A ElectroMobility Poland (EMP) nevű, 2016-ban alapított lengyel állami vállalat néhány hónapja mutatta be nemrég alapított elektromos autómárkája, az Izera első modelljeinek látványterveit. Úgy tűnik, az EMP tényleg komolyan gondolja, hogy beszáll az autógyártásba: már a telket is kijelölték a gyár felépítéséhez.
Az Izera-gyár Szilézia déli iparvédékén épül meg, egy Jaworzno nevű, 90 ezres lélekszámú város mellett. A cég ugyanakkor jelezte, hogy a gyártás indítása máris késésben van az eredeti tervekhez képest. A korábban említett 2023-as indulás helyett ma már 2024-es szalagindítással számolnak. A lengyel beruházás célja, hogy a hazai ipar képes legyen felvenni a versenyt a szomszédos államok autóiparával. Úgy tűnik, a lengyel kormányzat nem nézi jó szemmel, hogy a cseh, szlovák és persze magyar földön működő autógyárak termékei határozzák meg a belső piacot.
Az új gyárban az eddigi hírek szerint kezdetben két, az olasz Torino Design által tervezett karosszériájú autó készül majd, egy ötajtós kocsi és egy kompakt szabadidőautó. A műszaki alapokat nem házon belül fejlesztik, a technika licensz-szerződéssel kerül majd az EMP-hez.
Ugyan a lengyelek még nem nevezték meg a technológiai partnert, de német híradások szerint a cég tárgyalásokat folytat a Volkswagennel, a Hyundai-jal és a Toyotával is az autóipari vállalatok villanyautó-platformjának használatáról. A legvalószínűbb befutó talán a VW, amely már kötött is egy hasonló szerződést a Forddal a MEB-platform átadásáról.
Az új autógyár a tervek szerint 15 ezer munkahelyet teremt majd, ebből 3000 közvetlenül az autógyártással kapcsolatot, további 12 ezer pedig a beszállítói, alvállalkozói körben jön létre.