Lengyelországban hagyományos síneken közlekedhetnek a maglev vonatok

2023 / 09 / 11 / Bobák Zsófia
Lengyelországban hagyományos síneken közlekedhetnek a maglev vonatok
Egy lengyel cég tesztelte, hogy a mágneses levitációval működő vonatok hagyományos pályán is tudnak-e közlekedni, persze az ehhez szükséges berendezések integrálása után.

A Nevomo cég célja, hogy azt az egyre növekvő időt, amit jelenleg a napi ingázással töltenek az emberek, jelentősen lecsökkentse, ennek érdekében pedig többféle vasúti fejlesztésen is dolgoznak: rövidebb távon a mágneses levitációval működő vonatokat, hosszabb távon hyperloopot terveznek létrehozni. Mindkét újítás a vonatokkal (vagy a hyperloop esetében vonathoz hasonló járművekkel) való közeledés gyorsítását szolgálja, hogy a városok közötti utazás ne órák, hanem inkább percek kérdése legyen csak.

A cég által fejlesztett MagRail technológia a nagysebességű maglev vonatoknál használt mágneses levitációra épül, ami lehetővé teszi, hogy a járművek kerekei a sínektől elemelkedve, súrlódás nélkül haladjanak, ezzel tehermentesítve a vonatot és növelve a sebességet. A Nevomo maglev vonatjai a hagyományos vasúti infrastruktúra felhasználásával is tudnak működni egy szeptember elején megtartott teszt demonstrációja szerint, amit a lengyelországi Nowa Sarzyna városánál található tesztpályán végeztek el. A próba alatt a 700 méteres út során a 2 tonnás, 6 méter hosszú tesztkocsi 11 másodperc alatt elérte a 100 kilométeres sebességet és 70 km/h-ás tempónál kezdett felemelkedni a sínekről.

Ahhoz, hogy a vonat maglev módjára tudjon üzemelni, az infrastruktúrát mágneses berendezésekkel és lineáris motorral integrálták, amivel a cég elmondása szerint bármelyik hagyományos sínpályát át lehet alakítani a magleveknek és egyúttal a tradicionális vonatoknak is helyet adó hálózattá. A MagRail megoldása nem csak a mágneses lebegtetéssel mutat újat, hanem a szerelvények felosztásában is, amelyek számát a forgalmi helyzetnek és az utasok igényeinek megfelelően tudják változtatni.

"A Nevomo technológiáját alkalmazva a vagonok önmagukban is tudnak haladni és haladás közben egyszerűen lehet szabályozni az egy szerelvényhez tartozó kocsik számát."

- írják a technológia bemutatásában.


A Nevomo tesztpályája Lengyelországban (Kép: Nevomo)

A MagRail működtetéséhez "nem szükséges egy teljesen új közlekedési infrastruktúrát építeni, elegendő a kiválasztott szekciók vagy akár teljes vasúthálózatok frissítése" a Nemovo szerint. A cég következő lépésként a pilot programok indítását tervezi, amelyek már a kereskedelmi használat előtt kövezik ki az utat, később pedig a hyperloop rendszert tervezik fejleszteni. A maglev módon működő jármű a tesztek alatt a rövid szakaszon még csak maximálisan 135 km/h-ás sebességgel haladt, de a cél az 550 km/h-ás sebesség elérése. A hyperloopok ennél is gyorsabban közlekednek majd, a 700 km/h-t meghaladó tempó a tervezett végsebesség.

(Fotó: Nevomo)


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.