Keleti kényelem: végre normális ülőhelyfoglalási rendszert használhatunk a MÁV járataihoz

2023 / 06 / 01 / Felkai Ádám
Keleti kényelem: végre normális ülőhelyfoglalási rendszert használhatunk a MÁV járataihoz
Ugyan egyelőre csak a balatoni IC-ken és tesztjelleggel, de a digitalizáció azért érezhetően rárúgta az ajtót a MÁV-ra is.

Egészen olyan lesz a vasutazni Magyarországon, mint a moziban – ami alatt nem a robbanásokra kell gondolni, vagy az ülések között lezavart tűzharcokra, hanem a jegyvásárlás módjára, amit maga a MÁV hasonlít a közleményében ahhoz, amikor az ember moziban vagy színházban az online jegyvásárláskor lefoglalja magának a számára szimpatikus ülőhelyet. Mindezzel régi adósságot törleszt a MÁV, mivel eddig – ahogy a közlemény fogalmaz – az utas a jegyvásárlás során a rendszerre “bízta” magát automatikus helyválasztással. Igaz, hogy bizonyos helytulajdonságok alapján eddig is lehetett ülést “választani” vagy legalábbis megadni a preferenciáinkat: kérhettünk ülést “ablak vagy asztal mellé, fülkés vagy termes kocsiba, esetleg csendes vagy családi fülkébe, illetve kerekes széknek kijelölt helyre”.

Az új rendszerben sematikus ábrákon választhatjuk azonban ki a számunkra szimpatikus ülést, ám – mint a közlemény fogalmaz:

“egyelőre tesztjelleggel, kizárólag a balatoni előszezonban helyfoglalási kötelezettséggel közlekedő 18 járat – a Balaton InterCity-k és a Jégmadár expresszvonatok – esetében vehető igénybe a továbbfejlesztett helyfoglalási rendszer.”

A tervek szerint azonban a vasúttársaság mindezt kiterjeszti idővel további vonalakra is. A használat kapcsán a következők derültek ki:

“A kocsiábrán kiválasztható ülőhelyfoglalási rendszer az ELVIRA internetes jegyváltási felületen (https://jegy.mav.hu/) érhető el a vásárlási folyamat részeként. A tesztelési fázisban elsőként a június 16-ig tartó előszezoni időszakban a Déli pályaudvar és Keszthely közötti Balaton InterCity-k, valamint a Szob és Fonyód között közlekedő Jégmadár expresszvonatokra érhető el. Az előbbi esetében egy prémium szakasszal is rendelkező IC+ kocsi és egy 78 ülőhelyes 2. osztályú kocsi, míg a Jégmadár expressz esetében –a csomaggal utazók kényelme érdekében – az emeletes KISS motorvonat egységenként 484 ülőhelye közül választhatnak szabadon az utasok a foglaltságtól függően.”

A fentiekből tehát azt kell kiemelni, hogy a telefonos applikáción ez a rendszer nem érhető el, azonban használhatjuk böngészőből telefonról is, és ekkor “telefonbarát” nézetre vált át a helyfoglaló ábra is. A másik, hogy a szabad helyfoglalás csak bizonyos foglaltságig működik majd – mint a MÁV írja: “a kocsi magas telítettségi szintje fölött a vasúttársaság nem engedélyezi a kocsiábrán történő választást, mivel így biztosítható, hogy minél többen tudjanak az adott vonattal elutazni.” További kötöttség, hogy “nem foglalhatók le a lehajtható ülések, kerekes székes hely (azt helytulajdonság alapján foglalhatják a kerekesszékes utasok, illetve kísérőjük), vagy a kerékpárok számára a kampó nem választható, csak a hozzá tartozó, közelben lévő ülőhely.”

Ezeknél is izgalmasabb kérdés, hogy mi történik akkor, ha nemes egyszerűséggel nem létezik az a kocsi, amely üléseit lefoglaltuk. A MÁV elég optimista ez ügyben:

“Ha műszaki hiba miatt nem közlekedik az a kocsi, amibe az utas helyet foglalt, akkor előfordul, hogy másik típusú kocsival vagy akár pótlás nélkül közlekedik a vonat. Ilyenkor a helyfoglalás módjától függetlenül a korábban lefoglalt helyeket a rendszer átteszi a pótlásra kijelölt kocsiba. Amennyiben az eredetileg foglalt helyszám nem található a vonatban, az utasok elhelyezéshez a jegyvizsgáló nyújt majd segítséget.”

Személyes és alig egy hónapos tapasztalatunk alapján a régi rendszerben mindez úgy működött eddig a gyakorlatban, hogy ha nincs kocsi és ülés, akkor sajnos jegyvizsgáló sincs valamiért – így vagy sikerül helyet szereznünk vagy pedig nem, és akkor utazhatunk az előtérben. Igaz, a MÁV ilyenkor a foglalás árát visszatéríti.

(Kép: wikimedia.commons/Gabesz183, CC BY-SA 4.0)


Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Alakváltó repülőket tesz lehetővé ez az ultraerős, de nagyon rugalmas anyag
Az új anyaggal olyan repülőket lehetne gyártani, amelyek szárnya mindig képes az aerodinamikai szempontból legelőnyösebb formát felvenni.
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Vadul pusztítják az oroszok az amerikai tankokat – ezért Teslává kell őket alakítani
Az ukrajnai háború tűzében születik meg a jövő harckocsija – de milyen lesz? Ez derül ki a cikkünkből.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.