A vakvezető kutyák fontosságát talán senkinek nem kell külön hangsúlyozni. A Berkeley Egyetem Hibrid Robotika Csoportjának kutatói nemrégiben kifejlesztettek egy ilyen négylábú robotot, ami segíthet a mindennapi beltéri közlekedésben a vakoknak és gyengénlátóknak épp úgy, ahogy egy hús-vér roboteb tenné, igaz, nekik a kültéri vakvezetéssel sincs semmi problémájuk.
"A jól képzett vakvezető kutyát általában egyedileg választják és képzik. Ezenkívül az egyik kutya készségei nem vihetők át a másikra. Ez a vakvezető kutyák kiképzését időigényessé és munkaigényessé teszi, és a folyamat nem skálázható könnyen. A robotkutyáknál viszont éppen ellenkezőleg működik a dolog, az egyik robotvezető kutyán kifejlesztett algoritmus könnyedén telepíthető egy másik robotkutyára" - mondta el Zhongyu Li, az UC Berkeley Hybrid Robotics Group kutatója, aki részt vett a projektben.
Ahogy nemrég mi is megírtuk, lassan mindenki robotkutyákat gyárt, a technológia szélsebesen terjed, és persze közben fejlődik is. A négylábú robotok stabilak és nagy menetbiztonságú haladásra képesek, nem csoda ha ezek fejlődnek a leggyorsabban, és hála a kapitalizmus vastörvényeinek, ennek hatására közben egyre megfizethetőbbé és könnyebben legyárthatóvá válnak.
Mivel az ember asszociatív lény, és ha valami kicsi-közepes testméretű, négy lába van és a "fejét" föléjük emeli, valamint nagyon szófogadó, és sokat segít az nekünk többnyire kutya, ezért az ilyen robotokat következetesen robotkutyának is hívjuk.
"Úgy döntöttünk, hogy vakvezető kutyaként használjuk fel a négylábú robotokat a látássérült emberek számára. Vezető kutyánk a Mini Cheetah nevű kis négylábú robotra épül, amely 2D LiDAR-nal van felszerelve a környezete érzékeléséhez, van egy gömbcsuklón ülő kamerája, amivel képes nyomon követhetni az irányított ember helyzetét, egy póráza az emberrel való fizikai kapcsolat fenntartásához, mely az irányba történő vezetéshez szükséges, és egy erőérzékelője az ember által a pórázra kifejtett erő mérésére" - mondta el Li.
A kutatók a robotkutya betanítása során létrehoztak egy hibrid modellt, ami egy robotot használó ember és maga a robot közötti interakciót modellezi, a dinamikus kapcsolatokra koncentrálva a robot működése közben. A kifejlesztett modell alapján készítettek egy reaktív tervezőszoftvert is, amely képes szimulálni a megfeszített és a laza póráz üzemmódokat és átváltani egyikből a másikba, hatékonyabbá téve az ember szűk helyeken történő irányítását.
"Például, amikor a robotot vezető ember-szimuláció olyan szűk térbe kerül, mint egy folyosó sarka, a robot először meglazíthatja a pórázt. Ez lehetővé teszi a robot számára, hogy újrapozicionálja és újratervezze az útvonalát anélkül, hogy közvetlenül befolyásolná az ember testhelyzetét, vagy testtartását. Ezt követően a robot hagyhatja, hogy a póráz megfeszüljön, és végigvezeti az embert ezen a zárt területen" - magyarázta Li.
(Forrás: InterestingEngineering Kép: Hybrid Robotics Group, UC Berkeley.)