Az Amuron, vagy kínai nevén a Hejlungcsiang (Fekete Sárkány) folyón átívelő híd építése hosszas késlekedéssel kezdődött, de végül 2019-re az orosz oldalon is elkészült, kedden pedig a sínpálya építését is befejezték, ezzel hamarosan elindulhat a közlekedés a két ország között az első, folyón átívelő, kínai-orosz vasúti hídon át.
A híd építéséről több mint egy évtizede, 2008-ban egyeztek meg a két ország kormányainak képviselői, de a munkálatok kezdetét többször is elhalasztották. A 2215 méter hosszú híd kínai szakaszát (1886 méter) 2018-ra fejezték be, az orosz szakasz (329 méter) egy évvel később épült fel, de az átadás, valamint a sínek lefektetése még váratott magára. A vasúti pálya két részből áll: egy normál nyomtávolságú (1435 mm) vágányból, melyen a kínai vonatok közlekednek majd és egy széles nyomtávolságú (1520 mm) vágányból, ezen az orosz vonatok haladnak. A hidat a többi közlekedési vonallal összekapcsoló teljes hálózat 19.9 km hosszúságú a Russia Briefing leírása szerint, az orosz vonatok nagyjából 15 kilométert tesznek majd meg az átkelés után, mielőtt megérkeznek a szállítmányukkal a pályaudvarra, ahol átrakodják azt a kínai vasúti kocsikba.
A hálózaton elsősorban vasércet fognak szállítani Oroszországból Kína legnagyobb acélkohóiba, az út ezzel 1040 kilométerről 233 kilométerre rövidül a Global Times elmondása szerint, de másfajta ásványokat, illetve olajat és gázt is fuvaroznak majd a vonalon, ezzel erősítik a két ország közötti kereskedelmi kapcsolatokat. Lin Junghan, a híd kivitelezéséért felelős projektmenedzser elmondta: az első vonat augusztus második felében halad majd keresztül a vágányokon, ha pedig a teszt során mindent rendben találnak, még idén megnyitják a vonalat és a rendszeres közlekedés jövőre elindulhat.
Az Amur folyón egyébként nem ez az első átjáró, amellyel a Kína és Oroszország közötti összeköttetést megvalósítják: 2019-ben lett készen a Blagovescsenszk és Hejhe közti híd, amelyen az áthaladó autósforgalmat bonyolítják.
(Fotó: Getty Images/VCG)
További cikkek a témában:
Miért nem épült még híd az Egyesült Államok és Oroszország között?
A terv már több mint egy évszázada napirenden van, bár az utóbbi időben már nem is annyira hídban, inkább alagútban gondolkodnak.
Kína és Oroszország közösen terveznek kutatóállomásokat a Holdra – akár az égitest felszínére is
A tervet az együttműködésről tegnap jelentették be, de a két ország között az űrkutatással kapcsolatos kooperáció nem áll meg itt.
Futurisztikus körvasút épül Budapesten
A vonal Kelenföld és a Népliget között létesít közvetlen összeköttetést, ami a várakozások szerint jelentősen lökést adhat a külvárosok és a főváros közlekedésének is.