A vízhiányos területeken kiemelten fontos lenne többféle technológiai megoldást alkalmazni a folyadék előteremtéséhez, elvégre az ilyen területeken élőknek sokszor más alapvető infrastrukturális elemeket is nélkülözniük kell - mondja Alina LaPotin, az MIT kutatója. A szakértő és csapata kifejlesztett egy eszközt, ami egy erősen adszorbens, azaz vízelnyelő anyagot, zeolitot tartalmaz, éjjelenként pedig vízgőzt von ki a levegőből. Míg a rendszer nappal a Nap energiájának segítségével felszabadítja a vizet a zeolitból, hogy az folyékony formában hasznosítható legyen. LaPotin szerint a zeolit nagyon porózus és óriási belső felülete miatt a szinte teljesen száraz levegőből is megköti a vizet. A kísérletek során a csapat
húsz százalékos relatív páratartalom mellett is sikeresen kinyerte a vizet, ami megfeleltethető a sivatagi körülményeknek.
A már létező hasonló rendszereknek, például ködhálóknak általában minimum ötven százalékos relatív páratartalom kell hasonló működéshez. Azok ráadásul gyakran így is csupán korlátozottan alkalmazhatók, emellett rendkívül energiaigényesek, a vízhiányos régiókban azonban többnyire elég elektromos áram sem áll rendelkezésre. LaPotin és társai ezért olyan kompakt vízkinyerő készülék megalkotását tűzték ki célul, amelyek a világ szinten minden táján bevethetők, nincsenek az elektromos hálózatra utalva, és hordozhatók is.
Az új prototípus egy dobozra hasonlító készülék, amely akril, alumínium és réz keverékéből áll, súlya pedig jelenlegi formájában megközelítőleg hét kilogramm. A kísérleteknél ez a rendszer naponta 0,77 liter vizet nyert ki a levegőből egy négyzetméternyi napenergiát hasznosító panel segítségével. A kutatók most azon dolgoznak, hogy milyen még erősebb vízmegkötő képességű anyagokat alkalmazhatnának a készülék hatékonyságának javítása érdekében.
(Fotó: MIT)
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR