Mialatt az alapítvány munkatársai megkezdték a hajó feltárást és konzerválását, felkeresték a szintén ausztrál, 3D szkennereket fejlesztő Artec 3D-t, hogy digitalizálják a felszínre kerülő maradványokat. Ezeket egyúttal ki is nyomtatják, hogy összeszerelhessék a hajó pontos mását. Mindez persze az eredeti járművel is megtörténik majd, ám ennek előkészületei még várhatóan két-három évet felölelnek.
A Silentworld Alapítvány szerint kevésbé kockázatos a roncs maradványaira nézve, ha darabról darabra hozzák felszínre, egyenként rögzítik az adatokat, majd az egyes részeket szakszerűen becsomagolják, illetve hűtőtartályokba helyezik. A hajóról egyelőre nem áll rendelkezésre túl sok információ, a szakemberek azt gyanítják, hogy elhelyezkedése alapján utolsó szolgálatát követően partra vontathatták. Valószínűleg ennek köszönhető, hogy viszonylag jó állapotban fennmaradt.
A szkennelés az Artec 3D saját termékeivel történik majd, melyekkel elkészíthetik az eredeti hajó háromdimenziós digitális modelljét. A cég nyilvánosságra hozta, hogy a munkálatokhoz a legjobb teljesítményű, Artec Eva 3D szkennert vetik be, ami elmondásuk alapján egy ultrakönnyű, vezeték nélküli eszköz, amellyel tűpontos, még a textúrát is hűen visszaadó fotók készíthetők. Korábban írtunk arról, hogy kinyomtatják a Cincinnati Music Hall homokkő oromzatát, melynek kivitelezése szintén az Artec nevéhez köthető. (Ez a hajóroncs pedig már a negyedik darab, amelyet a Silentworld Alapítvány jóvoltából feltártak, és beszkenneltek.)
A munkálatok irányítását egy elismert belga szaktekintély, Thomas Van Damme végzi, aki szerint az Artec Eva segítségével a korábbi kétdimenziós rajzok vagy 3D vázlatok helyett geometriailag és színeiben is precíz térbeli rekonstrukciók alkothatók. Hozzátette: a végeredmény ezáltal
ugyanolyan lesz, mintha azzal a fűrésszel dolgoztak volna, amivel annak idején a hajót készítették.
Érdekesség, hogy a cég összesen mintegy háromszáz darab digitális rögzítését vállalta el, amit a lehető leggyorsabban végre kell hajtaniuk, mielőtt még a csomagolásból kibontott elemek romlásnak induljanak. Az adatokat aztán feltöltik egy modellezőszoftverbe, ahonnan minden egyes elem kétdimenziós rajzát lekonvertálják alig egyetlen hónap leforgása alatt. Ez azért nagy szó, mert pár évvel ezelőtt egy hasonló munka évekig tartott. Az igazi kihívást alighanem mégis a 3D nyomtatással készülő kicsinyített, méretarányos darabok jelentik majd a szakembereknek, amit egyfajta főpróbaként is felfoghatnak, mielőtt az eredeti elemekkel dolgoznának.
(Fotó: 3D Printing Industry, 3D Print)