A BMW Csoport idén májusban mutatta be hidrogénalapú mobilitással kapcsolatos stratégiai elképzeléseit. Mint minden autógyártó, amely foglalkozik a témával, a BMW is úgy látja, hogy a nagy helyigényű de kis tömegű, gyorsan újratölthető gáztartályokkal felszerelt, az azokban szállított hidrogént a levegő oxigénjével reagáltató, elektromos áramot előállító üzemanyagcellával működő modern hidrogénalapú technológia a nagy méretű, hosszú utakra tervezett autók számára lenne jobb műszaki megoldás az óriási, nehéz, drága akkumulátorral felszerelt klasszikus villanyautós technikával szemben.
Nem csoda tehát, hogy az első nagyobb sorozatban készülő hidrogénüzemű BMW egy testes SUV, az X5 átalakításával készült el. Az autóban egy 125 kW (170 lóerő) teljesítményű üzemanyagcella szolgáltatja az energiát, mint primer erőforrás. Mint minden hidrogénautóban, ebben a BMW-ben is van egy köztes energiatároló, egy lítium-akkumulátor, amely egyrészt kiegyenlíti, kisimítja a teljesítményleadást a kerekek felé, másrészt guruláskor, lassításkor felveszi a villanymotor-generátor által visszatöltött energiát, harmadrészt pedig a korábban eltárolt energiát is bevetve megnöveli a hajtómotorra adott teljesítményt. Így az iX5 Hydrogen kerekekre jutó teljesítménye már 275 kW (374 lóerő).
A 700 bar nyomáson tárolt hidrogént két darab szénszálerősítéses műanyagtartályban viszi magával az autó. Az üzemanyagtöltet maximális tömege 6 kilogramm, ami becslésünk szerint 450-500 kilométeres hatótávolságra lehet elegendő az X5 mérete, tömege mellett. Az újratöltés 3-4 percet vesz igénybe, így a mindennemű károsanyag-kibocsátástól mentes iX5 Hydrogen gyakorlatilag ugyanolyan könnyedén újratankolható, mint egy belsőgésű motoros változat. Már persze ha van a közelben hidrogénkút. Németországban ez egyre kevésbé probléma: jelenleg 92 nyilvános H2-töltőállomás üzemel az országban.
A különleges X5-öst külsejében néhány 3D-nyomtatott, az i-modellek élénkékjére festett dizájnelem, 22 collos, aerodinamikusra tervezett felnigarnitúra különbözteti meg a benzines, dízel vagy hibrid modellváltozatoktól. Különlegesek az autó gumiabroncsai is: a Pirelli FSC-minősített nyersanyagokból készült bio-gumijain fut a kocsi.
A BMW iX5 Hydrogen a maga fizikai valójában szeptember elején, a Münchenben megrendezendő IAA autókiállításon mutatkozik be a közönségnek. A gyártó 2022-ben egy kisebb tesztflotta legyártását tervezi - hogy "civilként" is meg lehet-e venni majd a kocsit, még a jövő titka.