Kalifornia nyomában Budapest az önvezető autók fejlesztésében

2021 / 01 / 02 / Bobák Áron
Kalifornia nyomában Budapest az önvezető autók fejlesztésében
A Bosch Budapesti Fejlesztési Központja mára az autóipari beszállító egyik legnagyobb kutatási és fejlesztési központjává nőtte ki magát, aminek meghatározó szerepe van az önvezető technológiák fejlesztésében és tesztelésében.

A Bosch Magyarország sajtóközleménye szerint a 2005-ben megnyitott központban mára már több mint ezer mérnök foglalkozik az autonóm technológiák fejlesztésével, és egyre gyakoribb, hogy egy fontos szabadalmat nem a Szilícium-völgyből, hanem innen, Budapestről nyújtanak be.

A szabadalmaztatott technológiák többsége az önvezető autókat segíti a környezetük még pontosabb elemzésében és a többi jármű mozgásának előrejelzésében. Ilyen például az a világszinten is komoly eredménynek tekinthető forgalmi előrejelző alkalmazás, ami az iparágban jelenleg standardnak számító egy másodperc helyett már 5,3 másodpercre előre tudja jelezni a várható eseményeket, így a sofőrnek több mint ötször annyi ideje van reagálni a közlekedési eseményekre. A technológia szenzorok segítségével, a mobiltelefonos szövegfelismerésben használt technológia és mesterséges intelligencia alkalmazásával, 97 százalékos pontossággal jelzi előre a váratlan helyzeteket.


A Robert Bosch Kft. Budapesti Fejlesztési Központja

A Bosch budapesti központja emellett is számtalan, a járművek biztonságát elősegítő technológia fejlesztésben vesz részt, mint például a sávelhagyás, a sávdetektálás, az adaptív távolságtartó automatika vagy a jelzőtábla- és a gyalogosfelismerés. A Budapesten dolgozó mérnökök részt vesznek a kormányrendszerek, a parkolási funkciók és a multimédiás rendszerek fejlesztésében is, a központ egyik legújabb fejlesztési területét pedig a károsanyag-kibocsátást jelentősen csökkentő hajtástechnológiák, az üzemanyagcellák és a 48 V-os mild-hibrid rendszerek jelentik.

A Boschnak Magyarországon 2018 óta van engedélye arra, hogy városi forgalomban teszteljenek önvezető-funkciókat, ennek köszönhetően a Budapesti Fejlesztési Központban ma már több mint ezer mérnök dolgozik 2-es és 4-es szintű önvezető technológiák fejlesztésén, a Daimlerrel közösen pedig már a legmagasabb fokú automatizáltságot jelentő, 5-ös szintű robottaxik funkcióit is tesztelik Kalifornia mellett a magyar fővárosban.

Mikor jönnek már az önvezető autók? Nagyon sokat beszélnek az autógyártók is és az autózás iránt érdeklődők is arról, hogy hamarosan eljön az autonóm, önmagukat vezetni képes járművek kora. Na de mikor lesz az a hamarosan?

Dr. Szászi István, a Budapesti Fejlesztési Központ vezetője ezzel kapcsolatban elmondta, hogy autonóm járművek fejlesztésével sokáig kizárólag a Szilícium-völgy cégei foglalkoztak, mostanra viszont már Budapestről nyújtanak be szabadalmakat. "Van olyan munkatársunk, aki az amerikai munkahelyét adta fel a budapesti pozícióért" - mondja Szászi, aki szerint a BFK rendkívül vonzó a külföldi mérnökök számára is, hiszen itt a csúcstechnológiához kötődő kutatás-fejlesztés részesei lehetnek.


A Bosch által kifejlesztett V2V, V2I és V2N infrastruktúra lehetővé teszi, hogy az autók 5G-hálózaton keresztül valós időben osszanak meg információkat egymással és a környezetükkel

A KPMG könyvvizsgáló és tanácsadó cég az évente kiadott jelentésében idén a 25. helyre tette Magyarországot az önvezető technológiák befogadásának feltételeit vizsgáló listán, amelyben a szabályozói, a technológiai és innovációs környezet, az infrastruktúra és a fogyasztói hozzáállás szempontjából vizsgálták, hogy melyik ország hogy áll az autonóm járművek tekintetében. A cég kiemelte, hogy Magyarországon egyre több a kutatással és fejlesztéssel kapcsolatos beruházás, emellett külön kiemelték a Zalazone tesztpályát és az önvezető technológiák fejlesztésével foglalkozó AImotive-ot is.

Az önvezető technológiákhoz kapcsolódó magyar fejlesztésekben mindenképpen meg kell említeni a Commsigniát is, akik úgynevezett Car-to-X technológiák fejlesztésével foglalkoznak, ami lehetővé teszi, hogy az autók egymással és a közlekedési infrastruktúra egyéb elemeivel (lámpák, táblák) is kommunikáljanak, ezzel téve biztonságosabbá a közúti közlekedést.

(Fotó: Bosch)

További cikkek a témában:

A pénztárcánk is megsínyli, ha az önvezető kamionok nem veszik el időben az emberek munkáját A közúti szállítmányozásban ma a legnagyobb kérdés nem az, hogy a robotok elveszik-e az emberek munkáját, hanem hogy elég gyorsan ideérnek-e, mielőtt a helyzet teljesen tarthatatlanná válik.

Az orosz önvezető autó pont úgy vezet, mint egy valódi sofőr Las Vegasban lehetőségünk volt rá, hogy kipróbáljuk a Yandex robotautóját, amiben az a legfurcsább, hogy mennyire nem furcsa.

20 hónap, 18 baleset: nyilvánossá tették a Waymo önvezető autóinak baleseti statisztikáit A Google robotautói tavaly és idén csaknem tízmillió kilométert vezettek le Phoenixben súlyos baleset nélkül.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.