Jönnek az enzimes PET-bontással újrahasznosított flakonok a L'Oréalnál

2021 / 07 / 03 / Rácz Tamás
Jönnek az enzimes PET-bontással újrahasznosított flakonok a L'Oréalnál
Na de mi is az az enzimatikus műanyag-újrahasznosítás tulajdonképpen?

A L’Oréal-t mindenki ismeri, a Carbiost már jóval kevesebben. Pedig a sajtóközlemény, amit a kozmetikai cégtől kaptunk, igazából inkább szól a Carbiosról. Ez a 2011-ben alapított startup ugyanis kidolgozta és tervei szerint hamarosan ipari léptékben is alkalmazni kezdi azt az eljárást, melyben egy biológiai eredetű, baktériumok által termelt enzimmel bontanak le műanyagokat, köztük a PET-palackok anyagát, a polietilén-tereftalátot. A mai visszagyűjtéses-tisztításos-műszálgyártásos PET-újrahasznosítással szemben az enzimatikus reciklálás kevéssé érzékeny a hulladékalapanyag minőségére és elméletileg végtelenszer újrafelhasználhatóvá teszi a műanyagok egy részét.

A technológia a kozmetikai iparban az elsők között a L'Oréalnál kerülhet gyakorlati alkalmazásra. A cég egyik márkája, a Biotherm ugyanis 2025-től ilyen enzimatikusan lebontott alapanyagokból készített újraműanyagba szeretné csomagolni termékeit, 2030-tól pedig a teljes cégcsoport be szeretné szüntetni a kőolajből készült, "szűz" műanyagok használatát.

A Carbios fejlesztései nem csak a L'Oréalnak szólnak. A kozmetikai cég és a vegyipari startup által 2017-ben alapított konzorciumhoz később csatlakozott a Nestlé Waters, a PepsiCo és a Suntory Beverage & Food Europe is.

Szén-dioxidból kozmetikai csomagolás A L'Oréal termékei olyan műanyagcsomagolást kapnak, aminek nem kőolaj, hanem az ipar által kibocsátott CO2 az alapanyaga.

Évente sok milliárd fát vágnak ki a világon, de már megvan a megoldás a hulladék újrahasznosítására A szeméttelepeken összegyűlt hulladék akár tíz százaléka is származhat különféle faanyagokból, ezért nagy szükség lehet a felesleges maradékok felhasználásának megoldására. A 3D nyomtatás lehet a kulcs az újrahasznosításhoz.

Vízzel égetik el a műanyagot abban az üzemben, ahol a világon elsőként bármilyen plasztikot újra tudnak hasznosítani A szuperkritikus vízzel kezelt műanyagokat olajjá és kémiai anyagokká bontják le, az így kapott alapanyagból pedig akárhányszor lehet újra minőségi műanyagot gyártani.

Úgy tűnik, holnaptól újra kapható lesz a legendás Nokia 3210-es
A pletykák szerint cián és sárga színben, kamerával és modern csatlakozókkal, viszonylag barátságos áron.
Így teheti a kvantumszámítógépeket hatékonyabbá Schrödinger macskája
A kvantumszámítógépek útjában jelenleg főleg a gyakori hibák állnak – ezen segítene a “macska qubit”.