A Bosch Magyarország sajtóközleménye szerint a 2005-ben megnyitott központban mára már több mint ezer mérnök foglalkozik az autonóm technológiák fejlesztésével, és egyre gyakoribb, hogy egy fontos szabadalmat nem a Szilícium-völgyből, hanem innen, Budapestről nyújtanak be.
A szabadalmaztatott technológiák többsége az önvezető autókat segíti a környezetük még pontosabb elemzésében és a többi jármű mozgásának előrejelzésében. Ilyen például az a világszinten is komoly eredménynek tekinthető forgalmi előrejelző alkalmazás, ami az iparágban jelenleg standardnak számító egy másodperc helyett már 5,3 másodpercre előre tudja jelezni a várható eseményeket, így a sofőrnek több mint ötször annyi ideje van reagálni a közlekedési eseményekre. A technológia szenzorok segítségével, a mobiltelefonos szövegfelismerésben használt technológia és mesterséges intelligencia alkalmazásával, 97 százalékos pontossággal jelzi előre a váratlan helyzeteket.
A Bosch budapesti központja emellett is számtalan, a járművek biztonságát elősegítő technológia fejlesztésben vesz részt, mint például a sávelhagyás, a sávdetektálás, az adaptív távolságtartó automatika vagy a jelzőtábla- és a gyalogosfelismerés. A Budapesten dolgozó mérnökök részt vesznek a kormányrendszerek, a parkolási funkciók és a multimédiás rendszerek fejlesztésében is, a központ egyik legújabb fejlesztési területét pedig a károsanyag-kibocsátást jelentősen csökkentő hajtástechnológiák, az üzemanyagcellák és a 48 V-os mild-hibrid rendszerek jelentik.
A Boschnak Magyarországon 2018 óta van engedélye arra, hogy városi forgalomban teszteljenek önvezető-funkciókat, ennek köszönhetően a Budapesti Fejlesztési Központban ma már több mint ezer mérnök dolgozik 2-es és 4-es szintű önvezető technológiák fejlesztésén, a Daimlerrel közösen pedig már a legmagasabb fokú automatizáltságot jelentő, 5-ös szintű robottaxik funkcióit is tesztelik Kalifornia mellett a magyar fővárosban.
Dr. Szászi István, a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője ezzel kapcsolatban elmondta, hogy autonóm járművek fejlesztésével sokáig kizárólag a Szilícium-völgy cégei foglalkoztak, mostanra viszont már Budapestről nyújtanak be szabadalmakat. "Van olyan munkatársunk, aki az amerikai munkahelyét adta fel a budapesti pozícióért" - mondja Szászi, aki szerint a BFK rendkívül vonzó a külföldi mérnökök számára is, hiszen itt a csúcstechnológiához kötődő kutatás-fejlesztés részesei lehetnek.
A KPMG könyvvizsgáló és tanácsadó cég az évente kiadott jelentésében idén a 25. helyre tette Magyarországot az önvezető technológiák befogadásának feltételeit vizsgáló listán, amelyben a szabályozói, a technológiai és innovációs környezet, az infrastruktúra és a fogyasztói hozzáállás szempontjából vizsgálták, hogy melyik ország hogy áll az autonóm járművek tekintetében. A cég kiemelte, hogy Magyarországon egyre több a kutatással és fejlesztéssel kapcsolatos beruházás, emellett külön kiemelték a Zalazone tesztpályát és az önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó AImotive-ot is.
Az önvezető technológiákhoz kapcsolódó magyar fejlesztésekben mindenképpen meg kell említeni a Commsigniát is, akik úgynevezett Car-to-X technológiák fejlesztésével foglalkoznak, ami lehetővé teszi, hogy az autók egymással és a közlekedési infrastruktúra egyéb elemeivel (lámpák, táblák) is kommunikáljanak, ezzel téve biztonságosabbá a közúti közlekedést.
(Fotó: Bosch)