Egy autógyártó (Renault-csoport), egy erőforrás-gazdálkodással foglalkozó vállalt (Veolia) és egy tudományos eredmények ipari hasznosításával foglalkozó vállalat (Solvay) konzorciumot alapított a használtakkumulátor-fémek zártláncú újrahasznosítására. Az eredetileg a Veolia és Solvay által 2020 szeptemberében indított együttműködést a frissen csatlakozó Renault elektromos gépjárművek akkumulátorainak terén szerzett szakértelmével egészíti ki.
2020-ban 10 millió körül alakult a futó elektromos gépjárművek száma, becslések szerint ez a mennyiség 2030-ra átlépheti a 100 milliós határt is, így az akkumulátorok bontása, a gyártásukhoz szükseges alapanyagok reciklálása stratégiai fontosságú kihívást jelent. A francia konzorcium célja a legfontosabb akkumulátor-alapanyagok, a kobalt, a nikkel és a lítium újrahasznosításához szükséges biztonságos és fenntartható ellátási lánc kiépítése. A vállalatok tervei szerint ezt a célt úgy érik el, hogy az értéklánc minden egyes szakaszában kiaknázzák szakértelmüket - az elektromos járművek elhasználódott akkumulátorainak begyűjtésétől kezdve, azok szétszereléséig, a fém kitermeléséig és a tisztításig. A konzorcium tagjai fejlesztik továbbá a már létező mechanikus és hidrometallurgiai akkumulátor-újrahasznosítási folyamatokat is.
A Solvay és a Veolia közös innovatív technológiája révén a korábban csak kohászati célokra alkalmas formában kinyert stratégiai fémeket kivonják és magas tisztaságú fémekké alakítják, amelyek így készen állnak arra, hogy új akkumulátorokban kerüljenek felhasználásra, ezáltal csökkentve a jövőbeni elektromos gépjárművek akkumulátor-előállításának környezeti lábnyomát.
A három vállalat együttműködése már gyakorlati fázisban jár: egy olyan kísérleti üzemet építenek Franciaországban, ami képes a használtakkumulátor-fémek kivonására és tisztítására.