Kiderült, hogy ki a felelős, ha az önvezető autó halálra gázol valakit

2020 / 09 / 20 / Bobák Áron
Kiderült, hogy ki a felelős, ha az önvezető autó halálra gázol valakit
Az önvezető autók kapcsán régóta komoly viták tárgyát képezi, hogy ki lesz érte a felelős, ha a jármű elüt valakit. Az autó tulajdonosa? A gyártó? A mesterséges intelligencia programozásáért felelős szakember? Most - ha csak ideiglenesen is - választ kaptunk erre a kérdésre.

Az arizonai hatóságok ugyanis a héten gondatlanságból elkövetett emberölés miatt vádat emeltek annak az Uber robotautónak a sofőrje ellen, amely két évvel ezelőtt halálra gázolt egy gyalogost. Amint arról korábban írtunk, 2018. március 18-án, este 10 körül a 49 éves Elaine Herzberg éppen a biciklijét tolta át egy kivilágítatlan úton az arizonai Tempében, amikor az Uber önvezető technológiával felszerelt Volvo XC90-es SUV-ja elgázolta. Noha a nő szabálytalanul közlekedett, az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság (NTSB) hosszantartó vizsgálata megállapította, hogy a baleset nem emiatt következett be.

A novemberi jelentés szerint a baleset elkerülhető lett volna, ha a robotautó sofőrje, a 46 éves Rafaela Vasquez jobban figyel az útra. A sofőr kifejezetten azért ült a Volvóban, hogy vészhelyzet esetén közbe tudjon lépni, ám amint azt a vizsgálat feltárta, a nő ehelyett a telefonját nézte, ami hozzájárult a baleset bekövetkezéséhez.

A sofőrt emiatt a megyei ügyészség kedden vád alá helyezte, és amennyiben bűnösnek találják, négytől nyolc évig tartó szabadságvesztéssel sújthatják gondatlanságból elkövetett emberölés miatt.

Az Uber megússza

Bár az NTSB azt is megállapította, hogy a balesetben az Ubert is felelősség terheli, úgy tűnik, az utazásmegosztó szolgáltatást nyújtó cég az alkalmazottjával ellentétben megússza felelősségre vonás nélkül. A jelentés szerint az Uber számos mulasztást követett el, ami hozzájárult a tragédia bekövetkezéséhez, többek között nem rendelkeztek biztonsági tervvel, dedikált biztonsági stábbal és működési szabályzattal, de a nyomozás során az is kiderült, hogy az autó szoftvere nem is volt képes felismerni azokat a gyalogosokat, akik nem a járdán vagy a zebrán közlekedtek. 2019 márciusában, vagyis még az NTSB vizsgálatának lezárása előtt azonban

a területileg illetékes ügyészi hivatal megállapította, hogy az Ubernek nincs büntetőjogi felelőssége az ügyben.

Az Uber a baleset után kilenc hónapra teljesen felfüggesztette az önvezető autók tesztelését, később pedig szigorúan két sofőrrel kezdték újra a közúti teszteket, akik legfeljebb négy órát dolgozhatnak egyhuzamban.

Aggódhatnak a tesztautók sofőrjei?

Ez persze nem jelenti azt, hogy amikor az önvezető autók már a mindennapi közlekedés eszközei lesznek, akkor is az utasokat fogja terhelni a felelősség a balesetek miatt. Az is lehetséges, hogy a jövő robotautóiban kormány és kezelőfelület sem lesz, így az utasok fizikailag nem is lesznek képesek beleszólni, hogy mit csinál az autó. Ez viszont még a jövő zenéje, és nagyon úgy tűnik, hogy a vélhetőleg még hosszú évekig tartó tesztidőszakban a Waymo, az Uber, a Yandex és az összes többi, önvezető technológia fejlesztésével foglalkozó cég sofőrjei nagyon is felelősek lehetnek a balesetekért, függetlenül attól, hogy az autó önvezető módban közlekedik-e.

Jó kérdés, hogy mi történik akkor, ha Vasquezt az esküdtszék felmenti a vádak alól. A nő a vádirat kihirdetése után ártatlannak vallotta magát a bíróságon, az Associated Press szerint pedig a tárgyalás jövő februárban kezdődik.

(Futurism, Fotó: Uber)


Az önvezető technológia nagy áttörését nem az önvezető taxik hozzák el
Az önvezető technológia nagy áttörését nem az önvezető taxik hozzák el
Az önvezető technológia egyik jelentős szerepkörét a szállítmányozás jelentheti, az önvezető kamionok ugyanis sok problémára nyújthatnak valódi megoldást. Az autonóm módon közlekedő járművek azonban nem csak az autópályákon, hanem zsúfolt városi környezetben is megjelennek többek között az önvezető taxiknak köszönhetően. Hogyan reagálnak majd az emberek az önvezető járművek jelenlétére az utakon, milyen a társadalmi megítélése ennek a speciális technológiának? Dr. Prónay Szabolcs egyetemi docens és Halmos Gyula, a Bosch csoport mérnöke podcastban beszélt a technológiával kapcsolatos kérdésekről.
Félkerekű, önegyensúlyozó vonatok és autók – a giroszkópos járművek őrült története: 1. rész
Félkerekű, önegyensúlyozó vonatok és autók – a giroszkópos járművek őrült története: 1. rész
Azt hihetnénk, hogy az önegyensúlyozó járművek olyan technológia, amelytől még távol vagyunk. Pedig ilyen járműveket már a huszadik század elején is fejlesztettek méghozzá sikerrel – akár olyan hatalmas tömegű eszközöket is “félkerékre” pakoltak, mint a vonat. Ám ha így tombolt a giroszkóp-őrület, hova tűntek ezek a járművek?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.