Megdőlt egy régi, légből kapott ellenérv az elektromos autókkal szemben

2021 / 07 / 27 / Pőcze Balázs
Megdőlt egy régi, légből kapott ellenérv az elektromos autókkal szemben
Azt ugyan sejtjük, hogy a mögöttünk haladó elektromos autónak vagy a mellettünk guruló benzinesnek nagyobb a pillanatnyi károsanyag-kibocsátása, de eddig hosszan és adatok nélkül lehetett vitázni arról, hogy a kocsi teljes élettartama alatt vajon mennyivel környezetbarátabb egy EV, ha egyáltalán az. Amerikai kutatók most pontot tettek a vita végére.

A The Verge számolt be arról a kutatásról, amelyet a Volkswagen dízelbotrányát is felfedő Nemzetközi Tiszta Közlekedési Tanács (ICCT) vezényelt le. A szervezet célja az volt, hogy kiderítsék: vajon valóban jobb-e a Földnek egy EV, ha figyelembe vesszük az akkumulátor gyártásának a környezeti hatását, vagy azt, hogy sok országban környezetszennyező módon állítják elő az elektromos áramot.

A válasz egyértelmű: egy elektromos autóval mindenképp jobban jár a bolygó.

Igaz, nem ugyanannyira. Az eredmény ugyanis nagyban függ attól, hogy hol vásárolják meg, majd használják azt. A szakemberek Európát, az Egyesült Államokat, Kínát és Indiát vetették össze, és a különbségek hatalmasak. Nálunk hatvanhat - hatvankilenc százalékkal kevesebb károsanyag-kibocsátás kell az autó gyártásához és működéséhez a teljes élettartama alatt, az USÁ-ban ez hatvan és hatvannyolc százalék közé esik, Kínában harminchét és negyvenöt, míg Indiában tizenkilenc és harmincnégy százalék közt van az érték. Ennek a hátterében természetesen az áll, hogy a világ legnépesebb, illetve második legnépesebb országában még inkább támaszkodnak a szénre, mint energiaforrásra a villanyáram előállításához, mint nyugatabbra. Az a gyakran hangoztatott érv, amely az akkumulátorra, mint környezetszennyezési faktorra hívja fel a figyelmet, stimmel ugyan, de csak nagyon rövid ideig: a használat első évének a végén már hiába kezdett emiatt hátrányból az elektromos autó, leelőzte belsőégésű társait, vagyis a nettó hatása a környezetre pozitívabb.

A kutatásnak persze vannak korlátai: az ICCT olyan, közepes méretű autókat feltételezett, amelyeket idén helyeznek forgalomba és tizennyolc éven át maradnak használatban. Egyszerre vették figyelembe a jelenlegi energiamixet, illetve a törvények és politikusi nyilatkozatok alapján várhatót. A The Verge cikke példaként kiemeli, hogy az USÁ-ban Biden elnök 2035-re teljesen tisztán készülő elektromosságot ígért, de még nem tudni, hogy ezt pontosan hogyan tervezi megvalósítani. Az uniós tervekről a Rakétán korábban részletesen beszámoltunk.

(Borítókép: CHUTTERSNAP/Unsplash)

További cikkek a témában:

Hat év múlva az elektromos autók már olcsóbbak lehetnek, mint a benzinesek Egy új elektromos autó ma még csaknem kétszer annyiba kerül, mint egy hasonló tudású belső égésű motoros autó, a Bloomberg NEF piacelemző számításai szerint viszont ez a következő években radikálisan változni fog, 2030-ban pedig már olcsóbban vehetünk majd villanyautót, mint amennyiért ma egy benzinmotoros kocsit kapnánk.

Az elektromos autónak már nem is az ára a fő baja, hanem a töltési költsége Az elektromos autó sokkal drágább, mint a benzines vagy a dízel. És sajnos úgy néz ki, az EU-ban az üzemeltetése is drágább lesz.

2020: az év, amikor elkezdtük múzeumba küldeni a hagyományos benzines és dízel autókat Ez az év az autóiparban az elektromos mobilitásra való átállás meghirdetéséről szólt.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.