Keleti kényelem: végre normális ülőhelyfoglalási rendszert használhatunk a MÁV járataihoz

2023 / 06 / 01 / Felkai Ádám
Keleti kényelem: végre normális ülőhelyfoglalási rendszert használhatunk a MÁV járataihoz
Ugyan egyelőre csak a balatoni IC-ken és tesztjelleggel, de a digitalizáció azért érezhetően rárúgta az ajtót a MÁV-ra is.

Egészen olyan lesz a vasutazni Magyarországon, mint a moziban – ami alatt nem a robbanásokra kell gondolni, vagy az ülések között lezavart tűzharcokra, hanem a jegyvásárlás módjára, amit maga a MÁV hasonlít a közleményében ahhoz, amikor az ember moziban vagy színházban az online jegyvásárláskor lefoglalja magának a számára szimpatikus ülőhelyet. Mindezzel régi adósságot törleszt a MÁV, mivel eddig – ahogy a közlemény fogalmaz – az utas a jegyvásárlás során a rendszerre “bízta” magát automatikus helyválasztással. Igaz, hogy bizonyos helytulajdonságok alapján eddig is lehetett ülést “választani” vagy legalábbis megadni a preferenciáinkat: kérhettünk ülést “ablak vagy asztal mellé, fülkés vagy termes kocsiba, esetleg csendes vagy családi fülkébe, illetve kerekes széknek kijelölt helyre”.

Az új rendszerben sematikus ábrákon választhatjuk azonban ki a számunkra szimpatikus ülést, ám – mint a közlemény fogalmaz:

“egyelőre tesztjelleggel, kizárólag a balatoni előszezonban helyfoglalási kötelezettséggel közlekedő 18 járat – a Balaton InterCity-k és a Jégmadár expresszvonatok – esetében vehető igénybe a továbbfejlesztett helyfoglalási rendszer.”

A tervek szerint azonban a vasúttársaság mindezt kiterjeszti idővel további vonalakra is. A használat kapcsán a következők derültek ki:

“A kocsiábrán kiválasztható ülőhelyfoglalási rendszer az ELVIRA internetes jegyváltási felületen (https://jegy.mav.hu/) érhető el a vásárlási folyamat részeként. A tesztelési fázisban elsőként a június 16-ig tartó előszezoni időszakban a Déli pályaudvar és Keszthely közötti Balaton InterCity-k, valamint a Szob és Fonyód között közlekedő Jégmadár expresszvonatokra érhető el. Az előbbi esetében egy prémium szakasszal is rendelkező IC+ kocsi és egy 78 ülőhelyes 2. osztályú kocsi, míg a Jégmadár expressz esetében –a csomaggal utazók kényelme érdekében – az emeletes KISS motorvonat egységenként 484 ülőhelye közül választhatnak szabadon az utasok a foglaltságtól függően.”

A fentiekből tehát azt kell kiemelni, hogy a telefonos applikáción ez a rendszer nem érhető el, azonban használhatjuk böngészőből telefonról is, és ekkor “telefonbarát” nézetre vált át a helyfoglaló ábra is. A másik, hogy a szabad helyfoglalás csak bizonyos foglaltságig működik majd – mint a MÁV írja: “a kocsi magas telítettségi szintje fölött a vasúttársaság nem engedélyezi a kocsiábrán történő választást, mivel így biztosítható, hogy minél többen tudjanak az adott vonattal elutazni.” További kötöttség, hogy “nem foglalhatók le a lehajtható ülések, kerekes székes hely (azt helytulajdonság alapján foglalhatják a kerekesszékes utasok, illetve kísérőjük), vagy a kerékpárok számára a kampó nem választható, csak a hozzá tartozó, közelben lévő ülőhely.”

Ezeknél is izgalmasabb kérdés, hogy mi történik akkor, ha nemes egyszerűséggel nem létezik az a kocsi, amely üléseit lefoglaltuk. A MÁV elég optimista ez ügyben:

“Ha műszaki hiba miatt nem közlekedik az a kocsi, amibe az utas helyet foglalt, akkor előfordul, hogy másik típusú kocsival vagy akár pótlás nélkül közlekedik a vonat. Ilyenkor a helyfoglalás módjától függetlenül a korábban lefoglalt helyeket a rendszer átteszi a pótlásra kijelölt kocsiba. Amennyiben az eredetileg foglalt helyszám nem található a vonatban, az utasok elhelyezéshez a jegyvizsgáló nyújt majd segítséget.”

Személyes és alig egy hónapos tapasztalatunk alapján a régi rendszerben mindez úgy működött eddig a gyakorlatban, hogy ha nincs kocsi és ülés, akkor sajnos jegyvizsgáló sincs valamiért – így vagy sikerül helyet szereznünk vagy pedig nem, és akkor utazhatunk az előtérben. Igaz, a MÁV ilyenkor a foglalás árát visszatéríti.

(Kép: wikimedia.commons/Gabesz183, CC BY-SA 4.0)


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.