Látványos drónvideó a kitörő Izlandi Fagradalsfjall vulkánról

2021 / 03 / 27 / Justin Viktor
Látványos drónvideó a kitörő Izlandi Fagradalsfjall vulkánról
Talán keveset gondolunk rá, de egykor Magyarország területén is működtek vulkánok, mi több szunnyadó vulkánunk a Badacsony, és potenciális vulkanikus területünk a Móri-árok és az Alföld, mivel ezeken a helyeken igen vékony a földkéreg. Európában manapság viszonylag ritkán törnek ki vulkánok, így mindig eseményszámba megy egy-egy ilyen alkalom.

Kitörésturisták

A Fagradalsfjall 19-én pénteken este tört ki Izlandon, Reykjavík mellett. A Reykjanes-félszigeti vulkán  környékét lezárták, de szombaton már olyan hatalmas tömegben érkeztek a kitörésturisták, hogy végül átengedték őket megcsodálni a természet erejét.

Aki korán ébredt, az járt jól, mert hétfőre már újra le kellett zárni a környéket a vulkánból felszabaduló tetemes mennyiségű mérgező gáz miatt. A kitörés maga nem számít túl nagynak, keddig mindössze 300 ezer köbméter láva került felszínre. A vulkán köri eseményeket élőben is követhetjük az alábbi élő Youtube csatornán keresztül.

A vulkán kitörését több ezer földrengés előzte meg. A Fagradalsfjall hegyén több mint 800 év óta ez az első ilyen jellegű kitörés. "Abszolút lélegzetelállító" - mondta Ulvar Kari Johannsson, egy 21 éves mérnök az AFP hírügynökségnek.

"Nagyon rossz illata van. Számomra a narancsos színe volt a meglepő, sokkal, de sokkal mélyebb, mint amire számítani lehetett" - tette hozzá. A vulkánhoz siető tudósokat is magával ragadhatta a pillanat, hiszen odaérkezve az első dolguk az volt, hogy kolbászt sütöttek a láva felett, miközben a kitörést tanulmányozták.

A kitörésről Bjorn Steinbekk tett közzé rendkívül látványos videókat, melyeket gyorsan meg is osztunk veletek.

Bjorn saját bevallása szerint "csak egy fickó egy drónnal", aki azt is a videója alá írta: "Azt gondoltam, hogy sosem látom többé a drónomat, de kihagyhatatlanul izgalmas látvány volt, nem tudtam ellenállni!"

Az esemény olyan népszerű az izlandiak között, hogy az egyik legnagyobb hírességük, Björk is posztolt róla egy szelfit:

"Igen!! Kitörés!! Mi Izlandon nagyon izgatottak vagyunk!!! Még mindig van bennünk tűz!!! Megkönnyebbülés érezni, ahogy a természet kifejezi önmagát!!! Élvezzétek, forróság, Björk. P.s.: Ez a fotó ott készült, ahol a kitörés történt... ahol a Black Laket forgattuk .... 30 percre a házamtól..."

- írta az Instagramján. Az énekesnő arra utalt, hogy nem először járt a helyszínen, hiszen 2015-ös „Black Lake” című dalához is itt forgattak videóklipet.

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

Björk (@bjork) által megosztott bejegyzés

(Forrás: BBC Kép: MTI)

Amelyik vulkán már suttog, előbb-utóbb üvölteni is fog. A gépi tanulás beszédfelismeréssel segíthet Bármilyen furán is hangzik, de az emberi beszédnek és a szeizmikus jeleknek közös tulajdonságaik is  vannak, így akár a beszédfelismerési technikákat is lehetséges alkalmazni a vulkánok viselkedésének előrejelzésére, és a kitörések megjóslására.

A legöregebb vulkanikus kőzet a Földön idősebb, mint a bolygónk A Földön felfedezett legrégebbi kikristályosodott lávát a Szahara sivatagában találták meg kevesebb mint egy éve. Különös módon, sok millió évvel régebben keletkezett, mint maga a bolygó, melyen felfedezték.

Így festene egy fém-vulkán Az Észak-Karolinai Állami Egyetem tudósai a hagyományos kő vulkán vizsgálata helyett létrehoztak egy fémből készült vulkánt, melynek belsejéből is fém tör fel, hogy kísérletileg szimulálják működését.