Az arizonai hatóságok ugyanis a héten gondatlanságból elkövetett emberölés miatt vádat emeltek annak az Uber robotautónak a sofőrje ellen, amely két évvel ezelőtt halálra gázolt egy gyalogost. Amint arról korábban írtunk, 2018. március 18-án, este 10 körül a 49 éves Elaine Herzberg éppen a biciklijét tolta át egy kivilágítatlan úton az arizonai Tempében, amikor az Uber önvezető technológiával felszerelt Volvo XC90-es SUV-ja elgázolta. Noha a nő szabálytalanul közlekedett, az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) hosszantartó vizsgálata megállapította, hogy a baleset nem emiatt következett be.
A novemberi jelentés szerint a baleset elkerülhető lett volna, ha a robotautó sofőrje, a 46 éves Rafaela Vasquez jobban figyel az útra. A sofőr kifejezetten azért ült a Volvóban, hogy vészhelyzet esetén közbe tudjon lépni, ám amint azt a vizsgálat feltárta, a nő ehelyett a telefonját nézte, ami hozzájárult a baleset bekövetkezéséhez.
A sofőrt emiatt a megyei ügyészség kedden vád alá helyezte, és amennyiben bűnösnek találják, négytől nyolc évig tartó szabadságvesztéssel sújthatják gondatlanságból elkövetett emberölés miatt.
Bár az NTSB azt is megállapította, hogy a balesetben az Ubert is felelősség terheli, úgy tűnik, az utazásmegosztó szolgáltatást nyújtó cég az alkalmazottjával ellentétben megússza felelősségre vonás nélkül. A jelentés szerint az Uber számos mulasztást követett el, ami hozzájárult a tragédia bekövetkezéséhez, többek között nem rendelkeztek biztonsági tervvel, dedikált biztonsági stábbal és működési szabályzattal, de a nyomozás során az is kiderült, hogy az autó szoftvere nem is volt képes felismerni azokat a gyalogosokat, akik nem a járdán vagy a zebrán közlekedtek. 2019 márciusában, vagyis még az NTSB vizsgálatának lezárása előtt azonban
a területileg illetékes ügyészi hivatal megállapította, hogy az Ubernek nincs büntetőjogi felelőssége az ügyben.
Az Uber a baleset után kilenc hónapra teljesen felfüggesztette az önvezető autók tesztelését, később pedig szigorúan két sofőrrel kezdték újra a közúti teszteket, akik legfeljebb négy órát dolgozhatnak egyhuzamban.
Ez persze nem jelenti azt, hogy amikor az önvezető autók már a mindennapi közlekedés eszközei lesznek, akkor is az utasokat fogja terhelni a felelősség a balesetek miatt. Az is lehetséges, hogy a jövő robotautóiban kormány és kezelőfelület sem lesz, így az utasok fizikailag nem is lesznek képesek beleszólni, hogy mit csinál az autó. Ez viszont még a jövő zenéje, és nagyon úgy tűnik, hogy a vélhetőleg még hosszú évekig tartó tesztidőszakban a Waymo, az Uber, a Yandex és az összes többi, önvezető technológia fejlesztésével foglalkozó cég sofőrjei nagyon is felelősek lehetnek a balesetekért, függetlenül attól, hogy az autó önvezető módban közlekedik-e.
Jó kérdés, hogy mi történik akkor, ha Vasquezt az esküdtszék felmenti a vádak alól. A nő a vádirat kihirdetése után ártatlannak vallotta magát a bíróságon, az Associated Press szerint pedig a tárgyalás jövő februárban kezdődik.
(Futurism, Fotó: Uber)