Íme az elektromos kerékpár, ami akkumulátor nélkül működik

2023 / 11 / 01 / Bodnár Barna
Íme az elektromos kerékpár, ami akkumulátor nélkül működik
Bár az elektromos meghajtású kerékpár ideális választás azok számára, akik fárasztónak találják a biciklizést, és nem akarják szennyezni a levegőt, tény azonban, hogy az ehhez szükséges akkumulátorok előállításához sok természeti erőforrás, például lítium vagy ritkaföldfém szükséges, amelyek kitermelése viszont a környezetre káros bányászati eljárásokkal történik. Egy francia vállalkozó úgy tűnik úttörő, fenntartható megoldást dolgozott ki erre a problémára: az akkumulátormentes elektromos kerékpárt.

Az Adrien Lelièvre által kifejlesztett és szabadalmazott, Pi-Pop nevű jármű akkumulátor helyett szuperkondenzátorokat használ.

A szuperkondenzátorok az akkumulátoroktól eltérően nem vegyi anyagok formájában, hanem a statikus állapotban tárolják az elektromosságot, és mivel nincs átalakítás, gyorsabban tölthetőek és kisüthetőek, mint az akkumulátorok. A Pi-Pop kerékpár esetében ez azt jelenti, hogy a bicikli töltődik, amikor az ember pedáloz vagy fékez, sík terepen, lejtőn és fékezéskor az energia tárolódik, és a jármű a nehezebb műveletek támogatására használja, mint például az újraindulás vagy a hegymenet. Ezért lehetséges az is, hogy egy kört megtéve ugyanannyi energiával térjünk vissza a kiindulási pontra, mint amennyi akkor állt rendelkezésre, amikor elindultunk. Lelièvre becslése szerint a szuperkondenzátorok feltöltött állapotban képesek akár 50 méteres szintemelkedés esetén is hatékonyan hajtani a kerékpárt, ami az európai városok 80 százalékában bőven elegendő.

A szuperkondenzátor egyébként nem egy új találmány, az első darabokat az 1970-es években gyártották belőlük. Napjainkban leginkább fotovoltaikus rendszerekben (például napelemekben), digitális fényképezőgépekben és egyes hibrid vagy elektromos járművekben használják fel azok teljesítményének javítására.

A körülbelül 20 kilogramm súlyú Pi-Pop kerékpár gyártása során nem használnak ritkaföldfém anyagokat, mivel a szuperkondenzátorok szénből, vezető polimerből, alumíniumfóliából és cellulózból készülnek, vagyis csupa újrahasznosítható anyagból. A kétkerekű jármű másik előnye a normál e-biciklivel szemben, hogy nem kell várni a kerékpár feltöltésére sem. Lelièvre szerint a szuperkondenzátor élettartama 10-15 év, míg egy lítium akkumulátor körülbelül csupán 5-6 esztendőn át használható.

Jelenleg a Pi-Pop havonta 100 kerékpárt gyárt, a cég célja azonban, hogy 2024-ig havi ezer szuperkondenzátoros biciklit állítson elő. Ami a jármű árát illeti, a gyártó honlapja szerint a harmadik generációs Pi-Pop jelenleg 2450 euróba, átszámítva mintegy 936 ezer forintba kerül, ami az akkumulátoros elektromos kerékpárok árához képest egyáltalán nem tűnik drágának.

(Borítókép: Pi-Pop)


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A két új, kifejezetten európai piacra szánt elektromos autó két éven belül kereskedelmi forgalomba kerül a gyártó ígérete szerint.
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.