Tesztelték az M10, új generációs, metán-oxigén üzemanyagú rakétahajtóművet

2022 / 05 / 09 / Bobák Zsófia
Tesztelték az M10, új generációs, metán-oxigén üzemanyagú rakétahajtóművet
Környezetbarátabb módon működik a hajtómű, amivel a fejlesztés alatt álló, a műholdak pályára állításának módját megreformáló Vega E rakéták repülnek majd néhány éven belül.

Az Avio és az Európai Űrügynökség közös projektjének keretében építik a Vega rakétacsalád legújabb tagját, a Vega E-t, ami a korábbi verzióktól eltérő módon három fokozattal rendelkezik majd és egy új típusú hajtóműnek köszönhetően olcsóbban és környezetkímélőbb módon üzemel, mint elődei, a Vega C és a Vega. A Vega E M10 hajtóművének üzemanyaga metánból és folyékony oxigénből áll, aminek égése során szén-dioxid keletkezik ugyan, de így is kevesebb üvegházhatású gáz és károsanyag kibocsátásával jár, mint például a kerozinos üzemanyagok használata.

A rakéta első két fokozatát ugyanazok az egységek alkotják, mint amik a négy fokozatú Vega C-ét: az első fokozat a szintén az Avio és az ArianeGroup által fejlesztett P120C szilárd hajtóanyagú rakétahajtómű, a második pedig a Zefiro 40 hajtómű, aminek elnevezése (ZEro FIrst stage ROcket) eredetileg az első fokozatként való használatát jelezte volna, de később változtak a tervek, így a név mostmár inkább Zephüroszra, a görög mitológia szélistenére való utalásként maradt meg. Az utolsó fokozat, az M10 hajtómű integrálása teszi majd lehetővé a Vega E számára, hogy a feladatát, a műholdak pályára állítását minden eddiginél hatékonyabban végezze, mivel a hajtóművet több alkalommal lehet majd újraindítani és megállítani, ezzel jelentősen nő a rakéta manőverezőképessége. Az M10, az Avio leírása szerint Európa első kriogenikus folyékony oxigén-metán (LOX/LCH4 ) rakétahajtóműve és első tesztjére május 5-én került sor a cég SPTF (Space Propulsion Test Facility) központjában. Az M10-zel felszerelt Vega E rakétát a tervek szerint 2026-ban állítják szolgálatba.

A metánt, mint rakétaüzemanyagot, nem csak az Európai Űrügynökség alkalmazná a jövőben, többek között a SpaceX is erre az alapanyagra építi a Raptor hajtóművek működését, amelyek egyszer majd a Marsra vihetik az első legénységet. A metán a távoli bolygóra induló küldetések esetében azért is jelenthet hasznos megoldást, mert, ahogy az a Kalifornia Egyetem kutatóinak vizsgálataiból is kiderült, a Marson található anyagokból egy cinkre alapozott új módszerrel elméletileg egyszerűen (legalábbis a korábban felvetett módszereknél egyszerűbben) lehet metán alapú üzemanyagot előállítani.

(Fotó: Avio, ESA)

Jól halad a nukleáris ionhajtómű fejlesztése, ami egy hónapra csökkentené a Mars-utazás időtartamát A NASA szerint a jelenlegi rakétatechnológiával nagyjából kilenc hónapba telne eljutni a vörös bolygóra, de az Ad Astra Rocket Company már dolgozik a megoldáson.


Színarany bevonatú emlékérem most 65% kedvezménnyel, csak 4.990 Ft-ért!
II. Rákóczi Ferenc születésének 350. évfordulója alkalmából kibocsátott színarany bevonatú emlékérem.
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek ki hajót sínágyúval – és nem az amerikaiak voltak
Először lőttek éles célpontra hajóra szerelt sínágyúval, látványos mérföldkőhöz érve az elektromágneses fegyverfejlesztésben.
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Hamarosan időkristályokkal fogunk fizetni
Az első, szabad szemmel is látható időkristályok fényben „pszichedelikus tigriscsíkokként” villannak fel.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.