A kínai Vörös Vasút az első felfüggesztett maglev vonat

2022 / 08 / 19 / Bobák Zsófia
A kínai Vörös Vasút az első felfüggesztett maglev vonat
A magasban lebegő, mágneses levitációval működő vonat kevesebb energiát fogyaszt, mint a földön haladó társai és állandó mágnesekkel működik.

A kínai Red Rail (Vörös Vasút) program részeként épített jármű az első olyan maglev vonat, ami a magasban lebegve közlekedik és a hagyományos magleveknél kevesebb energiafelhasználással, állandó mágnesek segítségével halad a pályáján. A vasutat Csianghszi tartományban egy 800 méter hosszú szakaszon helyezték szolgálatba a tesztek idejére, ahol 10 méterrel a föld felett, egyelőre maximum 80 km/h-ás sebességgel szállítja az utasokat.

Ez a tempó ugyan a nyomába sem ér a világ leendő leggyorsabb vonatának, amit szintén Kínában mutattak be tavaly és aminek végsebessége (a tervek szerint) megközelíti a 600 km/h-t, valamint elmarad Kína sok más, fejlesztés és tesztelés alatt álló nagyteljesítményű vasútjától is, amelyek többszáz km/h-ával száguldanak az állomások között, de az "égi vasutat" nem hagyományos célokra szánják, hanem olyan kuriózumnak, ami a jövő közlekedési formájának előfutára lehet.

A vonat ugyanis nem rendelkezik akkora személyszállító kapacitással, mint a többi maglev jármű, a jelenlegi, 32 ülőhelyes verziója összesen körülbelül 88 utast tud befogadni, de speciális működési elve miatt különlegesen halkan és energiagazdaságosan üzemel. A járművet ritkaföldfémeket tartalmazó állandó mágnesek működtetik, amelyek a magasban lévő sínekben és az ezekből kinyúló karokban is mágneses mezőt generálnak, így stabil felfüggesztést biztosítanak a kocsinak. A South China Morning Post beszámolója szerint a mágneseknek (és az alacsony sebességnek) köszönhetően egészen kevés energia is elegendő a meghajtáshoz és a súrlódás hiánya miatt nem csak a hatékonyság, hanem a halk működés is biztosított.

A Vörös Vasút, vagyis Hszingkuo, hamarosan az utasokkal való tesztelés második fázisába lép és egy jóval hosszabb, 7,5 kilométeres pályán, 120 km/h-ás sebességgel halad majd tovább.

(Fotó: Getty Images/VCG)

Ilyen volt a világ legkülönlegesebb tömegközlekedési eszközén utazni 120 évvel ezelőtt A wuppertali függővasút még ma is üzemel, igaz, sokat változott.


"Mint egy párásító kerekekkel" - a Kawasaki bemutatta hidrogénhajtású motorját
A motorkerékpár nagyon alacsony kibocsátású, nagyrészt csak víz keletkezik a használata közben.
Naponta kétszer indulhat útra a szuperszonikus rakétameghajtású repülőgép
Naponta kétszer indulhat útra a szuperszonikus rakétameghajtású repülőgép
Megkapta az engedélyt a szuperszonikus repülésre az Mk-II Aurora.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.