Valamikor a tizenkettedik század hajnalán az európaiak szokatlanul sötét holdfogyatkozásra figyeltek fel, amit több feljegyzés is alátámaszt:
Fényesen ragyogott a Hold, majd világossága apránként halványodni kezdett, az éjszaka beköszöntére pedig teljesen kihunyt és se fény, se az égitest, egyáltalán semmi se látszott" – olvasható a tizenkettedik századi angolszász Peterborough krónikában.
2020. májusában pedig Sébastien Guillet, a Genfi Egyetem munkatársa és csapata megállapította, hogy a jelenség hátterében vulkáni aktivitás állhatott - írja a SceinceAlert. Elméletüket adatokkal is alátámasztják, a kutatók ugyanis már korábban felfedezték a grönlandi jégmagok vizsgálata során, hogy a század elején jelentősen nőtt a vulkáni aktivitás. Nemzetközi szakértők eleinte az izlandi Hekla 1104-es kitöréséhez kötötték, egy nem sokkal későbbi vizsgálat azonban már egy másik eseményt társított a jégben található szulfátok szintemelkedéséhez. Majd Guilleték arra jutottak, hogy a szintemelkedés 1108-1113 közötti időszakban történhetett, amit egyébként antarktiszi jégmagok is igazolnak. A korabeli dokumentációk, illetve csillagászati számítások alapján a (Európából is látható) teljes holdfogyatkozás 1110 májusában történt. A tudósok azóta sokat foglalkoztak a jelenséggel, a vulkanikus aeroszolok azonban mostanáig elkerülték figyelmüket.
Bár egyéb bizonyítékok, például a Nap elhalványulásáról szóló jegyzetek nem igazolják eme feltevést, a mostani tanulmány szerint mégis a vulkanikus aktivitás lehet a magyarázat.
Egészen pontosan a japán Aszama 1108-as kitörése, amit helyi források mellett a fák évgyűrűinek vizsgálata is igazolja: az 1109-es átlaghőmérséklet ugyanis a megszokotthoz képest egy Celsius-fokkal alacsonyabb volt az északi féltekén, ami a légköri, napfény-elnyelő vulkáni részecskékkel magyarázható. Guillet szerint ugyanakkor az sem zárható ki, hogy a lehűlésben több, egyelőre ismeretlen tűzhányó is közrejátszott.
(Fotó: Pixabay)
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR