A Tesla vezére régóta megígérte, hogy az eddig ismert autopilóta funkciót hamarosan egy sokkal fejlettebb rendszer követheti, ami szerinte eleinte "nagyon lassú és óvatos lesz", és csak a megbízható sofőrök kaphatják meg.
FSD beta rollout happening tonight. Will be extremely slow & cautious, as it should.
— Elon Musk (@elonmusk) October 20, 2020
A "teljes önvezetéssel" felszerelt autók a Tesla honlapja szerint is sokkal intelligensebbek lesznek, hiszen amíg az autopilóta csak arra volt képes, hogy a sávon belül tartsa az autót, gyorsítson valamint lassítson, és a Summon funkcióval kiegészítve odaguruljon a tulajdonosához,
a teljes önvezetéssel a kocsi képes lesz önállóan felhajtani valamint lehajtani az autópályáról, sávot váltani, magától parkolni és odagurulni a sofőrhöz, valamint a piros lámpáknál és a stop tábláknál automatikusan megállni és elindulni.
A Tesla a képességek között sorsolja fel, hogy az autó magától fog tudni közlekedni a forgalomban, ám mivel ezt a "közelgő" fejlesztések között említik, így valószínűtlennek tűnik, hogy már a béta verzió is tudni fogja.
Az biztos, hogy ehhez valóban kvantumugrásra lenne szükség, hiszen a Tesla autopilóta funkciója az önvezetés kettes szintjének felel meg, vagyis hatalmas előrelépésre lenne szükség ahhoz, hogy elérjék a négyes vagy az ötös szintet, amit már valódi önvezető autóként szoktak jellemezni. Igaz, egyelőre az sem sokat számítana, ha ezt tényleg sikerülne megoldania a Tesla mérnökeinek, hiszen az önvezető autók egyelőre csak néhány országban, és ott is csak külön engedéllyel közlekedhetnek, amit csak az autókat gyártó cégek igényelhetnek, magánszemélyek nem.
Musk augusztusban úgy nyilatkozott, hogy az új funkcióval alapjaiban írják át az önvezető technológiájuk architektúráját, ami ezután nem kettő, hanem négy dimenzióban fogja érzékelni a körülötte levő világot. A negyedik dimenzió alatt azt értette, hogy a kocsi a mesterséges intelligencia segítéségével előre kiszámítja, hogy mi fog történni, például megjósolja a többi jármű sebesség-, helyzet- és irányváltását.
Az önvezető funkció technikailag minden, az elmúlt években gyártott Teslában elérhető lehet egy szoftverfrissítés után, hiszen a kocsik már alapból tartalmazzák az ehhez szükséges hardvert: 8 kamerát, egy radart valamint 12 ultrahangos szenzort, amelyeknek az adatait egy fedélzeti számítógép dolgozza fel.
A nagy hiányzó a Lidar-rendszer, amely a lézerek segítségével pontosan érzékeli a tárgyak alakját és méretét még rossz látási viszonyok között is, és sokak szerint enélkül nem is lehet valódi önvezető autót építeni. Musk viszont korábban többször is kijelentette, hogy a hülyeségnek tartja a Lidart, ami fölöslegesen drágítja meg az önvezető autókat.
A többség azonban nem osztja ezt a véleményt, az önvezető autók fejlesztésében élenjáró Waymo (a Google anyavállalataként létrehozott Alphabet egyik vállalkozása) például Lidarral is felszereli az autóit. Ők Phoenixben egy ideje már sofőrök nélkül tesztelik az autóikat, és éppen néhány hete jelentették be, hogy a szolgáltatást, amit eddig csak néhány százan vehettek igénybe, jelentősen kiterjesztik. A Waymo mellett a Fordot, az Ubert és a General Motorshoz tartozó Cruise-t is soraiban tudó Önvezető Koalíció egyébként a mostani szoftverfrissítés miatt komolyan kritizálta a Teslát, mondván, az elnevezés megtévesztő, hiszen a Tesla autói nem lesznek teljesen önvezetők.
A Tesla megközelítése abból a szempontból teljesen egyedi, hogy rajtuk kívül szinte az összes többi gyártó taxiszolgáltatásként kezdett foglalkozni az önvezető autók gondolatával, és egyelőre nincsenek hírek arról, hogy akár a Google, akár a Mercedes, akár a Toyota vagy más gyártó olyan önvezető kocsit tervezne piacra dobni, ami megvásárolható. A Teslának így jó esélye nyílik rá, hogy ebben a szegmensben is ők legyenek az elsők, ehhez viszont első körben egy olyan rendszert kell letenniük az asztalra, ami - ha még nem is teljesen önvezető - csökkenti, nem pedig növeli a balesetek számát.
A Consumer Reportsnak szeptember elején már lehetősége nyílt kipróbálni az új funkciókat, amik a beszámolójuk szerint elég vegyes képet mutattak.
Az autó sokszor figyelmen kívül hagyta az autópálya-lehajtókat, indokolatlanul a belső sávban maradt, többször is gondja akadt a szabad parkolóhelyek felismerésével és akkor is megállt a kereszteződéseknél, ha a lámpa zöld volt
- utóbbi úgy tűnik, hogy szándékos a Tesla részéről, és a vezető felülírhatja a kocsi döntését. A fogyasztóvédelmi szervezet szerint ezek miatt a teljes önvezetés funkció egyelőre nem éri meg a nyolcezer dolláros, vagyis csaknem két és félmillió forintos árát, amennyiért az autó szoftverét frissíteni lehet rá.
A Tesla a honlapján is figyelmeztet, hogy bizonyos funkciók, mint például az autópályanavigáció és a kereszteződéseknél való megállás még csak béta állapotú, és nem teszik az autót önvezetővé. "Az autopilóta és a teljes önvezetés használata mellett a vezető teljes figyelmére van szükség, aki a kezét a kormányon tartja, és kész bármikor átvenni az irányítást" írják, ám jó kérdés, hogy ezt mennyien fogják betartani, hiszen már a jóval szerényebb képességű autopilóta bevezetése óta is számtalan olyan esetről hallhattunk, amikor a sofőrök önvezető autóként kezelték a Teslájukat. A legutóbbi nagy visszhangot kiváltó esetben a kocsi sofőrje látszólag éppen aludt a hátrahajtott ülésben, amikor a rendőrök utolérték a 150-nel száguldó Teslát.
(Washington Post, The Drive, Futurism, Tech Times, Fotó: Alexandre Prevot/Flickr,
Sjoerd van der Wal, T3 Magazine/Getty Images)