A világ leggyorsabb vonata 600 km/h-s sebességgel fogja szállítani az utasokat

2021 / 08 / 31 / Bobák Áron
A világ leggyorsabb vonata 600 km/h-s sebességgel fogja szállítani az utasokat
A mágneses levitációval működő kínai szupervonat elméletben mindössze 3,5 óra alatt teszi majd meg a Peking és Sanghaj közötti távolságot.

A kínai CRRC vasúti járműgyártó július végén mutatta be annak a szupervonatnak a végleges változatát, ami a tervek szerint minden eddiginél gyorsabb távolsági közlekedést tesz majd lehetővé az ország nagyvárosai között. Az elektromágneses lebegtetéssel működő vonat nem érintkezik közvetlenül a sínnel, a súrlódás jelentős csökkentésével pedig a gyártó szerint a sebessége akár a 600 km/h-t is elérheti. Liang Csia-ning, a CRRC főmérnöke szerint a vonatnak a hatalmas sebesség mellett további előnye, hogy rendkívül halk, valamint a karbantartása is kevesebb munkát igényel, mint más nagy sebességű vonatok esetében. A vonat akár tíz kocsival is tud közlekedni, amelyekben egyenként száz utas fér el.

Ahogy arról a vonat prototípusának 2019-es bemutatása alkalmával már beszámoltunk, az új típusú vonattal a Peking és Sanghaj közötti 1300 kilométeres út elméletben három és fél órára rövidül, összehasonlításképpen repülővel ugyanezt a távolságot négy és fél óra alatt lehet megtenni. És hogy miért csak elméletben? Ahogy arra a CNN rámutat, az országban jelenleg csak egy olyan szakasz van, ahol a maglev-vonatok utasokat szállítanak, a sanghaji Pudong Nemzetközi Repülőteret a belvárossal összekötő 30 kilométeres szakaszon a vonatok már ma is jócskán 400 km/h-s tempó felett közlekednek. A lap ugyanakkor azt is hozzáteszi, hogy Kínában több helyen is folyamatban van már a maglev-vonalak kiépítése, így hamarosan többek között Sanghajt és Hancsout valamint Csengtut és Csungkinget is ilyen vonal fogja majd összekötni.

A Wikipedia szerint a jelenlegi hivatalos sebességrekordot a vonatok között a francia TGV tartja, ami 2007-ben 574,8 km/h-ig gyorsult egy 140 kilométeres szakaszon. Ez nem kis teljesítmény, hiszen a francia szupervonat a kínaival ellentétben hagyományos vasúti síneken közlekedik, igaz, az átlagos sebessége ennél jóval alacsonyabb, mindössze 320 km/h. A jelenlegi legnagyobb sebességet, amit vonattal elértek, a japán Sinkaszen-expressz egyik fejlesztés alatt álló járműve, az L0 tartja, ami 2015-ben 603 km/h-ig gyorsult, ám a szintén maglev-techológiával működő vonat végleges változata ennél valamivel lassabb lesz, és nagyjából 500 km/h-val fog közlekedni.

(Designboom, Fotó: Barcroft Media/Getty Images, Zhang Jingang/VCG/Getty Images)

További cikkek a témában:

Túl van az első nyilvános tesztjén az új japán szupervonat prototípusa Az Alfa-X elméletben akár 400 km/h-s sebességre is képes.

Nagy lépést tett a megvalósulás felé az Elon Musk által megálmodott Hyperloop A Virgin Hyperloop emberekkel tesztelte a légritkított csőben közlekedő kabint, ami sokak szerint új forradalmat hozhat a közlekedésben.

Képzeljük el, hogy sugárhajtásúvá alakítjuk a régi szovjet metrót! A múlt század közepén először az amerikaiak kísérleteztek a sugárhajtású vonattal, amit aztán követett a szovjet válasz. Talán elfeledett technológiák ezek, de a vonatimádóknak egyfajta rozsdamarta, atomkorszakbeli Mennyország.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
“Elképzelhetetlen” veszélyben a kereskedelmi repülőjáratok az egyre hevesebb GPS-támadások miatt
“Elképzelhetetlen” veszélyben a kereskedelmi repülőjáratok az egyre hevesebb GPS-támadások miatt
A kereskedelmi járatok a Közel-Kelet felett “elképzelhetetlen” fenyegetéssel szembesülnek újabban: a GPS-rendszert ért, eddig példátlan “spoofing” támadások miatt szeptember óta több tucat esetben hibásodtak meg a navigációs rendszerek. A helyzetet rontja, hogy egyelőre nem lehet pontosan tudni, ki áll a támadások mögött, és ezek elhárítására sincs jelenleg ötlet.
Felezi a járatidőt Stockholmban az első elektromos szárnyashajó
A világ első elektromos utasszállító szárnyashajója túljutott Svédországban a tesztelési fázison, és most kerül gyártásba, jövőre pedig át is veszi a stockholmi tömegközlekedési hálózat. A Candela P-12 az egyik útvonalon az 55 perces járatidőt 25 percre csökkenti.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.