Négy éve, 2020 februárjában írtunk arról a Rakétán, hogy az Amazon beüzemelt egy teljes szupermarketet, ahol mindenki bolti tolvajként viselkedhet, csak közben automatikusan fizet is - a számla pedig megérkezik az Amazon-fiókjába. Akkorra a kisebb közértjeiket már felszerelték a "Just Walk Out", azaz "Csak sétálj ki" technológiával, ám azokban lényegesen egyszerűbb, bár persze nem triviális, rájönnie arra a mesterséges intelligenciával is dolgozó szoftvernek, hogy kinek mennyit kell fizetnie. Előbbiben kész termékek közül választunk, egy doboz kólát nem nézegetünk hosszasan, lekapjuk a polcról és már meg is vagyunk. Ezzel szemben a gyümölcsöt, húst a vásárlók gyakran felveszik, megnézegetik, majd visszateszik. Ez sokkal összetettebb feladatot ró arra a rengeteg szenzorra, aminek konszenzusra kell jutnia arról, hogy most akkor megvettük-e azt a zellert, vagy sem. És akkor mi van, ha végül meggondoljuk magunkat, és visszatesszük a zellert - a sárgarépák közé? Mindez nem csak bonyolultnak hangzik, hanem valóban az is. Még az Amazonnak is bele tudott törni a bicskája.
Az Ars Technica most arról számolt be, hogy vége a kisétálós Amazon Fresh szupermarketeknek. 2022-ben még mindig ezren dolgoztak azon Indiában, hogy trenírozzák a rendszer mögötti mesterséges intelligenciát, ami teljesen átlagos szakasza lehetne bármilyen MI-projektnek, ám ebben az esetben az idő előrehaladtával nem akartak elfogyni a hús-vér emberek feladatai. Vagyis valamilyen alapvető gond volt az ötlettel, vagy a technológiával.
Minden ezer eladás után hétszáz emberi ellenőrzésre volt szükség, miközben a cél húsz-ötven ilyen interakció lett volna.
Pedig az Amazon már húsz kisközértben, negyven szupermarketben és két bio-szupermarketben üzemeltette a "Just Walk Out" rendszert, sőt, stadionoknak és reptereknek is értékesítették azt. A világ legismertebb e-kereskedelmi vállalata valószínűleg nem a Walmart vagy a Tesco babérjaira tört, inkább szeretett volna egy olyan szektornak is a beszállítója lenni, amely a világ kereskedelmének még mindig nagyon fontos terepe. Ne felejtsük, hogy az Amazont sokan nem webáruháznak, hanem adat-nagyhatalomnak tekintik, ebbe a képbe pedig remekül beleillene, hogy ők figyelik meg és elemzik, hogy hány deka parizert viszünk haza a családnak. Így nem meglepő, hogy a visszavonulásuk is csak részleges: a kisétálós kisközértek megmaradnak, a szupermarketekben pedig egy saját fejlesztésű bevásárlókocsival segítenék a nagybevásárlásainkat - és a saját ambícióikat.