Kész a BMW hidrogénautója
2021 / 08 / 17 / Rácz Tamás
Kész a BMW hidrogénautója
A BMW már 1979-ben készített hidrogénnel hajtott autót és utána is volt sok prototípusuk, de az iX5 Hydrogen lesz az első nagyobb szériában készülő modell.

A BMW Csoport idén májusban mutatta be hidrogénalapú mobilitással kapcsolatos stratégiai elképzeléseit. Mint minden autógyártó, amely foglalkozik a témával, a BMW is úgy látja, hogy a nagy helyigényű de kis tömegű, gyorsan újratölthető gáztartályokkal felszerelt, az azokban szállított hidrogént a levegő oxigénjével reagáltató, elektromos áramot előállító üzemanyagcellával működő modern hidrogénalapú technológia a nagy méretű, hosszú utakra tervezett autók számára lenne jobb műszaki megoldás az óriási, nehéz, drága akkumulátorral felszerelt klasszikus villanyautós technikával szemben.

Nem csoda tehát, hogy az első nagyobb sorozatban készülő hidrogénüzemű BMW egy testes SUV, az X5 átalakításával készült el. Az autóban egy 125 kW (170 lóerő) teljesítményű üzemanyagcella szolgáltatja az energiát, mint primer erőforrás. Mint minden hidrogénautóban, ebben a BMW-ben is van egy köztes energiatároló, egy lítium-akkumulátor, amely egyrészt kiegyenlíti, kisimítja a teljesítményleadást a kerekek felé, másrészt guruláskor, lassításkor felveszi a villanymotor-generátor által visszatöltött energiát, harmadrészt pedig a korábban eltárolt energiát is bevetve megnöveli a hajtómotorra adott teljesítményt. Így az iX5 Hydrogen kerekekre jutó teljesítménye már 275 kW (374 lóerő).

A 700 bar nyomáson tárolt hidrogént két darab szénszálerősítéses műanyagtartályban viszi magával az autó. Az üzemanyagtöltet maximális tömege 6 kilogramm, ami becslésünk szerint 450-500 kilométeres hatótávolságra lehet elegendő az X5 mérete, tömege mellett. Az újratöltés 3-4 percet vesz igénybe, így a mindennemű károsanyag-kibocsátástól mentes iX5 Hydrogen gyakorlatilag ugyanolyan könnyedén újratankolható, mint egy belsőgésű motoros változat. Már persze ha van a közelben hidrogénkút. Németországban ez egyre kevésbé probléma: jelenleg 92 nyilvános H2-töltőállomás üzemel az országban.

A különleges X5-öst külsejében néhány 3D-nyomtatott, az i-modellek élénkékjére festett dizájnelem, 22 collos, aerodinamikusra tervezett felnigarnitúra különbözteti meg a benzines, dízel vagy hibrid modellváltozatoktól. Különlegesek az autó gumiabroncsai is: a Pirelli FSC-minősített nyersanyagokból készült bio-gumijain fut a kocsi.


A hidrogénhajtású BMW töltőnyílása

A BMW iX5 Hydrogen a maga fizikai valójában szeptember elején, a Münchenben megrendezendő IAA autókiállításon mutatkozik be a közönségnek. A gyártó 2022-ben egy kisebb tesztflotta legyártását tervezi - hogy "civilként" is meg lehet-e venni majd a kocsit, még a jövő titka.

További cikkek a témában a Rakétán:

Készül a hidrogénhajtású Land Rover Defender A Defender nagy, nehéz autó, rossz aerodinamikával. Az ilyen járművekhez sokkal jobban passzol a könnyű de helyigényes hidrogénes technika, mint egy böhöm nagy akkumulátor.

A Volkswagen Csoport vezérigazgatója szerint a hidrogénautózás hülyeség Herbert Diess egy újságcikket ajánlva kijelentette a Twitteren: a hidrogénalapú autózás nem megoldás a klímaváltozásra, az akkumulátoros elektromos autó az igazi.

Hidrogénautózás: van ennek értelme? Még épp csak elkezdtük elfogadni az akkumulátoros elektromos autók létezését, de már ott tornyosul a következő reformhullám mögöttük: a hidrogén-alapú mobilitás.


Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.