A Nevomo cég célja, hogy azt az egyre növekvő időt, amit jelenleg a napi ingázással töltenek az emberek, jelentősen lecsökkentse, ennek érdekében pedig többféle vasúti fejlesztésen is dolgoznak: rövidebb távon a mágneses levitációval működő vonatokat, hosszabb távon hyperloopot terveznek létrehozni. Mindkét újítás a vonatokkal (vagy a hyperloop esetében vonathoz hasonló járművekkel) való közeledés gyorsítását szolgálja, hogy a városok közötti utazás ne órák, hanem inkább percek kérdése legyen csak.
A cég által fejlesztett MagRail technológia a nagysebességű maglev vonatoknál használt mágneses levitációra épül, ami lehetővé teszi, hogy a járművek kerekei a sínektől elemelkedve, súrlódás nélkül haladjanak, ezzel tehermentesítve a vonatot és növelve a sebességet. A Nevomo maglev vonatjai a hagyományos vasúti infrastruktúra felhasználásával is tudnak működni egy szeptember elején megtartott teszt demonstrációja szerint, amit a lengyelországi Nowa Sarzyna városánál található tesztpályán végeztek el. A próba alatt a 700 méteres út során a 2 tonnás, 6 méter hosszú tesztkocsi 11 másodperc alatt elérte a 100 kilométeres sebességet és 70 km/h-ás tempónál kezdett felemelkedni a sínekről.
Ahhoz, hogy a vonat maglev módjára tudjon üzemelni, az infrastruktúrát mágneses berendezésekkel és lineáris motorral integrálták, amivel a cég elmondása szerint bármelyik hagyományos sínpályát át lehet alakítani a magleveknek és egyúttal a tradicionális vonatoknak is helyet adó hálózattá. A MagRail megoldása nem csak a mágneses lebegtetéssel mutat újat, hanem a szerelvények felosztásában is, amelyek számát a forgalmi helyzetnek és az utasok igényeinek megfelelően tudják változtatni.
"A Nevomo technológiáját alkalmazva a vagonok önmagukban is tudnak haladni és haladás közben egyszerűen lehet szabályozni az egy szerelvényhez tartozó kocsik számát."
- írják a technológia bemutatásában.
A MagRail működtetéséhez "nem szükséges egy teljesen új közlekedési infrastruktúrát építeni, elegendő a kiválasztott szekciók vagy akár teljes vasúthálózatok frissítése" a Nemovo szerint. A cég következő lépésként a pilot programok indítását tervezi, amelyek már a kereskedelmi használat előtt kövezik ki az utat, később pedig a hyperloop rendszert tervezik fejleszteni. A maglev módon működő jármű a tesztek alatt a rövid szakaszon még csak maximálisan 135 km/h-ás sebességgel haladt, de a cél az 550 km/h-ás sebesség elérése. A hyperloopok ennél is gyorsabban közlekednek majd, a 700 km/h-t meghaladó tempó a tervezett végsebesség.
(Fotó: Nevomo)