és rakományok és emberek szállítására is használják majd őket. A FlyNow, az Alaka’i-hoz hasonlóan nem hisz benne, hogy a teljesen autonóm módon, pilóta nélkül repülő eVTOL-ok kora a közeljövőben elérkezhetne, ezért egyelőre csak ember által vezetett verziót készítenek belőle. A FlyNow jelenleg a fejlesztések közepén tart, a prototípust már elkészítették és a komponenseket vizsgálják, de repülési tesztekre még nem került sor.

Cavorite x7

A kanadai Horizon Aircraft járműve a Cavorite x7 nem a különleges kialakításban vagy meghajtásban tér el a versenytársaitól, hanem kapacitásában: a jármű 7 fős befogadóképességű és hatótávja 800 kilométeres. Ez a jellemző kiemeli a legtöbb VTOL és eVTOL közül, mivel ezek a járművek, pontosabban az utóbbi, elektromos verziók gyakran száz kilométeres vagy akár annál is kevesebb hatótávval rendelkeznek, vagyis ennyit tudnak megtenni egy feltöltéssel, mielőtt leszállóhelyet kellene keresniük a töltéshez vagy akkumulátorcseréhez. A legtöbb gyártó számára ez nem jelent hatalmas problémát, mivel az eVTOL-okkal megvalósított légitaxi szolgáltatást egyébként is csak a városokon belüli, rövidebb távú utazásokra szánják, de a hosszú távú repülést a kisebb kapacitású gépekkel nem is tudnák kivitelezni. A VTOL-ok között vannak ugyan 1000 kilométer hatótávú modellek is, amelyek fejlesztés alatt állnak, de a Horizon a hibrid, nem teljesen elektromos verziót valójában csak kezdeti megoldásnak szánja, később, az akkumulátor-technológia fejlődésével áttérnek az eVTOL-okra (hasonlóan nagy hatótávval).

A Cavorite x7 speciális HOVR technológiával ellátott szárnyai propellereket tartalmaznak, amelyek segítik a meghajtásban a járművet, így az kombinálja a "helikopterek mozgékonyságát a hagyományos repülőgépek erejével" a bemutatás szerint. A propellereket biztonságos magasságban, 115 km/h-ás sebesség elérése után egy panel automatikusan lefedi, ettől kezdve a jármű úgy halad a levegőben, mint egy normál repülő. A landolás szintén kétféle módon történhet: helikopter, illetve eVTOL módjára kis alapterületen is képes a leszállásra vagy kifutópályát is használhat az érkezéshez. A Cavorite x7 első változata tehát nem lesz elektromos ugyan, de a cég minél előbb igyekszik áttérni az akkumulátoros meghajtásra.

(Fotó: Alaka’i Technologies, FlyNow, Horizon)


Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Az új anyaggal olyan repülőket lehetne gyártani, amelyek szárnya mindig képes az aerodinamikai szempontból legelőnyösebb formát felvenni.
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Az ukrajnai háború tűzében születik meg a jövő harckocsija – de milyen lesz? Ez derül ki a cikkünkből.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.