Hamarosan beköszönthet a légitaxik korszaka – legalábbis erre enged következtetni, hogy csaknem hetente bukkannak fel a hírekben különböző eVTOL-koncepciók, illetve prototípusaik, melyek általában a drónok, a helikopterek, illetve a repülőgépek tulajdonságait ötvözik magukban, különböző arányban. A különböző légitaxik közül több is akad, amelyik nem is rendelkezik egyáltalán szárnyakkal, ilyen például a Volocopter helikopterszerű légitaxija, más eVTOL-okon pedig inkább rásegítésként van jelen, mint például az izraeli Air One esetében. A legtöbb olyan légtaxinál, melynek az előzőekkel ellentétben a szárnyai a fő előállítói a felhajtóerőnek haladás közben, a fel- és leszálláshoz használt, függőleges tolóerőt biztosító rotorok vagy szabadon vannak hagyva, ezáltal is növelve a légellenállást, vagy pedig bonyolult mechanizmus forgatja a hajtóművek gondoláit, ami növeli a felszállósúlyt, illetve a meghibásodások esélyét. A torontói Horizon Aircraft légijárművén azonban a fel és leszálláshoz használt rotorok repülés közben teljesen el vannak rejtve, hogy ne zavarják a légáramlást – hívta rá fel a figyelmet a New Atlas.
A kanadai Horizon Aircraft sokkal régebbi múltra tekint vissza, mint a legtöbb eVTOL-okkal foglalkozó startup: a vállalkozás alapjait Brian Robinson hozta létre, aki a saját hidroplánjának javítása és jelentős mértékű átalakítása kapcsán szerzett tapasztalatai alapján kezdett bele egy teljesen új jármű tervezésébe, a fiával, az egykori F-18-as pilóta Brandon Robinsonnal közösen, és egyúttal megalapították a Horizon Aircraft névre keresztelt vállalkozásukat is. A cég először egy újfajta hidroplán tervezésébe kezdett, majd később, az eVTOL-ok megvalósíthatóvá válásával párhuzamosan fogtak bele a saját légitaxijuk, a Cavorite X5 fejlesztésébe, melynek jelenleg egy kisebb, drónméretű tesztpéldánya – mint ahogyan azt a mellékelt videón is látható – már sikeresen a levegőbe emelkedett, nemrég pedig elkészült a légitaxi feleakkora demonstrátor példánya is, mely a cég tervei szerint az elkövetkezendő hetekben fog a magasba emelkedni.
A feleakkorára kicsinyített demonstrátor-példány mindazon funkciókkal rendelkezik, mint a későbbi változat, továbbá 6,7 méteres szárnyfesztávolságával, és 4,6 méteres hosszával, valamint 225 kilogrammos súlyával már így is egy tekintélyes méretű repülőeszköz. A Horizon Aircraft eVTOL-jának különlegessége, hogy vízszintes repülés közben elrejti a fel- és leszálláshoz használt, függőleges felhajtóerőt biztosító rotorjait, hogy azok ne rontsák a gép aerodinamikáját, ne zavarják repülés közben a légáramlást.
A fel- és leszállás megkezdésekor a szárnyak be- és kilépőélei csúsznak szét, hogy működésbe tudjanak lépni a légitaxi rotorjai. A tervezők elmondása alapján a szétcsúszó felületek mechanikusan is kapcsolatban állnak egymással, így aszimmetrikus nyitás, vagy beragadás nem fordulhat elő. A Cavorite X5 a repülési idejének 98%-át azonban repülőként fogja eltölteni, és ennek megfelelően a szárnyakon megtalálhatóak ugyanazok a kormányfelületek - csűrőlapok - amelyek a hagyományos repülőgépeken is.
A Cavorite X5 teljes méretű verzióján összesen 16 darab rotor fog helyet foglalni, valamint egy nagyobb légcsavar, mely a gép hossztengelyével párhuzamos tolóerőt fogja biztosítani. Az ötszemélyesre tervezett légitaxi kicsit több, mint 16 méteres szárnyfesztávolsággal, valamint 11,6 méteres hosszal fog rendelkezi, és függőleges felszállással 363kg, hagyományos felszállással pedig 635kg levegőbe emelésére lesz alkalmas. A meghajtás vegyes üzemű, de ahol az infrastruktúra alkalmas lesz rá, ott a gép csak és kizárólag elektromos üzemmódban is képes lesz működni. A tervezők szerint a gép utazósebessége 450 km/h, a hatótávolsága pedig 500 km körüli lesz.
(Fotó: Horizon Aircraft)