A 2005-ben az amerikai Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Ügynöksége (Defense Advanced Research Projects Agency, DARPA) által önvezető járművek számára rendezett versenyen, a második Grand Challenge-en az első helyezett, Sebastian Thurn Stanley-je még mindössze 30 km/h körüli sebességgel futott be az első helyre, azóta azonban nagyot fejlődött az autonóm járművek technológiája, és egyre bonyolultabb feladatokat képesek megoldani az algoritmusok segítségével a mérnökök.
Bár a valódi, városi forgalomban közlekedő önvezető autónak elsősorban nem a sebességre kell majd koncentrálniuk, de a gyorsasági versenyek mégis fontos lépést jelenthetnek a hardver és a szoftver fejlesztésének szempontjából, mivel a felkészülés során rengeteg olyan technológia tesztelésére sort keríthetnek a versenyzők, amelyet egyébként nehezen tudnának megfelelő körülmények között kipróbálni, valamint a versenyhelyzet motiválja az innovatív gondolkodást is.
Az Indy Autonomous Challenge október 23-án megrendezett végső küzdelmén az eredeti tervektől eltérően végül csak kilenc csapat vett részt, amelyek 21 egyetem diákjaiból álltak össze, és mindegyik csapat a Dallara IL-15 versenyautó egy-egy, a Clemson Egyetem tanulói által átalakított példányát irányította az algoritmusaival. A résztvevőknek nem fej-fej mellett kellett megküzdeniük egymással, hanem egyenként tették meg a több körös futamokat, amelyek tartalmaztak gyorsasági és akadályokkal nehezített részt is. Az első helyezést a TUM (Technische Universität München) Autonomous Motorsport csapatának sikerült elnyernie, akik a két egymást követő kör alatt mért legnagyobb átlagsebesség alapján a leggyorsabbnak bizonyultak, 218,8 km/h-ás átlaggal. Az egy-egy kör alatt elért maximális sebesség néhány versenyző esetében ezt az értéket meghaladta ugyan, de a szabályok értelmében a két körös átlag alapján döntöttek a győztesről, így a TUM vitte el az egymillió dolláros fődíjat.
A csapat vezetője, Alex Wischnewski nyilatkozata szerint két év kemény munkájával hozták össze ezt az eredményt, a következő kihívás számukra pedig a hagyományos stílusú, fej-fej melletti megmérettettés lesz, amelyet szintén szeretnének majd megnyerni. Az Indy Autonomous Challenge elsődleges célja, hogy elősegítse a fejlesztéseket és megbízhatóbbá tegye az önvezető autók működését, valamint, hogy a nagyközönség számára is bemutassa, hogy milyen szinten tart jelenleg a technológia. Ahogy azt az egyik résztvevő, Sergio Mattio Savaresi is elmondta, sok emberben vannak félelmek és fenntartások az autonóm járművekkel szemben, de ha a pályán sikerül bizonyítani, hogy ütközés nélkül képesek akár több száz km/h-ás sebességgel haladni az autók, akkor talán a lassabban közlekedő társaikkal kapcsolatban is megnőhet a bizalom.
A csapatok egy része úgy döntött, hogy a kódjaikat elérhetővé teszik mások számára is, így a legfejlettebb algoritmusokat, amelyeket valaha is írtak önvezető járművek számára, most az ipari szereplők és egyetemek is alkalmazni tudják majd - nyilatkozta Paul Mitchell, a Energy Systems Network (az esemény társszervezője) vezérigazgatója. A versenyt nem más, mint a Boston Dynamics híres robotkutyája, Spot nyitotta meg, ő lengette meg a zászlót a versenyzők előtt, ahogy azt az eseményről készült felvételeken is láthatjuk. A verseny második és harmadik részét szintén a videómegosztó csatornán tekinthetjük meg.
(Fotó: Indy Autonomous Challenge, Indianapolis Motor Speedway)
További cikkek a témában:
Gyors és üres - a jövő autóversenyéhez nem kellenek sofőrök
Ez lesz az igazi száguldó cirkusz - idén októberben sofőr nélkül fognak háromszáz kilométer per órával versenyezni Indianapolisban az autók. Technológiai bravúr és hatalmas lökés az önvezetés számára az idén októberben induló Indy Autonomous Challenge, ami a Roborace után a világ második, nagysebességű önvezető autók számára rendezett versenye lesz.
Levegőbe emelkedett a repülő versenyautó
Az Alauda Racing egyfajta "légi Forma-1-ként" képzeli el az Airspeederrel rendezett versenyeket, igaz, az első verziót még távirányítással fogják irányítani a pilóták.
Jövőre rendezik meg az első autóversenyt a Holdon
Persze „csak” távirányítású autók versenyeznek majd, de így is elég megdöbbentő az esemény. Különösen, hogy a Forma-1 legnagyobb nevei érintettek a tervezésben.