Kína élen jár a maglev technológiával működő vonatok fejlesztésében és a hagyományosan, a talajon közlekedő verziók mellett már a felfüggesztett vasutak első példányát, a Red Railt is teszteli Csianghszi tartományban. A mágneses erők hatására lebegő, így a súrlódás okozó és a tempót lassító tényezők majdnem teljes kiiktatásával a vonatok rendkívüli sebességre tudnak gyorsulni, méghozzá üzemanyagfogyasztás nélkül, minimális energia felhasználásával. A felfüggesztett szerelvény egyelőre csak 80 km/h-ás sebességgel szállítja az utasokat, de a maglev vonatok akár 600 km/h-ás sebességet is elérhetnek, amivel az egyik leggyorsabb földfelszíni tömegközlekedési eszközt jelenthetik, legalábbis addig, amíg a működőképes hyperloopok meg nem érkeznek.
A Délnyugati Csiaotung Egyetemen a maglev technológiai fejlesztések egyik legújabb irányát a vonatok mellett a mágnesesen lebegő autók képviselik, amelyek működése a vasutakhoz hasonló módon az útba és a járművekbe épített mágneseken, ebben az esetben állandó mágneseken alapul: ezek tartják a felszín felett a járműveket. A Csiangszu tartományban lezajlott első teszten átalakított, 2,8 tonnás személygépkocsik 35 milliméterrel az út felett lebegve haladtak a nyolc kilométeres tesztpálya egy szakaszán. Az autók leggyorsabbja által elért maximális sebesség 230 km/h-s volt a kísérletről beszámoló Xinhua hírügynökség szerint, és összesen nyolc kocsival hajtottak végig a pályán.
A #maglev vehicle technology test saw a 2.8-tonne car float 35 millimeters above the road and run on a highway in #Jiangsu, east China. A permanent magnet array was installed for levitation. pic.twitter.com/7vWc8TvJpn
— QinduoXu (@QinduoXu) September 12, 2022
Az egyetem maglev fejlesztéseiért felelős professzora, Teng Cekang elmondása szerint a maglev járművek a gépkocsik üzemanyag/energiafogyasztásának csökkenését és a hatótávnövelést segítheti elő, de emellett a tesztet szervező hatóságok a nagysebességű közlekedéssel kapcsolatos biztonsági technológiákat is vizsgálták.
Az egyetem által tavaly bemutatott maglev vonattal sikerült a japán SCMaglev 603 km/h-ás rekordsebességét megdönteni és elérni a 620 km/h-ás tempót magas hőmérsékletű szupravezetők alkalmazásával, azonban ennek a sebességnek a megfelelő kiaknázása elsősorban a távoli városokat összekötő, kevés megállóhellyel rendelkező vonalakon lenne lehetséges. A mágnesesen lebegő autók előnyeire és működtetésük pontosabb és ideálisabb megoldásaira még további tesztek során derülhet fény, de a mostani kísérlet rávilágított, hogy a járművek szélesebb körében is alkalmazható az eddig vonatokra szabott technológia.
(Interesting Engineering Fotó: QinduoXu)