A hazai nagy autógyárakat szinte bárki fel tudja sorolni, telephellyel együtt. Arról viszont nagyon kevesen tudnak, hogy Szolnok mellett, Tószegen működik egy hatalmas kerékpár-összeszerelő üzem, ahonnan tucatnyi világmárka neve alatt évente százezres nagyságrendben ömlenek ki a biciklik és az E-bike-ok. Batavus, Sparta, Koga, Ghost, Haibike, Winora, Sinus, Raleigh, Diamondback: ez csak néhány az itt (is) gyártott márkák közül.
A holland Accell kerékpárgyártó magyar leányvállalata, a jelenleg 600 embernek munkát adó Accell-Hunland idén ünnepli tizedik születésnapját. A cégnél talán a tízéves jubileumnál is büszkébbek arra, hogy pár napja levehették a szerelőszalagról a hárommilliomodik biciklit. A gyártás kezdetekben klasszikus biciklikre szorítkozott, de az anyacég mára megváltoztatta gyártási stratégiáját és a magyar üzemben már szinte kizárólag elektromos rásegítéssel ellátott kerékpárokat, e-bike-okat készíttet.
A hárommillió kerékpárból 1.25 millió az elektromos, de ma már az évente legyártott több mint negyedmillió tószegi bringa 98,5%-a e-bike. Ez a mennyiség jórészt külföldre megy. A Magyarországon készülő elektromos kerékpárokat elsősorban Nyugat-Európa hatalmas piaca szívja fel: csak Németországban 1,2 millió e-bike fogyott el a tavalyi évben. Nálunk 3500.
Az árérzékeny hazai piacra alig pár száz kerül az Accell-Hunland termékeiből - és ezek a kerékpárok is elég messze vannak árban a magyar utcákon látható átlagos e-bike-októl. Hogy mást ne is mondjunk, a hárommilliomodik, jubileumi példányon 2.600.000 forintos árcédula fityeg.
A cég a jubileum alkalmából online sajtótájékoztatót rendezett, amin vendégként Révész Máriusz, a hazai kerékpározás ügyének kormánybiztosa is részt vett. A kormánybiztos ezen a fórumon is felhívta a figyelmet a hamarosan, november 23-án reggel 8-kor megnyíló pályázati lehetőségre, melynek keretében a hazai szabályozásnak megfelelő, legfeljebb 250 Watt teljesítményű, 25 km/h maximális sebességig segítő elektromos kerékpárok vásárlásához lehet műszaki konstrukciótól függően 90 ezer (pedálszenzoros) vagy 150 ezer (nyomatékszenzoros) forintos támogatást igényelni.
Kihasználtuk a sajtótájékoztató adta lehetőséget arra, hogy rákérdezzünk a legnagyobb bizonytalanságra az elektromos rásegítésű kerékpárok hazai szabályozásával kapcsolatban: mi a helyzet a 250 Wattnál erősebb e-bike-okkal? Az EU-ban több ország is definiált ugyanis már egy új kategóriát, a 45 km/h végsebességű "speed-pedelec"-eket, külön szabályokkal.
A kormánybiztos szerint a magyar kormány nem szándékozik változtatni a hazai szabályozáson; ami 250W-nál erősebb, 25 km/h-nál gyorsabb, az már nem a kerékpár kategóriája, hanem segédmotorkerékpár vagy motorkerékpár. Révész Máriusz azt is elmondta, hogy sokaknak még ez a jelenlegi pedelec-kategória is sok. Európai tapasztalatok szerint ahol megnőtt az E-bike-ok száma, jellemzően nőtt a kerékpárosbalesetek száma is, mert sok biciklis számára még a 25 km/h is meghaladta azt a tempót, amihez addig hozzászokott...
(Nyitókép: Révész Máriusz biciklizésügyi kormánybiztos, Vass Attila, az Accell-Hunland ügyvezetője és valószínűleg Jeroen J. Both, az Accell ellátási igazgatója, de ebben a maszk miatt nem vagyunk egészen biztosak.)